بررسی انواع فرش بر اساس شیوههای بافت
- مجموعه: فرش و گلیم
شناخت انواع فرش بر اساس شیوههای بافت
در دنیای امروز که تکنولوژی به سرعت پیشرفت میکند و نیاز به راحتی و تنوع در زندگی روزمره افراد افزایش مییابد، فرشها به عنوان یکی از عناصر اساسی دکوراسیون داخلی و زینتی منزل به توجه ویژهای دچار شدهاند. بافت فرش، به عنوان یک هنر سنتی و همچنین صنعتی، در طی قرون به تحولات چشمگیری پیش رفته است.
در این مقاله، قصد داریم به بررسی انواع فرش بپردازیم و آنها را بر اساس شیوههای بافت مورد بررسی قرار دهیم. از فرشهای دستبافت با طرحات متنوع گرفته تا فرشهای ماشینی که با استفاده از تکنولوژی به سرعت تولید میشوند، هر یک از این انواع فرش دارای ویژگیها و استفادههای خاص خود هستند.
در این راستا، با بررسی انواع مختلف بافتها، خصوصیات هرکدام و کاربردهایشان، میتوانیم نگاهی نزدیکتر به دنیای فرش بیندازیم و با تنوع و زیبایی آن در دکوراسیون داخلی آشنا شویم. از فرشهای دستبافت که هنر و ذوق صنعت بافت در آنها به چشم میخورد تا فرشهای ماشینی که با پیشرفت تکنولوژی، گزینههایی راحت و متنوع برای خانهها فراهم میآورند، هرکدام از این انواع بافت به نحوه خود جذابیت و زیبایی را به منزل میآورند.
انواع فرش دستبافت از نظر شیوهی بافت
انواع فرش دستباف از نظر شیوهی بافت و طرز قرار گرفتن تار و پود، به سه نوع تقسیم می شود :
فرش تمام لول: یعنی فرشی که قوس گره در پشت فرش، ۹۰ درجه است و شیارهای پشت فرش عمیق است. همچنین تارها با یکدیگر فاصله ندارند و بافت آن محکم است.
فرش لول: در این نوع فرش، تارها به اندازهی یک قطر نخ با یکدیگر فاصله دارند. بافت تخت یک پوده است و به شیوهی حصیری بافته میشود یعنی در هر رج، چله زیر و رو میشود و تارها، یکی در میان از پشت قالی دیده میشوند.
فرش نیم لول: در این نوع فرش، قوس گره در پشت فرش، ۴۵ درجه است.
انواع فرش ماشینی از نظر شیوهی بافت
بافت تک پودی
بافت تک پودی یک نوع بافت است که در صنعت فرش استفاده میشود. این بافت به دلیل ویژگیهای خاص خود در ساختار فرش، به ویژه برای فرشهای با کیفیت و تراکم بالا، مورد توجه قرار میگیرد. هر پودی که در فرش قرار میگیرد، به همراه یک ردیف نخ خاب به فرش افزوده میشود.
در این بافت، دو نوع قرارگیری نخهای خاب مرده وجود دارد که به صورت شناور یا درگیر ممکن است باشند. در حالت نخ خاب مرده شناور، نخهای خاب مرده در زیر لایه زمینه فرش قرار میگیرند و به صورت شناور در نقاط بعدی فرش مجدداً وارد بافت میشوند. در حالت نخ خاب مرده درگیر، نخهای خاب مرده بین نخهای پود تویی و بیرونی جای میگیرند.
همچنین، میتوان از ترکیبی از نخهای خاب مرده شناور و درگیر در بافتن فرشهای تک پودی استفاده کرد. این تنوع در استفاده از نخهای خاب مرده میتواند به تنوع و زیبایی در طرح فرش اضافه کند.
بافت تک پودی با گره جفتی
بافت تک پودی با گره جفتی به عنوان یک نوع بافت جانبی در صنعت فرش، اقدام به تغییرات کم در ساختار بافت تک پودی مینماید. در این نوع بافت، به جای استفاده از یک نخ خاب، دو نخ خاب به دور یک نخ پود میپیچد. این تغییر در تکنیک گرهگذاری باعث افزایش تراکم فرش تا دو برابر میشود.
استفاده از تکنیک گره جفتی در بافت تک پودی میتواند به بهبود تراکم و کیفیت فرش منجر شود. این تغییرات کوچک در ساختار بافت میتوانند به عنوان بهبودهای مهم در طراحی فرش محسوب شوند. با این حال، لازم به ذکر است که استفاده از این تکنیک ممکن است به ایجاد حلقه نخ خاب در پشت فرش منجر شود که نیاز به توجه و مراقبت خاصی دارد.
به عنوان یک نوع بافت جانبی، بافت تک پودی با گره جفتی از ویژگیهای خاص خود برخوردار است که میتواند به ایجاد طرحها و جلب توجه مخاطبان کمک کند. این تنوع در تکنیکهای بافت فرش به طراحان این امکان را میدهد که طراحیهای منحصر به فرد و جذابی را ایجاد کنند.
بافت تک پودی با خاب ترکیبی
یک نوع ویژه از بافت تک پودی است که از تکنیک خاب ترکیبی برای ترکیب دو رنگ در یک نقطه خاب استفاده میکند. این تکنیک به امکان ترکیب دو رنگ مختلف در یک نقطه از خاب میانجامد، که باعث ایجاد طرحها و نقوشی با نمایش بهتری در فرش میشود.
استفاده از خاب ترکیبی به این امکان میدهد که دو رنگ در یک نقطه خاب با هم ترکیب شوند، این ویژگی به فرش نمای زیبا و جذابی میبخشد. علاوه بر این، از آنجا که این تکنیک اجازه میدهد تا دو رنگ در هر نقطه خاب ترکیب شوند، پشت فرشها هم به وضوح رنگ یکسانی نخواهند داشت.
استفاده از خاب ترکیبی میتواند به فرشها تنوع و جذابیت بیشتری ببخشد. این تکنیک به طراحان این امکان را میدهد تا با ترکیب رنگها و ایجاد نقوش متنوع، فرشهایی با طرحات منحصر به فرد و زیبا ایجاد کنند.
بافت دو پودی
بافت دو پودی یک نوع بافت فرش است که بر اساس آن، برای هر دو پودی که درون بافت فرش قرار میگیرد، یک ردیف نخ خاب به فرش افزوده میشود. در ساختار این بافت، تمامی نخهای پود دارای ریشه خاب نیستند. به عبارت دیگر، نخهای پود دارای ریشه خاب هستند، اما ریشهها در یک در میان قرار دارند (پودهای بیرونی دارای ریشه خاب و پودهای تویی فاقد ریشه خاب هستند).
با این ساختار، نخهای پود فاقد ریشه، بین دو ردیف متوالی نخهای ابریشت فرش فاصله ایجاد میکنند. این فاصلهها باعث میشود تا تراکم خاب در این نوع فرشها کمتر از تراکم خاب در فرشهای تک پودی باشد.
به عبارت دیگر، بافت دو پودی به دلیل این فاصلهها مناسب برای فرشهای با تراکم پایین و متوسط است. این نوع بافت به فرشها جلوه ای خاص و تراکمی متوازن میبخشد.
نحوه قرارگیری نخهای خاب مرده در ساختار بافت دو پودی
الف- در حالت اول، نخهای خاب مرده به صورت مستقیم مابین دو ردیف نخهای پود تویی و بیرونی درگیر میشوند، مناسب برای فرشهای با تراکم خاب پایین.
ب- در حالت دوم، نخهای خاب مرده به صورت درگیر مابین نخهای پود تویی و بیرونی قرار میگیرند و یکی از نخهای خاب مرده از روی پوزه تویی پرش میکند. این نوع بافت برای فرشهای با تراکم خاب متوسط و پایین مناسب است.
ج- در حالت سوم، نخهای خاب مرده به صورت شناور و صاف در بالای نخهای پود تویی قرار میگیرند، و یکی از نخهای خاب به زیر پود تویی میرود و سپس به موقعیت اولیه خود بازمیگردد. این نوع بافت دوپودی مناسب برای تراکمهای بالای خاب فرش و همچنین تراکم بالای پودی است.
بافت دو پودی با گره جفتی کلاسیک
در این نوع بافت دو پودی، روش جفتی بافتن شبیه به بافت های تک پودی با گره جفتی است. این روش باعث ایجاد "حلقه" در پشت فرش میشود. ساختار بافت دو پودی با گره جفتی کلاسیک میتواند شباهتی با بافت های تک پودی داشته باشد، اما با افزودن دومین پود، جلوه و ویژگیهای خاصی به فرش اضافه میشود.
بافت دوپودی با گره جفتی شبه تک پودی
در این نوع بافت دو پودی، روش جفتی بافتن با گره جفتی شبه تک پودی استفاده میشود. این بافتن نسبت به بافت دو پودی با گره جفتی کلاسیک آسانتر است. از این بافت میتوان برای تولید فرشهای دو پودی با تراکم بالا استفاده کرد، و در عین حال، مصرف نخ خاب (رنگ) نیز کمتر است. این نوع بافت با ایجاد گرههایی که به تکنیک گره جفتی شبیه هستند، به فرش جلوهای خاص و با کیفیت میبخشد.
بافت دوپودی با خاب سهگانه
در این نوع بافت دوپودی، سه نخ خاب به صورت همزمان در یک سیکل کامل بافت ایجاد میشود. از روش بافت گره جفتی کلاسیک برای ایجاد گره بر روی نخهای پود بیرونی استفاده شده است. در نتیجه، حلقهها در پشت فرش بافته شده با این نوع بافت مشاهده میشود.
با استفاده از گره جفتی بر روی نخهای پود تویی، این نوع بافت سادهتر از ساختارهای قبلی میباشد. این سادگی به دلیل کاهش مصرف نخ منجر به تولید فرشهای با تراکم بالا میشود. در کل، این نوع بافت با استفاده از گره جفتی و خاب سهگانه با خاب مرده شناور و یا درگیر، در ماشینهای بافندگی امروزی قابل اجرا است.
افزایش تراکم در بافت دوپودی
با استفاده از ترکیب متنوع و مختلف از بافتهای زمینه، تراکیب آنها با یکدیگر و بهرهگیری از دابی (نخهای پنبه یا پشمی کوتاه)، میتوان تراکم فرشهای دوپودی را افزایش داد. در این تکنیک، از پود تویی کمتری استفاده میشود که باعث کاهش هزینه تولید میشود.
در این نوع بافت دوپودی با تراکم بالا، با ایجاد گره جفتی در پشت فرش، حلقهها مشاهده میشوند. هر نقطه از قشر در پشت فرش دوبار تکرار میشود که این موضوع ممکن است باعث کاهش وضوح نقشه در روی فرش شود. به طور کلی، در این نوع بافت دوپودی تراکم بالا، با حذف تعدادی از نخهای پود، نیاز به هماهنگی مناسب بین نوع بافت زمینه و نوع بافت خاب فرش وجود دارد. این هماهنگی برای حفظ وضوح نقشه و ایجاد یک فرش با ظاهری همگن و زیبا ضروری است.
بافت سه پودی
در بافت سه پودی، به ازای هر سه پودی که داخل بافت فرش قرار میگیرد، یک ردیف نخ خاب به خاب فرش افزوده میشود. این نوع بافت برای فرشهای با کیفیت بالا مورد استفاده قرار میگیرد و دارای پشتیبانی محکمی است. در این بافت، یک پود دارای ریشه خاب است و دو پود بعدی فاقد ریشه خاب هستند.
پشت فرش سه پودی تمیزتر و ظریفتر است. ساختمان محکم این نوع بافت به نقشهای ظریف و با کیفیت مناسب میدهد. خاصیت مهم این بافت در این است که خاب مرده در آن نامرئی است و هیچ اختلاط یا جا به جایی در نقشه وجود ندارد. این ویژگیها باعث میشوند که فرش با بافت سه پودی بهترین نمونههای مشابه فرش دستباف را ارائه دهد.
وضعیت خاب مرده در فرشهای سه پودی
در فرشهای سه پودی، خاب مرده میتواند به یکی از حالات زیر قرار گیرد:
در این حالت، نخهای خاب مرده میان نخهای پود تویی و بیرونی گیر میافتد. این وضعیت بهبودی در ساختار و محکمی به فرش میافزاید.
در این حالت، خاب مرده به صورت درگیر با پرش از روی نخهای پود تویی در داخل ساختار بافت سه پودی قرار میگیرد. پرشهای نخ خاب مرده جلوگیری از به هم پیچیدن نخهای خاب با تاب بالا را فراهم میکند.
در این حالت، خاب مرده به صورت شناور میان نخهای خاب فرش سه پودی قرار میگیرد. این وضعیت منجر به ایجاد فرشهای با تراکم پودی بالا میشود.
این حالات مختلف از خاب مرده در فرشهای سه پودی، تأثیر مستقیمی بر ویژگیهای نهایی فرش دارند و با توجه به استفاده مورد نظر و سلیقه، انتخاب میشوند.
در بافتهای سه پودی، مانند دستههای دیگری چون تک پودی و دو پودی، انواع بافتهای جانبی نیز وجود دارند که میتوانند به تنوع و زیبایی فرشها افزوده شوند. این بافتهای جانبی میتوانند شامل موارد زیر باشند:
الف. بافت سه پودی با گره جفتی نوع اول
در این بافت سه پودی، ساختار بافت میتواند حلقههایی را در پشت فرش ایجاد کند. این ویژگی از جلوههای مختلفی بر روی سطح فرش ایجاد میکند.
ب. بافت سه پودی با گره جفتی نوع دوم
در این نوع بافت سه پودی، نخ خاب با عبور از زیر پودهای میانی و تویی به صورت گره جفتی در میآید. این بافت نیز میتواند به تنوع و زیبایی بافت فرش کمک کند.
با استفاده از این نوعهای جانبی و تنوعات در بافت سه پودی، میتوان به تولید فرشهای متنوعتر و با جلوههای منحصر به فرد دست یافت. این تنوعات به عنوان یک عامل تاثیرگذار در جذابیت و ارزش افزوده فرشها محسوب میشوند.
بافت تخت
بافت تخت به واقعیت این فرشها جلوهای خاص و فانتزی میبخشد. بافت تخت از ترکیب نخهای رنگی به عنوان بخشی از برزنت فرش استفاده میکند و این امر به فرش یک زیبایی خاص و سهبعدی میبخشد. نخهای بافت تخت عمدتاً از نوع "فریز" که نخهای ضخیمی هستند، استفاده میشوند. این نخها باید به اندازه چند برابر ضخامت نخهای خاب معمولی باشند تا توانایی پوشش کامل فضاهای خالی بین تار و پود را داشته باشند. این انتخاب نخ باعث میشود که برزنت فرش به صورت پارچهای رنگی در نقاط مختلف ظاهر شود.
در این نوع بافت، استفاده از نخهای خاب مرده شناور غیرممکن است، زیرا نخهای ضخیم به راحتی قابل مشاهده خواهند بود و ممکن است در اثر سایش نیز آسیب ببینند. نخهای بافت تخت، به دلیل ضخامت و فضای زیادی که اشغال میکنند، باعث ایجاد فرشهای با تراکم پایین میشوند.
یکی از نکات مهم این است که نخهای بافت تخت در نقاطی که نیازی به بافت ندارند، به صورت نخ خاب مرده درگیر در لابه لای نخهای پود قرار میگیرند و به واسطه نخهای خاب استتار میشوند تا در روی فرش به طور کامل مخفی باشند و دیده نشوند.
بافت سیسال
بافت "سیسال" یا همان گلیم ماشینی، یک نوع فرش بون خاب است و ساختار آن به سادگی دیده میشود. این نوع بافت به نظر میرسد که از الگوهای گلیم الهام گرفته شده و توسط تولیدکنندگان ماشینهای بافندگی به وجود آمده است. در سیسال، نخهای رنگی که در سایر بافتها برای خاب فرش به کار میروند، با نخهای پود ترکیب شده و یک برزنت بسیار ضخیم طرحدار را ایجاد میکنند.
نخهای خاب رنگی در این نوع بافت باید ضخامت بسیار زیادی داشته باشند، تا به صورت سه تا پنج برابر نخهای خاب معمولی باشند. به دلیل این ضخامت بالا، امکان بافت فرشهای با تراکم بالا در این نوع بافت وجود ندارد و همچنین نقشههای ظریف نیز قابل بافت نمیباشند.
گلیم ماشینی بافته شده با این نوع ساختار، از نخهای خاب ارزانقیمت مثل نخ فیلامنت پلی پروپیلن استفاده میکند که باعث افت قیمت نسبت به فرشهای خاب دار میشود. این فرش به دلیل ساختار ساده، تراکم کم، سرعت بالا در تولید و وزن کمتر در مترمربع، به بازار عرضه میشود. این گلیمها در ابعاد و اندازههای مختلف و با اشکال هندسی متنوع مانند مستطیل، مربع، دایره، ششضلعی و غیره، تولید و به بازار عرضه میشوند. تنوع در طرحها، شکلهای هندسی و ابعاد گلیمها، نقش اصلی در جذب مشتریان دارد. از نظر طرح، غالباً از شکلهای هندسی با الهام از نقوش گلیمهای سنتی ایران استفاده میشود.
فرش شگی
فرش "شگی" یکی از فرشهای مدرن از خانواده فرشهای خاب بریده است. این فرشها از نخهای خاب بسیار بلند تشکیل شدهاند، که طول آنها معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر است. به علت این بلندی، نخهای خاب نمیتوانند به صورت کاملاً عمود بر برزنت قرار بگیرند و به صورت درهم و برهم، سطحی پر از نخهای شل و رها روی هم ریخته برای فرش ایجاد میکنند. این رویهمریختگی نخهای خاب باعث میشود سطح فرش شگی حجیمتر و نرمتر از فرشهای معمولی باشد.
فرش شگی به دلیل رویهمریختگی نخهای خاب، نقشه یا طرحهای آن دارای وضوح زیادی نمیباشد و به همین دلیل تعداد رنگهای نخهای خاب در آن محدود میشود (۴ تا ۵ رنگ). طرحهای فرش شگی عموماً بسیار ساده و فانتزی هستند. این فرش معمولاً به عنوان فرش تزئینی در اتاق خواب، اتاق کودک، گاه آشپزخانه و یا برای تزئین فضای بین مبلها در پذیرایی استفاده میشود.
در تولید فرش شگی، اغلب از نخهای خاب پلی پروپیلن فریز چندلا استفاده میشود که ظاهر آنها پیچ و تاب دار است. همچنین، از انواع نخهای خاب فانتزی با جلوهها یا افکتهای جدید و مدرن مانند نخهای زری، نقرهای، چندرنگ، گرهدار و غیره نیز در بافت فرشهای شگی استفاده میشود.
برای بافتن فرش شگی با ارتفاع خاب بین ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر، از دستگاههای معمولی بافندگی فرش خاب بریده استفاده میشود، که مجهز به وسیلهای مخصوص برای این منظور میگردد. همچنین، لانست بافت فرشهای شگی با ارتفاع خاب تا ۶۰ میلیمتر را نیز امکانپذیر میسازد.
فرشهای خاب حلقه
فرشهای خاب حلقه دارای سطح و ظاهری منحصر به فرد هستند که بافته شدهاند. این فرشها از نخهای خابی ساخته شدهاند که به صورت حلقه درآمدهاند. بافت خاب حلقه کمتر از بافتهای متداول خاب بریده در تولید فرش استفاده میشود. در این نوع بافت، از سیمها به عنوان پودهای کمکی یا پودهای مجازی برای تشکیل حلقهها استفاده میشود.
پس از تشکیل و تثبیت حلقههای خاب، سیمهای کار گذاشته شده از داخل ساختار بافت فرش بیرون کشیده میشوند. این نوع فرشها روی ماشینهای رویه به رویه چند راپیری یا ماشینهای بافندگی سیمی بافته میشوند. این ماشینها از ماشینهای رویه به رویه معمولی با تفاوتهایی در ساختار برخوردارند.
برای ایجاد تنوع در فرشهای خاب حلقه، میتوان از روشهای زیر استفاده کرد:
استفاده از دو پود مجازی (سیم): برای ایجاد حلقههای بزرگتر روی فرش.
طرح و نقش دار کردن یا گلیمی کردن بخشی از برزنت فرش: با استفاده از نخهای خاب شناور به شکل بافت سیسال در محلهایی از فرش که خاب حلقه وجود ندارد و برزنت قابل رؤیت است.
طرح دار کردن قسمتی از برزنت فرش با استفاده از نخهای پود: در نقاطی از فرش که خاب حلقه وجود ندارد و برزنت قابل مشاهده است. این روش منجر به برجسته شدن فرش خواهد شد.
این روشها میتوانند به ایجاد تنوع و جلب توجه در طراحی و ظاهر فرشهای خاب حلقه کمک کنند.
بافت خاب بریده و حلقه
بافت خاب بریده و حلقه یک ترکیب از دو نوع بافت، یعنی خاب بریده و خاب حلقه، است. این نوع فرش بر روی ماشینهای بافندگی مجهز به تجهیزات خاص برای بافت حلقه، به خصوص سیمها (به عنوان پود کمکی یا مجازی)، لانستهای ویژه، سیستم بیرون کشیدن پود کمکی (سیمها) و غیره تولید میشود.
در این نوع بافت، از سیمها برای تشکیل حلقهها استفاده میشود و از تیغ برش برای برش نخهای خاب در قسمتهای خاب بریده استفاده میشود. بنابراین، مکانیزم کار ماشین و نحوه چیدمان قسمتهای خاب بریده و حلقه باید به گونهای باشد که برخوردی بین تیغ برش و سیمها به وجود نیاید.
در ساختارهای بافت فرش خاب بریده-حلقه، دو نوع ساختار وجود دارد. در یک نوع، برزنت رویی یک طر نخهای خاب را که بعداً برش خواهند خورد، نگه میدارد. این فرش رویی نقشی نه تنها در نگهداشتن نخهای خاب برای برش دارد، بلکه بخشی از نخهای خاب مرده نیز به صورت درگیر در آن بافته میشود.
این ترکیب از بافتهای مختلف باعث ایجاد طرحها و ساختارهای متنوع در سطح فرش میشود و جلب توجه بافتها و طراحیهای جذاب در نتیجه میدهد.
سوالات متداول درباره انواع فرش بر اساس شیوه بافت
1- چه انواع فرشهایی بر اساس شیوه بافت وجود دارند؟
انواع فرشها بر اساس شیوه بافت به صورت متنوعی شامل فرشهای دستبافت، فرشهای ماشینی هرکدام از این انواع بافت، ویژگیها و کاربردهای خود را دارند و به تنوع و زیبایی دنیای فرش افزودهاند.
2- چه ویژگیهایی در بافت ترکیبی فرش مشاهده میشود؟
در بافت ترکیبی، از ترکیب دو یا چند نوع بافت مختلف برای ایجاد طرحها و ساختارهای منحصر به فرد استفاده میشود. این فرشها معمولاً دارای تراکم بالا و ظاهری متنوع هستند.
3- چگونه بافت حلقه در فرش تاثیر گذار است؟
بافت حلقه در فرش با ایجاد حلقههایی از نخ خاب، سطحی با ظاهر ویژه ای ایجاد میکند. این نوع بافت به فرش شکل و حجم بیشتری میبخشد.
4- چه ویژگیهایی بافت بریده در فرش دارد؟
در بافت بریده، نخهای خاب به طور دقیق برش خورده و سطح فرش صاف میشود. این نوع بافت به فرش ظاهری شیک و منظم میبخشد.
5- چگونه میتوان از فرشهای بافت مختلف در دکوراسیون منزل استفاده کرد؟
استفاده از ترکیب متنوع از انواع فرشهای بافت در اتاقها و فضاهای مختلف از منزل، امکان ایجاد دکوراسیونی منحصر به فرد و هماهنگ با استایل دلخواه شما را فراهم میکند. میتوانید با انتخاب مناسب بافتها، فضاها را زیبا و جذاب کنید.
6- چه ویژگیهایی باعث تمایز میان فرشهای دستباف و ماشینی میشوند؟
فرشهای دستباف به دست تخصصیافتهی بافندگان ساخته میشوند و دارای طرحات دستی هستند، درحالی که فرشهای ماشینی به کمک دستگاههای خودکار ساخته میشوند و طرحات تکراری دارند.
سخن آخر مقاله درباره ی انواع فرش بر اساس شیوههای بافت
در این مقاله، سعی کردیم به بررسی انواع فرش بر اساس شیوههای بافت بپردازیم و نقش مهمی که هر یک از این انواع در زیبایی و تنوع دکوراسیون داخلی منازل ایفا میکنند را برجسته کنیم. از فرشهای دستبافت با طرحهای هنری گرفته تا فرشهای ماشینی که با تکنولوژی پیشرفته تولید میشوند، هرکدام از این انواع فرش بافتهای خاص و خصوصیات جذابی به خود اختصاص دادهاند.
با توجه به نیازهای متنوع مشتریان و تغییرات روزافزون در فناوری بافت، امروزه انتخاب فرش بر اساس شیوه بافت یکی از تصمیمات مهم در طراحی داخلی محل زندگی ما محسوب میشود. این تنوع و گسترش در انواع بافتها، امکان ایجاد فضاهای زیبا و شخصی سازی شده را فراهم کرده و به هر خانه امکان میدهد تا با انتخاب فرش مناسب، به یک اثر هنری زنده و دلنشین تبدیل شود. امیدواریم که این مقاله به شناخت بیشتری از دنیای گسترده فرشها بر اساس شیوه بافت کمک کرده باشد.
گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته