آشنایی با کشتی روغنی؛یک ورزش سنتی در کشور ترکیه



قواعد حاکم در ورزش کشتی روغنی, کشتی روغنی ترکیه ای, قوانین کشتی روغنی

کشتی روغنی نوعی ورزش سنتی و ملی در کشور ترکیه است

 

کشتی روغنی ترکیه؛ مبارزه با بدن روغنی

کشتی روغنی، قدیمی ترین فستیوال کشور ترکیه است که به صورت سالانه در استادیوم ساراییچی برگزار می شود. در مسابقه کشتی روغنی، پهلوانان یک شلوار چرم بر تن دارند و یک کمربند دور کمر آن ها پیچیده شده است. همچنین بدن ورزشکاران به وسیله روغن زیتون چرب شده است. 

کشتی روغنی چیست؟

کشتی روغنی نوعی ورزش سنتی و ملی در کشور ترکیه است. ورزشکاران در رشته کشتی روغنی به پهلوان شهرت دارند و در حالی که بدنشان به روغن زیتون آغشته است، کشتی می گیرند. هدف از روغن مالی بر تمام بدن کشتی گیران، سخت شدن تماس دو ورزشکار، گرفتن دست و پا و کاهش احتمال سر شاخ شدن است. 

 

پهلوانان شلواری متشکل از جنس پوست گاومیش بر تن دارند و بر اساس تکنیک های کشتی موظف به بلند کردن رقیب و کوبیدن او بر روی زمین هستند. 

کشتی روغنی در کشور ترکیه جزو ورزش های اسپرت ملی و سنتی محسوب می شود. به استناد از گزارش فرارو، 658 امین دوره مسابقات سالانه کشتی روغن در شهر ادیرنه تشکیل شده است. 

 

در مسابقات کشتی روغنی حدود 2300  کشتی گیر به صورت سالیانه در محوطه مسابقه حضور دارند. در طی مراسم افتتاحیه مسابقه کشتی روغنی در ادیرنه، استاندار این شهر مسابقه کشتی روغنی را نمادی از فتوت و جوانمردی تلقی کرد. 

 

شایان توجه است برنده میدان مسابقه یک کمربند طلایی گران بها را دریافت می کند. معروف ترین قهرمان ورزش کشتی روغنی، "شعبان یولماز" نام دارد. وی سه سال پشت سر هم با زمین زدن پهلوان حریف موفق به دریافت کمربند طلایی شده است. 

 

کشتی روغنی؛ از گذشته تاکنون

 

مسابقات کشتی روغنی, ورزش سنتی کشور ترکیه, تاریخچه کشتی روغنی

در مسابقات کشتی روغنی حدود 2300 کشتی گیر در مسابقه شرکت می کنند

 

طبق اذعان عمومی در ترکیه، قدمت تاریخی فستیوال کشتی روغنی به قرن چهاردهم میلادی اختصاص دارد. همچنین دیرینگی ورزش کشتی روغنی به کشور ترکیه باز می گردد. کشتی روغنی به عنوان یکی از رویداد های ورزشی قدیم در سطح جهان شناخته شده است.

 

در قرن چهاردهم، سربازان ترکیه برای تصرف منطقه تراکیا یا ادیرنه، با ورزش کشتی روغنی آماده نبرد می شده اند. 

افسانه های ترکی حاکی از آن دارند که در ادوار گذشته دو برادر به مدت چند ساعت کشتی روغنی گرفته اند و به موجب خستگی فراوان، در منطقه استادیوم جان خود را از دست داده اند. این دو برادر در نقطه ای که در طی سال های متمادی فستیوال کشتی روغنی برگزار می شود، به خاک سپرده شده اند. 

 

محل برگزاری مسابقه کشتی روغنی 

 

ورزش سنتی کشور ترکیه, تاریخچه کشتی روغنی, مسابقه کشتی روغنی

روغن مخصوص ورزش کشتی روغنی حاصل از زیتون است

 

عنوان قدیمی ترین فستیوال کشور ترکیه به کشتی روغنی اختصاص دارد. این مسابقه به صورت سالانه در استادیوم ساراییچی برگزار می شود. 

استادیوم ساراییچی، مرکزی تاریخی در شهر ادیرنه است. این استادیوم در ادوار گذشته یک مرکز خصوصی شکار و محل ساخت قصر کهن مشهور به اسکی سارایی بوده است که به وسیله سلطان مراد دوم بنا شده است. 

 

علت بهره گیری از روغن زیتون در فستیوال کشتی روغنی 

به استناد از برخی روایات، علت بهره گیری از روغن زیتون در مسابقات کشتی روغنی رعایت عدالت است. لذا کشتی از مبارزه ای که قدرت و جثه در آن نقش تعیین کننده ای دارد به یک مبارزه تاکتیکی مبدل می گردد که موفقیت در آن نیازمند برخوردرای از مهارت است. 

با روغن مالی، شرایط ایستادن و گرفتن حریف امری سخت تلقی می شود که پهلوانان را در یک موقعیت یکسان قرار می دهد. 

 

اصول و قواعد حاکم در ورزش کشتی روغنی 

 

 برگزاری مسابقه کشتی روغنی, کشتی روغنی, مسابقات کشتی روغنی

عنوان قدیمی ترین فستیوال کشور ترکیه به کشتی روغنی اختصاص دارد

 

به طور کلی فستیوال کشتی روغنی با شرکت هزاران نفر کشتی گیر با عنوان پهلوان شکل می گیرد. پهلوانان مسابقه پس از پوشیدن شلوار های ویژه متشکل از چرم و بستن یک کمربند طنابی به دور کمر، آماده روغن مالی می شوند. 

 

روغن مخصوص ورزش کشتی روغنی، حاصل از زیتون است. ضرورت دارد تمام بدن ورزشکاران قبل از آغاز مسابقه به وسیله روغن چرب شود. 

قبل از سال 1975 مسابقه های کشتی روغنی بدون محدودیت زمانی از ساعت 9 صبح الی غروب آفتاب شکل می گرفت. اما پس از سال 1975 قوانین اجرایی مسابقات عوض شد و مدت زمان اجرا مسابقه در دسته بهترین پهلوان، حداکثر 40 دقیقه اعلام شد. 

 

اگر در بازه زمانی 40 دقیقه، میان دو کشتی گیر برنده ای معین نگردد، 15 دقیقه به مدت زمان مسابقه افزوده می شود. سپس در صورت عدم مشخص شدن برنده، امتیاز های پهلوانان در نظر گرفته می گردد. لذا پهلوانی که موفق به دریافت بیشترین امتیاز شود، برنده مسابقه خواهد بود. 

 

این در حالی است که مدت زمان اجرا مسابقه در دسته های متوسط کشتی گیران، حداکثر 30 دقیقه در نظر گرفته می شود. زمانی که پس از اتمام 30 دقیقه برنده مسابقه مشخص نگردد، 10 دقیقه به زمان مسابقه بر اساس امتیاز های پهلوانان اضافه می شود. 

 

مسابقه کشتی روغنی در طی سه روز به طول می انجامد. برنده شدن در مسابقه کشتی روغنی مستلزم مالیدن پشت کمر حریف بر روی خاک است به گونه ای که ناف او به سمت بالا قرار داشته باشد. 

بهتر است بدانید در سال 2010 میلادی مسابقه کشتی روغنی در ترکیه، به فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو افزوده شده است. 

 

گردآوری:بخش ورزش بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------