کنسرت علی رهبری در ایران لغو شد!



کنسرت علی رهبری در ایران لغو شد!

 

  علی رهبری نسبت به لغو بدون دلیل کنسرتش با همراهی ارکستر زهی پارسیان در اسفندماه انتقاد کرد. او گفت: در بیش از ۱۸۰ شهر بزرگ دنیا رهبری ارکسترها را برعهده داشته ام اما معاون هنری وزیر کشور خودم، جلوی برگزاری کنسرتم را می گیرد.

علی رهبری، رهبر بین المللی ایرانی نسبت به لغو بدون دلیل کنسرتی که قرار بود به همراه ارکستر زهی پارسیان در تهران انجام شود، انتقاد کرد.

علی رهبری، یکی از بزرگ ترین رهبران ارکستر در جهان است که در دوره قبل جشنواره موسیقی فجرکه اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، توسط دفتر موسیقی به تهران دعوت شد. رهبری؛ پس از رفتن منوچهر صهبایی، رییس انجمن موسیقی ایران، از وی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی برای هدایت ارکستر سمفونیک تهران نام برده بود.

علی رهبری که هم اکنون در کشور اتریش اقامت دارد در گفت وگو با ایلنا در این زمینه گفت: قرار بود، اسفند ماه امسال در تهران به همراه ارکستر زهی پارسیان یک کنسرت اجرا داشته باشیم. آقای رضایی، رییس انجمن موسیقی هم نسبت به برگزاری این برنامه ابراز علاقه کرده بودند. به همین دلیل بعداز گفت وگوهای تلفنی پیش نویس قرارداد در تاریخ ۱۶ اکتبر(۲۴ مهر ماه) برای من ارسال شد. اما یکی دوهفته قبل توسط یکی از دوستان و نه خود انجمن؛ به من اطلاع داده شد که به تصمیم معاون هنری وزیر ارشاد این کنسرت لغو شده است.

وی ادامه داد: در همه ی دنیا رسم است که وقتی، زمان یک رهبر ارکستر را برای تاریخ مشخصی در چند ماه آینده رزرو می کنند، یعنی قرارداد شفاهی منعقد شده است. برای من که ۳۵ سال است در دنیا ارکسترهای مختلف را رهبری کرده ام، لغو این کنسرت و آن هم به این شکل، بسیار غیرحرفه ای است.

این رهبر اركستر ادامه داد: این روش بیشتر به یک قایم باشک بازی شبیه است و نمی دانم در معاونت هنری ارشاد و دفتر موسیقی چه خبر است؟ هرکس تقصیر را گردن نفر دیگری می اندازد. من اصلا این سبک را نمی پسندم و امیدوارم مسئولان دیگری که کارشان به طور مستقیم با زندگی روزمره مرتبط است، به این شکل رفتار نکنند.

این رهبر بزرگ موسیقی اظهار داشت: پارسال هم از معاونت هنری ارشاد چندین نفر با من تماس گرفتند و از من خواستند که من با هر ارکستری که دلم بخواهد، برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر به ایران بیایم. اما من نتوانستم برنامه هایم را در اروپا لغو کنم. به دوستان هم گفتم که در هیچ جای دنیا به این شکل نیست که شما یکی دوهفته قبل از یک رهبر بخواهید که یك كنسرت برای جایی داشته باشد. زیرا نه اركستر؛ آزاد است و نه من وقت آزاد دارم.

وی افزود: حتی از من خواستند که برای تعطیلات آخر هفته خودم یعنی شنبه و یک شنبه برنامه ریزی کنم که به ایران سفر کنم، اما بازهم نشد. حال که امسال که این دعوت را قبول کردم و برای آن برنامه ریزی کرده ام، معاونت هنری یک طرفه برنامه را لغو کرده است.

علی رهبری با ابراز ناراحتی نسبت به لغو کنسرتش باگروه حرفه ای پارسیان ادامه داد: من در بیش از ۱۸۰ شهر بزرگ دنیا رهبری ارکسترها را برعهده داشته ام و بالاترین مقام های اداری کشورهای دیگر از من برای برگزاری کنسرت در شهرشان دعوت کرده اند، اما فقط معاون هنری وزیر کشور خودم، جلوی برگزاری کنسرتم را می گیرد و می خواهند که اسم مملکت مادری و پدری ام را از فهرست کنسرت هایم حذف کنم. دوست دارم بدانم دلیل مخالفت شان چه بوده است.

رهبری ادامه داد: دوست دارم مردم ایران بدانند که من در ۳۳ سال گذشته، فقط یک بار آن هم بعداز ۳۰ سال وبعداز اینکه بارها برای رهبری کنسرت به شهرهای دیگر دنیا رفتم، به ایران آمدم، آن هم نه از طرف معاونت هنری وزیر یا یک مقام دولتی، بلکه از طرف مرحوم فریدون ناصری. دومین بار هم دعوت گروه را قبول کردم؛ یک ارکستر جوان که نوازندگانش اغلب بعداز انقلاب متولد شده اند.

این رهبر موسیقی با بیان اینکه نمی خواهم کسی در ایران فکر کند، علاقه ای به برگزاری کنسرت در کشورم ندارم، ادامه داد: من چه قبل و چه بعداز انقلاب نه سیاسی بوده ام ونه به دستمزد و عنوان رهبری ارکستر سمفونیک تهران علاقه ای داشته ام. من به دنبال یک یا صد کنسرت دیگر نیستم، فقط می خواهم اگر قرار باشد که برای اجرای برنامه ای دیگر به کشورم نیایم، دلیلش برای دوستاران موسیقی مشخص باشد.

علی رهبری به عنوان یکی از برجسته ترین و پرمشغله ترین رهبران ارکستر در تمام دنیا شناخته می شود؛ هرچندکه با نام «الکساندر رهبری» شناخته شود. برای علی رهبری؛ دستیاری هربرت فون کارایان آن هم در سن ۳۰ سالگی، دریافت مدال طلای جهانی برای رهبری ارکستر در ایام جوانی، رهبری ۱۲۰ ارکستر معتبر دنیا و دریافت بالاترین نشان های هنری کشورهایی مثل اسپانیا، بلژیک و چک تنها افتخاراتش نیست، بلکه نام یک ایرانی است که هرهفته ای که در گوشه ای از دنیا و در یکی از سالن های بزرگ اجرای ارکستر شنیده می شود، برایش یک افتخار محسوب می شود. او هرچند به قول خود شاید به طور مستقیم کاری برای ایران نکرده باشد اما بیش از ۲۰۰ آلبوم دارد که در کوچه و پس کوچه های شهرهای مختلف دنیا و در هر صفحه فروشی می توان از آنها سراغ گرفت.... / خبرگزارى ايلنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------