تاریخچه و قوانین والیبال نشسته



والیبال نشسته , قوانین والیبال نشسته

والیبال نشسته

 

والیبال نشسته ورزشی برای معلولان است که برای بار اول در سال ۱۹۷۶ در تورنتو، کانادا برپا شد. در والیبال نشسته طول تور ۳ فوت یعنی 15/1 برای آقایان و 10/1 متر برای بانوان میباشد و زمین بازی ۶ در 5 متر است و ۲ متر منطقه حمله هر تیم است. معلولان دو یا یک پا قطع میتوانند در والیبال نشسته شرکت کنند. 

در این ورزش سرویس علاوه بر دریافت، دفاع هم دارد و سرعتی زن لازم نیست زمین را ترک کند. در والیبال نشسته حتماً باید بالا تنه ورزش‌کار سالم باشد. در این ورزش میانگین قدی مهم نیست و احتیاج نیست که ورزش‌کار بلند قد باشد چرا‌که در حین بازي پریدن صورت نمی گیرد.ازتمرینات مهم آن تمرین های چابکی می باشد.

 

والیبال نشسته در ایران

سابقه این ورزش به سال ۱۳۵۹ برمیگردد زمانیکه تنها چهار استان درآن فعالیت داشتند، ولی پس از جنگ تحمیلی هشت ساله و جانباز شدن رزمندگان وطن وگرایش آنها به این رشته هیجان بسياري در این ورزش حاکم شد. با فراگیر شدن والیبال نشسته بین جامعه آماری جانبازان و معلولان وجدی شدن این ورزش تیم کشورمان توانست برای اولین بار در مسابقات جهانی نروژ ضمن کسب عنوان قهرمانی، قدرت های سنتی این رشته، فنلاند وهلند رامغلوب کند و به مدت دو دهه طلایه دار این رشته در جهان شود و تا سال ۲۰۱۷ با ۶ عنوان قهرمانی پارالمپیک و هفت عنوان جهانی پرافتخار ترین تیم والیبال نشسته جهان باشد

 

والیبال ورزشی است که توسط دو تیم در یک زمین بازي که به وسیله یک تور به دو نیمه تقسيم شده ، انجام می گیرد.

 

شیوه های گوناگون انجام این بازي باتوجه به وضعیت خاص اشخاص وجود دارد تا امکان دسترسی و برخورداری این رشته ورزشی را برای تمام اشخاص میسر سازد. هدف این بازي این است که توپ را از بالای تور عبور داده و در زمین تیم رقیب وارد نماید و از انجام این اقدام توسط تیم رقیب جلوگیری کند.

 

هر تیم میتواند برای برگشت دادن توپ، به آن سه ضربه بزند( علاوه بر تماس با توپ در موقع دفاع). توپ به وسیله ی یک سرویس در جریان بازي قرار می گیرد، به این صورت که توپ توسط زننده سرویس از بالای تور به زمین رقیب زده می شود. رالی( رد و بدل شدن ) توپ تا زمانی ادامه می یابد که توپ به زمین بازي برخورد نماید، به بیرون از زمین بازي برود، یا این که یک تیم توان برگشت دادن درست توپ را نداشته باشد.

 

در رشته والیبال، تیمی که برنده یک رالی( رفت و برگشت توپ) می شود، یک امتیاز کسب می کند ( سیستم امتیاز رالی) زمانیکه تیم دریافت کننده توپ، برنده یک رالی می شود، این تیم هم یک امتیاز می گیرد و حق زدن سرویس را کسب می کند و بازیکن های این تیم، موقعیت( جای گیری) خویش را در جهت عقربه های ساعت بصورت گردشی تغییر می دهند.

 

فلسفه WOVD در مورد این قواعد و مقررات داوری، موافقت و تبعیت از قانون های فدراسیون بین المللی والیبال( FIVB) میباشد .

 

ورزش والیبال یکی از موفق ترین و معروف ترین رشته های ورزشی رقابتی و تفریحی در جهان می باشد. این ورزش، سریع و هیجان انگیز بوده و عملکرد آن انفجاری است. با این وجود، والیبال دارای چند عنصر حیاتی میباشد که مجموع فعل و انفعالات آن ها ، نشاندهنده جایگاه منحصر به فرد این ورزش در بین بازي های رالی می باشد.

 

ولی والیبال در بین بازي های دارای تور، ورزشی بی همتا است چرا‌که این رشته روی حرکت مستمر توپ در هوا« توپ در حال پرواز» تا یکد دارد و به هر تیم اجازه می دهد که تا حد مشخصی توپ را بین بازیکن های خود پاس کاری نماید، پیش از این که آنرا به زمین تیم رقیب برگرداند.

 

معرفی یک باز یکن متخصص دفاع به نام لیبرو( یا باز یکن آزاد)، بازي والیبال را از نظر مدت زمان رالی و بازی چند مرحله ای، به طرف جلو سوق داده است. اصلاحات در قانون سرویس، عمل سرویس را از یک شیوه ساده برای به جریان انداختن توپ، به یک سلاح تهاجمی تغییر داده است. ایده چرخش با این هدف پیاده شده که بازیکنان امکان چرخش در تمامی نقاط زمین را داشته باشند. قانون های مربوط به موقعیت های بازیکنان در زمین، به تیمها اجازه می دهد تا دارای قدرت انعطاف پذیری باشند و بتوانند تاکت یک های جالبی را در بازي پیاده کنند.

 

ورزشکاران از این چارچوب برای مقابله با تکن یک ها، تاکت یک ها و توان( حریف) استفاده می نمایند. این چارچوب به بازیکنان اجازه می دهد که تماشاگران و بینندگان را به شوق آورند. و خلاصه این که سیمای والیبال روز به روز بهتر و بهتر می شود. هم زمان با تکامل این بازي، تردیدی وجود ندارد که این رشته تغییرخواهد یافت، حتی بهتر، قدرتمند تر و سریعتر هم خواهد شد.

 

والیبال نشسته , قوانین والیبال نشسته

قوانین والیبال نشسته

 

قوانین و مقررات ورزش نشسته

 

مناطق( Areas):

مناطق، قسمت هایی از کف زمین مسابقه در بیرون از منطقه ازاد می باشند که طبق قانون های داوری وظایف دارای وظایف خاص می باشند. این مناطق شامل منطقه گرم کردن و منطقهء جریمه می باشند:

 

منطقه جریمه( پنالتی):

در هر نیمه از منطقه کنترل مسابقه، یک منطقه جریمه قرار دارد که در قسمت عقب امتداد یافته خط انتهایي زمین، در بیرون از منطقه ازاد واقع شده است. هر منطقه جریمه باید دست کم ۵/ ۱ متر پشت لبه عقبی نیمکت تیم در نظر گرفته شود.

 

امتیاز رالی:

این یک سیستم امتیاز دهی است که هر زمانیکه یک تیم یک رالی را می برد، یک امتیاز بدست می آورد.

 

منطقه تعویض:

منطقه تعویض، قسمتی از منطقه ازاد زمین است که تعویض ها از آنجام انجام می گیرد.

 

* تایم اوت فنی:

تایم اوت فنی یک نوع تایم اوت اجباری ویژه علاوه بر تایم اوت های معمولی میباشد که تا امکان ترویج( گسترش) والیبال را از طریق تحلیل و بررسی بازي و ایجاد فرصت های تجاری بیشتر را فراهم سازد. تایم اوت های فنی برای مسابقه های جهانی و رسمی WOVD اجباری میباشد .

 

* جمع کنندگان توپ:

این اشخاص، پرسنلی هستند که وظیفه آنها حفظ جریان بازي از طريق دادن توپ به زننده سرویس در فواصل بین رالی ها می باشد.

 

* اخطار:

بک نوع توبیخ( اخطار) شفاهی ملایم که توسط داور نخست به کاپیتان تیم در مورد جایگزینی همراه با تأخیر باز یکن لیبرو داده می شود.

 

* منطقه کنترل مسابقه:

منطقه کنترل مسابقه یک کریدوری دور تا دور زمین بازي و منطقه ازاد میباشد که شامل تمامی فضاها تا قسمت موانع خارجی یا حصارهای تعيين کننده محدوده زمین می باشد.

 

* فضای عبور:

فضای عبور بصورت ذیل تعریف می شود:

۱- نوار افقی در قسمت فوقانی تور

۲- آنتن تور و بخش های امتداد یافته آن

۳ – سقف

 

توپ باید از طريق فضای عبور به طرف زمین تیم رقیب عبور نماید.

 

عمل دریبل/ گرم کردن:

دریبل به مفهوم به زمین زدن توپ( معمولاً برای امادگی جهت زدن سرویس) می باشد. دیگر اقدامات و اعمال ویژه امادگی میتواند شامل حرکت دادن توپ در دست ها( دست بدست کردن توپ) باشد.

 

* فضای خارجی:

فضای خارجی در سطح عمودی تور در بیرون از فضاهای عبور توپ و فضای پائین تور می باشد.

 

* خطا:

۱ – انجام عملی در بازي که مغایر با قوانین باشد.

۲ – نافرمانی از قوانین به جز مواردی که مربوط به حرکات بازي می باشد.

 

* فضایی پا یینی:

فضای پا یینی، همان فضایی است که قسمت بالایی این فضا، لبه پائین تور و سیم( طناب) متصل کننده تور به تیرک های تور میباشد و تیرک های تور بخش های کناری این فضا را تشیکل میدهند و قمست پایینی این فضا همان سطح زمین بازي است.( فضای پایینی همان فضای زیر تور می باشد.)

 

* شی خارجی:

یک شی یا فردی که در بیرون از زمین بازي یا نزدیک به محدوده فضای ازاد بازي هستند که مانعی برای پرواز( حرکت) توپ در حال حرکت بوجود می آورند. به طور مثال ، لامپ های بالای سر، تجهیزات تلویزیونی، میز امتیازها، تیرک های تور.

 

اشیا خارجی حاوی آنتن تور نمی شود، زیراکه بخشی از تور به حساب می آیند.

 

منطقه( زمین) بازي

این منطقه شامل زمین بازي و منطقه ازاد بوده و بایستی به صورت مستطیل، متقارن و یکسان باشد.

 

۱- ابعاد

زمین بازي به شکل مستطیل بوده که طول آن ۱۰ متر و عرض آن ۶ متر می باشد. این زمین به وسیله منطقه ازادی که پهنای آن دست کم ۳ متر در هر طرف میباشد ، احاطه شده است.

 

فضای ازاد بازي عبارت از فضای بالای منطقه بازي بوده و فاقد هرگونه مانع می باشد. بلندي و ارتفاع فضای ازاد بازي از سطح زمین بازي، دست کم ۷ متر میباشد .

 

۲ – سطح زمین بازي بایستی سطح زمین بازي صاف، افقی و مسطح بوده و طوری طراحی شده باشد که هیچگونه خطری برای بازیکنان نداشته باشد. بازي بر

 

روی سطوح( زمین های) ناصاف و لغزان ممنوع می باشد. در میادین سرپوشیده، بایستی رنگ سطح زمین بازي، روشن باشد.

 

سطح زمین روباز( سالن های روباز) میتواند به ازای هر متر، ۵ میلی متر شیب داشته و کشیدن خطوط زمین بازي از لوازم و مواد سفت و سخت ممنوع می باشد.

 

تور و تیرک ها

- ارتفاع و بلندي تور

- تور بصورت عمودی و در بالای خط مرکزی زمین قرار گرفته و بلندي آن برای مردان ۱ متر و ۱۵ سانتیمتر و برای بانوان ۱ متر و ۵ سانتیمتر می باشد.

 

ارتفاع وتر را از مرکز زمین بازي اندازه گرفته و بایستی بلندي آن در بالای خطوط کناری دقیقا یکسان بوده و نباید از ارتفاع رسمی و بیش از ۲ سانتیمتر تجاوز کند.

 

تیرک ها

تیرک ها جهت نگهداشتن تور بکار برده شده و در فاصله ۵- ه متری الی ۱ متری و در قسمت خارجی خطوط کناری نصب میشوند . بلندي تیرک ها ۱ متر و ۲۵ سانتیمتر بوده و ترجیحا قابل تنظیم می باشند.

 

والیبال نشسته , قوانین والیبال نشسته

تیم والیبال نشسته ایران

 

توپ ها

بایستی توپ به شکل کروی بوده و از چرم نرم و یا مصنوعی ساخته شده و یکسه داخلی آن از لاستیک و یا موادی مانند آن تهیه شده باشد. رنگ توپ روشن و یک رنگ بوده و یا این که از چندین رنگ تشکیل می گردد.

 

ترکیب تیم:

هر یک از تیمها میتوانند حداکثر ۱۲ باز یکن شامل حداکثر ۲ بازی کن با کلاس بندی “حداقل معلولیت”، یک مربی، یک کمک مربی، یک اموزش دهنده و یک پزشک می باشند.

 

بایستی مربی و دیگر اعضای تیم بر روی نیمکت بنشینند ولی توجه داشته باشید که میتوانند بطور موقت از روی نیمکت بلند شوند. نیمکت های تیمها در کنار میز ثبت امتیازها و خارج از منطقه ازاد قرار دارند.

 

وسایل و تجهيزات:

لوازم هر یک از بازیکنان به شرح زیر میباشد :

پیراهن, شورت و/یا شلوار بلند, جوراب همشکل و کفش ورزشی. بازیکنان میتوانند بدون کفش بازي کنند. همینطور بازیکنان میتوانند از شورت یا جوراب شلواری تنگ و چسبان( مثل آنچه در دوچرخه سواری پوشیده می شود) در زیر شورت یا شلوار خود استفاده نمایند.

 

بازیکنان میتوانند از شلوار بلند یا شورت و جوراب شلواری و شورت تنگ و چسبان( مثل آنچه در دوچرخه سواری پوشیده می شود) استفاده نمایند، البته مادامی که تمامی اعضاء آن تیم از یک نوع و ترکیب هماهنگ و یکسان برخوردار باشند.

 

کفش ها باید نرم و سبک بوده و کف( تخته زیرین) آنها از لاستیک و یا کامپوزیت و بدون پاشنه باشند.

 

اشیای غیرقانونی

پوشیدن وسایلی که سبب جراحت شده و یا این که قدرت بدنی ورزش‌کار را افزایش دهد، ممنوع می باشد.

 

ورزشکاران میتوانند از باند( نوار) استفاده کنند ولی آنها نمی توانند از باند های خطرناک استفاده نمایند.

 

مربی:

مربی در خارج از زمین بازي حضور داشته و کنترل تیم خویش را در زمان بازي بر عهده می گیرد. وی بازیکنان تیم خویش را در برگ آرنج قید نموده، اشخاص تعویضی را تعيين نموده و تایم اوت هائی را جهت راهنمائی بازیکنان تیم خویش در خواست می نماید. او بایستی مسایل بالا را با داور دوم درمیان بگذارد.

 

کمک مربی:

کمک مربی بر روی نیمکت تیم خویش نشسته و نمی تواند در مسابقه مداخله نماید.

اگر مربی ناچار است به هر علتی مثل جریمه ،تیم خود را ترک کند، کمک مربی میتواند بنا به درخواست کاپیتان بازي و با اجازه داور نخست، مسوولیت های مربی را در زمان غیبت وی بر عهده بگیرد.

 

هر یک از تیمها میتوانند باتوجه به وضعیت ذیل، امتیاز کسب نمایند:

- این که بتواند، توپ را با موفقیت در زمین بازي رقیب، بخواباند.

- زمانیکه تیم رقیب، مرتکب خطا شده باشد.

- زمانیکه تیم رقیب جریمه می شود.

 

خطا

زمانی که بازیکن های تیمی با حرکات ناشایست و نامربوط ورزشی و یا با نقض قوانین مرتکب خطا شده باشند داوران خطاها را تشخیص داده و نوع جرایم را طبق قوانین ذیل تعیین میکنند :

 

چنانچه دو یا چند خطا پشت سرهم صورت بگیرد، تنها نخستین خطا محسوب می گردد.

 

چنانچه حریف ها بطور آنی مرتکب دو یا چندین خطا شوند، خطای دوبل محسوب شده و سرویس را به تیمی که پیش از این خطاها زده بود، واگذار می کنند.

 

برد یک ست

درصورتی که تیمی در یک ستی( به جز ست پنجم) سریعتر از رقیب خویش ۲۵ امتیاز کسب نموده و دست کم ۲ امتیاز با تیم مقابل اختلاف داشته باشد بعنوان برنده ی ست به حساب می آید .

 

درصورتی که امتیاز هر دو تیم ۲۴( ۲۴- ۲۴) بوده و با یکدیگر مساوی باشند، بازي را ادامه میدهند تا این که نتایج هر دو تیم حداقل ۲ امتیاز با یکدیگر اختلاف داشته باشد( ۲۶- ۲۴ یا ۲۵- ۲۷)

 

برنده مسابقه:

چنانچه تیمی سه ست برده باشد بعنوان برنده محسوب می گردد

 

درصورتی که هر یک از تیمها ۲ ست برده باشند و نتیجه ۲- ۲ مساوی باشد ست نتیجه و نهایی( ست پنجم) را شروع می کنند و اگر تیمی با تفاوت ۲امتیاز زودتر از رقیب خویش، ۱۵ امتیاز کسب کند بعنوان برنده محسوب می گردد.

 

تیم قاصر( تخلف کننده) و ناقص

چنانچه از تیمی بخواهند که در وقت معینی جهت اجرای بازي در زمین حضور داشته باشد ولی تیم ذکر شده در همان وقت تعيين شده در زمین حضور نداشته و یا این که به عللی تخلف نموده باشد ، جریمه شده و و مسابقه را با نتیجه ۰- ۳ و هر ست را با امتیاز ۰- ۲۵ می بازد.

 

اگر تیمی بدون علت منطقی و معقولانه ای در وقت تعيين شده در زمین حضور نداشته باشد، بعنوان تیم قاصر( تخلف کننده) شمرده شده و مسابقه را با نتایج قید شده در قانون ۱ – ۴ – ۶ می بازد.

 

اگر در هر لحظه ای از مسابقه و یا ست تعداد بازیکنان تیمی کم( ناقص) باشد تیم ذکر شده ست و یا مسابقه را باخته و امتیازات ست ها و مسابقه مربوطه را به تیم مقابل( رقیب) داده و تیم ناقص امتیازات و ست های به دست آورده خویش را( زمانیکه تعداد بازیکنان کامل بود) حفظ می کند.

 

اگر در هر لحظه ای از مسابقه و یا ست تعداد بازیکنان تیمی کم( ناقص) باشد( قانون ۱- ۳- ۷). تیم مذکور ست و یا مسابقه مربوطه را به تیم مقابل( حریف) داده و تیم ناقص امتیازات و ست های بدست آورده خود را( زمانی که تعداد بازیکنان کامل بود) حفظ می کند.

 

ساختار بازی

تعیین زمین بازی و تیمی که اولین سرویس را در ست اول می زند( شیر یا خط) قبل از شروع مسابقه، داور اول جهت تعیین زمین و زننده اولین سرویس در ست اول، شیر یا خط می اندازد.

 

در ست پنجم( ست نهائی) نیز، مجددا جهت تعیین زمین و زننده اولین سرویس، شیر یا خط می اندازد.

 

ارائه برگ ارنج و ترتیب چرخش بازیکنان در بازی

بایستی هر یک از تیم ها شش بازیکن در زمین بازی داشته باشند. حداکثر یکی از این شش بازیکن به عنوان حداقل معلولیت کلاس بندی شده است. اگر بازیکن Libero نیز در زمین حضور داشته باشد، باز هم، بایستی ۶ باز یکن از این قانون تبعیت کنند.

 

تیم هایی که برگ ارنج خود را ارائه می دهند ، بیانگر ترتیب چرخش بازیکنان خود در زمین بازی بوده و بایستی ترتیب چرخش بازیکنان را در طول ست رعایت نمایند.

 

آن دسته از ورزشکارانی که اسامی آنها در برگ ارنج قید نشده است، بعنوان بازیکنان تعویضی آن لیست تلقی می شوند ( به غیراز باز یکن Libero) محل استقرار بازیکنان بشرح زیر شماره گذاری( تعیین) می گردد:

 

سه بازیکنی که در طول تور هستند، به عنوان بازیکنان ردیف جلو تلقی شده و شماره های( محل های) ذیل را تصاحب( اشغال) می نمایند:

شماره ۴:ردیف جلو، سمت چپ

شماره ۳:ردیف جلو، وسط

شماره ۲:ردیف جلو، سمت راست

 

سه باز یکن دیگر به عنوان بازیکنان ردیف عقب تلقی شده و شماره های( محل های) ذیل را تصاحب( اشغال) می کنند:

شماره ۵:ردیف عقب، سمت چپ

شماره ۶:ردیف عقب، وسط

شماره ۱:ردیف عقب، سمت راست

 

والیبال نشسته , قوانین والیبال نشسته

عکس والیبال نشسته

 

محل های مربوط بین بازیکنان

هر یک از بازیکنان ردیف عقبی موظف هستند که نسبت به بازیکنان جلوئی مربوطه دورتر از تور قرار بگیرند.

 

بازیکنان ردیف جلو و عقب موظف هستند که بر طبق قانون ۱- ۴- ۷ در زمین قرار بگیرند.

 

محل استقرار بازیکنان را بر طبق موارد ذیل و بر اساس نحوه تماس کپل های آنها با زمین تعیین کرده و کنترل می نمایند:

 

بایستی هر یک از بازیکنان ردیف جلوئی حداقل بخشی از کپل های خود را نسبت به کپل های باز یکن ردیف عقبی مربوطه، نزدیک خط مرکزی نگهدارد.

 

بایستی هر یک از بازیکنان سمت راست( چپ) حداقل بخشی از کپل های خویش را نسبت به کپل های باز یکن میانی ردیف خود، نزدیک خط کناری راست( چپ) نگهدارد.

 

خطاهای باز یکن در کنار تور

باز یکنی که در طول حمله حریفان و یا قبل از حمله حریفان، با حریف و یا توپ در فضای حریفان تماس گرفته باشد

 

باز یکنی از زیر تور وارد فضای حریف شده و بر روی بازی حریف تاثیر گذاشته باشد( قانون ۱)

باز یکنی که وارد زمین حریفان خود شده و بر بازی حریف خود تاثیر گذاشته باشد.( قانون ۲)

باز یکنی که( در کنار دیگر عوامل) به وسیله عوامل ذیل بر بازی حریف تاثیر گذاشته باشد:

 

- به وسیله تماس با باند بالای تور یا ۱۰۰ سانتیمتر بالای آنتن ها در حین بازی اش با توپ، یا

- هم زمان با بازی با توپ از تور کمک بگیرد، یا

- نسبت به حریف مزیت و فایده ای را به دست آورد ، یا

- حرکاتی را انجام دهد که مانع تلاش قانونی حریف برای بازی با توپ شود.

 

خطاهایی که در حین سرویس رخ می دهند :

خطاهای سرویس

اگر زننده سرویس مرتکب یکی از خطاهای ذیل شود، سرویس را به تیم مقابل می دهند حتی اگر بازیکنان تیم مقابل در جاهای اصلی خود مستقر نشده باشند. زننده سرویس:

 

ترتیب زدن سرویس را نقص کرده باشد ( قانون ۲- ۱۲)

سرویس را به طور صحیح و مناسب نزده باشد( قانون ۴- ۱۲)

کپل های خود را از زمین بلند کند( قانون ۴- ۲- ۹)

 

خطاهائی که پس از زدن سرویس رخ می دهند :

پس از اینکه سرویس به طور صحیح زده شد، اگر توپ( سرویس) یکی از شرایط ذیل را داشته باشد خطا محسوب می گردد( به غیر از اینکه باز یکن در محل اصلی خود مستقر نشده باشد)( قانون ۲- ۷- ۱۲)

 

سرویس( توپ) با یکی از بازیکنان تیم زننده سرویس تماس پیدا کرده و یا اینکه کاملا از فضای عبور سطح عمودی تور عبور نکرده باشد( قوانین ۴- ۴- ۸ ؛ ۴- ۵- ۸)، توپ به بیرون از زمین رفته باشد( قانون ۴- ۸)، توپ از مانع و یا خطاهای انفرادی یا گروهی عبور کرده باشد ( قانون ۵- ۱۲)

 

خطاها در حین بازی

 

چهار ضربه:

تیمی که قبل از برگرداندن توپ چهار ضربه بر آن وارد می کند( قانون ۱- ۹)

 

ضربه کمیک:

بازیکنی که جهت ضربه به توپ در زمین بازی، از هم تیمی های خود و یا اشیاء موجود در زمین، کمک می گیرد.

 

گرفتن توپ:

بازیکن بر توپ ضربه وارد نکرده و به جای آن توپ را گرفته و یا آنرا هل می دهد( پرت می کند)( قانون۹- ۲- ۲)

 

تماس دوبل:

باز یکن در یک لحظه دو ضربه بر توپ وارد کرده و یا اینکه توپ در یک لحظه با دو عضو( بخش) از بدن وی تماس گرفته است( قانون ۳- ۲- ۹)

 

بلند کردن بدن از زمین( بلند شدن )

زمانی که باز یکن در حال بازی کردن با توپ بوده و یا اینکه سعی می کند با آن بازی کند، بخشی از بدن وی، یعنی بخشی از کپل ها تا شانه هایش از زمین بلند می شود( قانون ۴- ۲- ۹)

 

تماس با زمین

در طول مدت مسابقه، در خلال حرکات بازی، بازیکنان باید از طریق قسمتی از بدن خود، بین باسن و شانه ها با زمین بازی تماس داشته باشند، اما به هنگام حرکات بازی با توپ قطع کوتاه این تماس با زمین بازی مجاز می باشد ، مگر اینکه این حرکات شامل ضربه سرویس، دفاع یا یک ضربه حمله در زمانی که توپ کاملاً بالاتر از نوک تور است، باشد( قطع تماس باسن با زمین بازی در هنگام زدن سرویس، انجام دفاع یا حمله درزمان قرار داشتن توپ بالاتر از نوک تور، مجاز نمی باشد.(به هنگام بلند شدن ، بالا آوردن بدن یا قدم زدن( در زمین بازی) مجاز نمی باشد.

 

دفاع کردن

دفاع عبارت از عملی است که بازیکنان کنار تور دست های شان را در بالای تور نگه می دارند تا اینکه بدون در نظرگرفتن ارتفاع تماس با توپ از آمدن توپ از زمین حریف جلوگیری نمایند. فقط بازیکنان قسمت جلوئی زمین می توانند دفاع کنند، اما در لحظ تماس با توپ، قسمتی از بدن باید بالاتر از بالای تور باشد.

 

تصمیم و اقدام بازیکن جهت دفاع اگر بازیکنی اقدام به دفاع نموده ولی باتوپ تماس نگرفته باشد، تصمیم جهت دفاع تلقی می گردد.

 

دفاع کامل زمان یکه توپ با مدافع( دفاع کننده ) تماس پیدا می کند، دفاع کامل می گردد.

 

دفاع گروهی

زمانیکه ۲ یا سه بازیکن جلوئی نزدیک هم دفاع کرده و توپ با یکی از آن ها برخورد می کند، دفاع گروهی محسوب می گردد.

 

تماس دفاع

یک یا چند مدافع می توانند تماس های متوالی( سریع و مداوم) با توپ داشته باشند به شرطی که این تماس ها در حین اجرای یک عمل صورت گرفته باشند.

 

دفاع در زمین( فضای) حریف

- بازیکن می تواند در حین دفاع دست ها و بازوهایش را در آن سوی تور و زمین حریف قرار دهد به شرطی که این عمل تاثیری در بازی تیم مقابل نداشته باشد. بنابراین زمانی که حریف حمله را انجام نداده است نمی توانید توپ را در آن سوی تور( زمین حریف) لمس نمائید.

 

دفاع و ضربات تیم

- دفاع( تماس دفاع) به عنوان ضربه تیم محسوب نمی گردد( قانون ۱ – ۹) بنابراین، هر تیم می تواند سه ضربه دیگر پس از دفاع، جهت برگرداندن توپ بر آن وارد کند.

 

- اولین ضربه پس از دفاع، می تواند به وسیله هر یک از بازیکنان از جمله فردی که در حین دفاع با توپ تماس گرفته است، صورت بگیرد.

 

خطاهای دفاع

- مدافع توپ را در زمین حریف و همزمان با ضربه حمله حریف و یا قبل از آن، لمس کرده باشد ( قانون( ۱۴- ۳

 

- یکی از بازیکنان قسمت عقب زمین و یا باز یکن Libero دفاع کرده و یا در عمل دفاع شرکت کرده و در آن سهیم باشد( قوانین ۱- ۱۴ ؛ ۵- ۱۴ و ۳- ۱- ۳ – ۱۹)

 

- زمانی که مدافع در حین دفاع و یا در حین تکمیل دفاع، کپل هایش را از زمین بلند کند) قوانین ۹- ۲- ۴ ؛ ۱۴- ۱- ۳ ؛ ۱۴- ۱- ۴)

 

- توپ پس از دفاع، بیرون رفته باشد( قانون ۴- ۸)

 

- زمانی که مدافع توپ رادر زمین حریف و بیرون از آنتن دفاع کرده باشد.

 

- باز یکن Libero برای ایجاد یک سد( دفاع) ؛ فردی یا گروهی تلاش می کند چرخش بازیکنان در زمین ترتیب چرخش بازیکنان بوسیله برگ ارنج تیم صورت گرفته و در طول ست بو سیله ترتیب سرویس و محل استقرار بازیکنان کنترل می گردد.

 

زمانی که تیمی گیرنده سرویس بوده و با کسب امتیاز جدیدی می خواهد سرویس بزند، بازیکنان این تیم در سمت عقربه ساعت و به شکل زیرمی چرخند:

 

بازیکنی که در محل استقرار شماره ۲ بوده به محل استقرار شماره ۱ و جهت زدن سرویس می رود ( می چرخد) بازیکنی که در محل استقرار شماره ۱ بود به محل استقرار شماره ۶ رفته و بقیه بازیکنان نیز به این صورت می چرخند.

 

جریمه ی چرخش نادرست:

اگر سرویس تیمی بر اساس ترتیب چرخش بازیکنان صورت نگرفته باشد( قانون ۱- ۶ – ۷) خطای چرخشی محسوب شده و جرایم آن به شرح زیر می باشد :

 

تیم مذکور یک امتیاز و سرویس را به حریف واگذار خواهد کرد( قانون ۳- ۱- ۶) سپس ترتیب چرخش بازیکنان را مرتب می کنند.

 

علاوه بر این، مسئول ثبت امتیازات موظف است که زمان دقیق خطای مذکور را معین کرده و کلیه امتیازاتی را که تیم مذکور پس از خطای فوق به دست آورده است حذف می کنند ولی امتیازات تیم مقابل تغ ییر نیافته و به قوت خود باقی می ماند.

 

چنانچه تشخیص زمان دقیق خطای فوق غیر ممکن باشد، هیچگونه امتیازی( امتیازاتی) را حذف نکرده و برای تیم ذکر شده تنها یک امتیاز و دادن سرویس به رقیب تنها جریمه می باشد.

 

بازی با توپ

هر یک از تیمها مسئول هستند که در زمین و محوطه خویش بازي کنند( به جز قانون ۲- ۱- ۱۰) ولی متذکر می شویم که بازیکنان میتوانند توپ را از اطراف منطقه ازاد هم جمع آوری کنند( برگردانند.)

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------