عروس ها و مادر شوهر ها



 

 

عروس ها و مادر شوهر ها

 

در فرهنگ های مختلف و در میان مردمان شهرها و روستاها، با باورها و اعتقادات متفاوت، چشم داشت ها و  انتظارات گوناگون و معیارهای ارزشی متمایز، عروس و داماد، مادر داماد و مادر عروس همواره از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار بوده و هستند.

 

در حقیقت همان گونه که اشاره شد، ریشه ی نگرش های منفی نسبت به نزدیکان و خویشان نسبی و سببی و تبلور رفتارهای ناخوشایند؛ در خودپرستی ها و خود خواهی ها، ضعف شخصیّت، تعصبات غیر معقول و محدودیت های فکری، بدآموزی ها و بی بهره بودن از شیوه های مطلوب تربیتی و روش های متعالی برقراری و تداوم ارتباط موثر، مفید، متقابل، پویا و رضایت بخش با دیگران و نزدیکان است.

 

در فرهنگ اسلامی، هدف غایی از ازدواج نیل به آرامش و فلاح و رستگاری دنیوی و اخروی است. ازدواج به عنوان یک پدیده ی مقدس و یک ضرورت و نیاز فطری و روانی برای جوانی که صلاحیّت، کفایت و قابلیّت همسری را احراز می نماید، مطرح است. در این نگاه؛ فرایند ازدواج، زوج شدن دختر و پسری کفو و همراه، لزوماً به معنای همزمانی آن با تشکیل خانواده و زندگی مستقل و جداگانه و نیز فرزندآوری نیست. چرا که فرزندآوری مستلزم کسب آمادگی ها و قابلیت ها، پذیرش مسوولیّت های بیشتر، احراز کفایت های پدری و مادری، برنامه ریزی و دعا و نیایش و طلب فرزندی صالح و نورچشمی پربرکت از خالق یکتاست.

 

لذا اساس ازدواج و معنای زوجیت و همسر شدن دختر از یک خانواده (عروس خانم) و پسری از خانواده دیگر (آقا داماد)، تأمین و ارضای نیازهای فطری و رسیدن به آرامش روانی و سکینه ی قلبی است. در این معنا، زن منبع آرامش بخشی وجود مرد و مرد تأمین کننده ی نشاط درون و امنیّت خاطر زن است.

 

اصلی ترین شاخصه و والاترین معیار موفّقیّت و سعادتمندی زن و شوهر، دل آرامی و نشاط روانی آنهاست.

 

با نگرشی خردمندانه، انتظار معقول آن است که همه ی مادران و پدران مهربان، مادرشوهرهای با محبّت و مادرزن های دلسوز؛ فکر و نیّت خالصانه، رفتار صادقانه و تلاش ایثارگرانه شان تنها در جهت تحکیم روابط میان عروس و داماد، تقویت روحیه ی آرامش گری و سکینه ی خاطر ایشان باشد. در یک کلام باید گفت که معیار و میزان و دامنه و گستره ی روابط خانوادگی باید افزایش نشاط روانی، آسایش خیال و رشد و اعتلای وجود عروس و داماد باشد.

 

با این نگاه، مادرشوهری موفّق و تواناست که همواره با پندار و رفتار عاقلانه، مخلصانه و فداکارانه ی خویش زمینه دوستی، مودّت و محبّت میان پسر خود و عروس خانم را بیشتر کند و با محبّتی که به عروسش ابراز می نماید کانون وجود او را سرشار از آرامش سازد تا توان آرامش گری او نیز افزون تر گردد.

 

در واقع، عروس خانم برای مادرشوهرهای مهربان و فهمیم همچون دختری عزیز و دوست داشتنی است. مادرشوهرهای وارسته و دوراندیش همسر پسرشان را فرزندی دلبند می پندارند و آرامش و راحت او را آرزوی قلبی خود می دانند و خدای ناکرده او را به عنوان رقیب کشش های عاطفی و خواست های روانی خود نمی بینند.

 

عروس خانم ها می توانند صمیمی ترین یار، با محبّت ترین دوست و با وقاترین فرزند برای مادرشوهرهای صبور خود باشند و مادرشوهرها نیز می توانند برای همیشه مادری مهربان، دلسوز و پرعطوفت برای عروس خانم های فهیم و قدرشناس خویش باشند.

 

مادر شوهرهای کریم و با صلابت به درستی می دانند که محبّت به معنای گذشت، ایثار، صداقت، صبوری و احسان، جان مایه حیات پربرکت، آرامش روان و نشاط و سرزندگی است.

 

مادرشوهای با فضیلت آگاهند که اعتماد به نفس زوج های جوان، گرمی زندگی مشترک آنان، سلامت فکر و روان، تحرک و پویایی و حسن تدبیر آقا دامادها و عروس خانم ها در دور بودن از دخالت ها و اظهارنظرهای غیرلازم، تشویق ها و نگرانی های بی مورد، مبرا بودن از شک ها و بدبینی ها، حفظ زبان از آسیب ها و مجهز بودن به زبان تشویق، ترغیب و تأیید خوبی ها و درستی هاست.

 

مادرشوهرهای صالح، متعهّد و آینده نگر به نیکی واقفند و باور دارند که شایسته آن است که به جای زبان انتقاد، کلام گله آمیز، رفتار دخالت گرانه و تحقیر آمیز، از کلام تأیید و تشویق، سخن محبّت آمیز، رفتار حمایتی و هدایتی و همراه با تکریم شخصیّت زوج های جوان بهره گرفت.

 

مادرشوهرهای مطلوب و نمونه باور دارند که گفتار و رفتارشان در مقابل عروس خانم باید به گونه ای باشد که فرزندان ایشان (خواهر شوهرها و برادر شوهرهای عروس خانم) نیز زبان تشویق و تأیید، محبّت و تکریم و رفتار منطقی و عطوفانه را بیاموزند.

 

مادر شوهرهای بلنداندیش به خوبی می دانند که بخشی از شخصیّت عروس خانم جوان شان در زندگی مشترک با پسرشان تکوین می یابد: لذا سعی می کنند مستعدترین بستر را برای تکوین مطلوب شخصیّت فردی و اجتماعی عروس و داماد فراهم آورند.

 

مادر شوهرهای بصیر و متعهّد همواره فرزندشان را به حمایت همه جانبه از همسر تشویق نموده و از ایشان می خواهند که همسرشان را همراز خود بدانند و شریک زندگی دنیوی و همسفر اخروی.

منبع: seemorgh.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------