ستاره اسکندری، کارهای مناسبتی و قرمه سبزی



ستاره اسکندری، کارهای مناسبتی و قرمه سبزی

ستاره اسکندری ضمن پاسخ به بخشی از ابهامات و انتقادها درباره سریال «هفت سین» درباره حضورش در سریال «جیرانی» که سال گذشته از شبکه یک پخش شد و با انتقادهای بسیاری همراه بود توضیحات جالبی می دهد.

هفت صبح: ستاره اسکندری بعد از همکاری اولیه اش با یدالله صمدی برای سریال «شوق پرواز» امسال بار دیگر به عنوان یکی از بازیگران اصلی سریال «هفت سین» در سریال دیگری از این کارگردان بازی کرد.

با اینکه انتقادهای زیادی به انتخاب این بازیگر برای نقش همسر نوبخت با بازی سیروس گرجستانی صورت گرفت اما فارغ از تمام این صحبت ها و ضعف هایی که سریال داشت، اسکندری، خوب از پس نقش «چهره» برآمد.

البته این بازیگر هم مثل خود صمدی معتقد است اگر مشکلات کار مناسبتی و زمان کم تولید نبود، قطعا کار خیلی بهتر از اینها درمی آمد. اسکندری در گفت و گو با هفت صبح، ضمن پاسخ به بخشی از این ابهامات و انتقادها درباره سریال «هفت سین» درباره حضورش در سریال «جیرانی» که سال گذشته از شبکه یک پخش شد و با انتقادهای بسیاری همراه بود توضیحات جالبی می دهد.

 

ستاره اسکندری,عکسهای ستاره اسکندری,مصاحبه ستاره اسکندری

 

سریال «هفت سین» از همان ابتدای کار، با تغییرات زیادی روبرو شد. قرار بود بازیگران دیگری از جمله مهدی فخیم زاده و فرامرز قریبیان در این سریال بازی کنند.

حتی فخیم زاده یک هفته هم جلوی دوربین رفت و بعد انصراف داد. شما به عنوان بازیگری که از همان ابتدا با گروه همکاری داشتید، به نظرتان این تغییر و تحول ها نهایتا چقدر حال و هوای سریال را تغییر داد؟

- اتفاقا تعویض بازیگران هیچ خللی در قصه ایجاد نکرد. ابتدا قرار بود یک سری دوستان دیگری در کار با ما همکاری کنند که خب این اتفاق نیفتاد. تغییر بازیگران در یک مجموعه خیلی طبیعی است و در خیلی از کارها اتفاق می افتد. به هر حال «هفت سین» هم به خاطر این شرایط، دچار تحولاتی شد اما هیچ کدام از آنها به قصه آسیبی نرساند و داستان با همان شکل و شمایل قبلی جلوی دوربین رفت.

یعنی با توجه به تفاوت هایی که در جنس بازی فردوس کاویانی و سیروس گرجستانی با بازیگران قبلی مثل مهدی فخیم زاده و آقای قریبیان وجود دارد، قصه به هیچ وجه دچار تغییر نشد؟

- در کل آنچه که در متن بود اجرا شد. اصلا تغییری در متن فیلمنامه به وجود نیامد اما خب اگر مهدی فخیم زاده در کار حضور می داشت قطعا با توجه به نوع بازی او، شیوه ارائه متفاوتی در کار به وجود می آمد. نقشی که آقای کاویانی ارائه داد با توجه به جنس بازی و نوع حضور او تفاوت داشت نه متن کلی قصه.

خودتان فکر می کنید این تغییر به نفع کار بود؟ با توجه به شناختی که از بازی فخیم زاده داریم، به نظر می آید جنس بازی این بازیگر زیادی با کل فضای سریال همخوانی نداشته باشد!

- من نمی توانم قضاوت خاصی داشته باشم چون آقای فخیم زاده بازیگر بسیار خوبی هستند و من هم کارهای خیلی خوبی حتی در زمینه کمدی از او سراغ دارم. به نظرم این بازیگر حتی کار کمدی را هم به خوبی کارهای جدی از آب درمی آورد. به نظرم هر کدام از این دو عزیز، شیوه خودشان را در کار دارند.

بخش قابل توجهی از بحث ها و انتقاداتی که در ایام نوروز نسبت به سریال «هفت سین» وجود داشت، مستقیما به انتخاب شما برای نقش همسر نوبخت برمی گشت. بسیاری از مخاطبان معتقد بودند سن تان اصلا مناسبتی با گرجستانی ندارد و باید نقش دختر او را بازی می کردید نه همسرش!

- راستش ابتدا قرار بود نقش دیگری را بازی کنم اما به دلیل فشردگی زمان این اتفاق نیفتاد. نهایتا از آنجایی که تجربه همکاری با آقای صمدی را در «شوق پرواز» داشتم، این نقش را پذیرفتم. نقش برایم جذاب بود چون به هر حال من یک بازیگرم و دوست دارم در نقش های مختلف با سن و سال های متفاوت بازی کنم. امیدوار بودم که این نقش خیلی قابل باور باشد.

 

حالا که شما می گویید مخاطبان چنین نظری دارند برایم عجیب است چون در نظرسنجی های مختلف شنیده ام که مردم خیلی از اینکه من نقش همسر نوبخت را بازی کرده ام، خوششان آمده و برایشان جالب بوده. این که ما همیشه عادت داریم همه چیز را در قالب کلیشه و عادت ببینیم به نظرم خیلی اتفاق درستی نیست.

اگر کارنامه کاری من را مرور کنید متوجه می شوید که از جمله بازیگرانی هستم که معمولا سعی می کنم در نقش های خیلی متفاوتی بازی کنم. از نهایت نقش مثبت مثل «نرگس» گرفته تا نهایت نقش منفی مثل «مرگ تدریجی یک رویا» و نقش کاراکتر جنوبی و شمالی و خلاصه خیلی نقش های دیگر.

 

ستاره اسکندری,عکسهای ستاره اسکندری,مصاحبه ستاره اسکندری

 

گفتید ابتدا قرار بود نقش دیگری را در سریال بازی کنید اما اصلا نقشی که با خصوصیات شما همخوانی داشته باشد در سریال نبود. می شود بگویید منظورتان کدام نقش است؟

- ابتدا قرار بود بازی کنم اما خب خیلی چیزها تغییر کرد و نشد.

با توجه به این تفاوت سن زیادی که میان شما با آقای گرجستانی وجود داشت، چرا گریم خاصی انجام ندادید برای اینکه سن تان بالاتر از چیزی که هست به نظر برسد؟

- چرا اتفاقا با گریم، ابرهایم بیش از حد روشن شده بود یا رنگ پوستم پریده به نظر می رسید و همین باعث شد یک مقدار بیشتر از سنم به نظر بیایم.

قبل از پخش سریال «هفت سین»، فردوس کاویانی در مصاحبه ای گفته بود که نقشش در این سریال شباهت زیادی به «همسران» داردت و کل کار، بسیار نزدیک به همان سریال دهه هفتادی است اما عملا چنین شباهتی بین این دو نمونه وجود نداشت. با توجه به اینکه پیش از این هم با یدالله صمدی کار کرده بودید، نوع کمدی که در «هفت سین» بود را می پسندید؟

- راستش من خودم در تعطیلات عید امکان این را پیدا نکردم که سریال را به طور کامل ببینم اما به نظرم نکات مثبت زیادی در آن وجود داشت. فیلمنامه از نظر داستان و نوع روایت، بسیار کم اشکال بود و تجربه بالای آقای صمدی باعث شد تا با وجود زمان کمی که برای تولید داشتیم، کار را خیلی خوب پیش ببریم. با این حال واقعا نمی دانم مردم چقدر توانسته اند با سریال ارتباط برقرار کنند اما چیزی که متن به ما می گفت و خودمان هم دوست داشتیم که آن را پی بگیریم این بود که ما اصلا قرار نبود کار کمدی انجام دهیم.

قرار بود کاری کاملا رئال داشته باشیم با یکسری موقعیت های جانبی کمدی؛ درست مثل واقعیت زندگی! در زندگی واقعی هم کنار روزمره گی، تلخی، غم و ... طبیعتا گهگاه مسائل کمدی اتفاق می افتد. «هفت سین» هم بر همین منوال جلو رفت.

با اینحال داستان سریال طوری بود که خیلی وقت ها نمی شد آن را کاری صرفا رئال با موقعیت هایی واقعی دانست. بخش قابل توجهی از اتفاق ها، غیرمنطقی بودند یا خیلی از جاها گره ها فقط برحسب اتفاق و بدون کمترین منطقی باز می شدند!

- آنطور که ما پیش رفتیم، قرار بود همه چیز براساس ساختار واقعی و روزمره جلو رود. جنس کارمان، کمدی نبود. مثلا وقتی می خواهی سریالی از مهران مدیری را تماشا کنی، از اول به خودت می قبولانی که داری کاری صرفا کمدی می بینی پس به همین دلیل دیگر تکلیفت با خودت روشن است.

حالا از این به بعد هر موقعیتی که پیش می آید با هر تصویری که می بینی باید آن را از زاویه دید کار کمدی دریافت کنی. در آن ژانر کار، به عنوان مخاطب، همه چیز را می پذیری اما «هفت سین» هیچ وقت از آن جنس کار نبوده.

 

ستاره اسکندری,عکسهای ستاره اسکندری,مصاحبه ستاره اسکندری

 

 دقیقا منظورم همین بود. در قسمت هایی مثل زمانی که پول، به صورت خیلی غیرمنطقی توسط شخصیت تیمور با انرژی درمانی به آنها برمی گردد یا خیلی بخش های دیگر، هیچ منطقی در کار نیست!

- من کار را دقیقا از اول تا آخر ندیدم که بدانم چطور پیش رفته اما به نظرم در همه جا به چارچوب های منطقی پایبنده بوده. شخصیت جواد عزتی در واقع دل می بندد به معصومه و از آنجایی که جایگاهش از خانواده آنها متفاوت است می داند نمی تواند به او برسد. برای همین سعی می کندآخرش کمک کند. وقتی داری کار طنز می کنی باید یک جنس بازی دیگری داشته باشی باید به سمت تیپ مطلق بروی. ما کاملا رئال بازی کردیم.

خود آقای صمدی، عمده ترین مشکل کار را کمبود وقت دانسته و در مصاحبه هایش گفته که اگر زمان بیشتری داشت، قصه خیلی بهتر از اینها می شد و سریال کلا تغییر اساسی پیدا می کرد. شما به عنوان بازیگری که برای اولین بار کار مناسبتی را تجربه کردید، این مسئله را قبول دارید؟

- در هر کاری شتاب و عجله به کیفیت آسیب می رساند. ما حتی روزهای آخر، 20 ساعت در روز کار می کردیم. دیگر مگر چقدر توان برایمان می ماند! قطعا صحبت های آقای صمدی هم درست است.

شما تجربه کار با آقای صمدی را در «شوق پرواز» داشتید؛ سریالی با سبک و سیاقی بسیار متفاوت که در دوره خودش، بسیار مورد توجه قرار گرفت. خودتان اگر قرار باشد این دو سریال را دردو کفه ترازو بگذارید، با توجه به شناختی که نسبت به کارگردانی یدالله صمدی دارید به «هفت سین» چه امتیازی می دهید؟

- به نظرم عجله و زمان کمی که برای «هفت سین» در اختیار بچه ها بود، واقعا باعث شد سریال خیلی با شتاب ساخته شود. فرض کنید از ما بخواهند یک خورشت قورمه سبزی را فقط در نیم ساعت بپزیم! قطعا مزه آن با قورمه سبزی که هفت ساعت برایش وقت گذاشته باشیم و حسابی اجازه داده باشیم جا بیفتد فرق می کند. خب طبیعی است نتیجه کارهای مناسبتی با کارهایی که وقت زیادی برای تولیدشان وجود دارد خیلی فرق می کنند.

شما معمولا به عنوان بازیگری که کار در زمینه های مختلف را تجربه کرده اید. امسال بعد از چند تجربه کار جدی، در سریال مناسبتی نوروزی با موقعیت های کمدی بازی کردید. خودتان کدام نوع از کار را می پسندید؟

- برایم هر دو جذاب است اما سلیقه شخصی من کارهایی است که پیچیدگی بیشتر دارند. شخصیت هایی که خیلی لایه لایه ترند برایم جذابتر به نظر می آیند. با اینکه نقش هایم در «شوق پرواز» و «هفت سین» را خیلی دوست داشتم اما هیچ کدام از آنها چنین تعریفی نداشتند.

 

ستاره اسکندری,عکسهای ستاره اسکندری,مصاحبه ستاره اسکندری

 

منظورتان از شخصیت های لایه لایه و پیچیده. نقشی است که مثلا در «حیرانی» امید بنکدار و کیوان علی محمدی داشتید؟

- هم «حیرانی»، هم «مرگ تدریجی یک رویا» و هم «نرگس».

سال گذشته همین موقع سریال «حیرانی» با بازی شما از شبکه یک پخش شد؛ سریالی که به دلیل ساختار کاملا متفاوت و جدیدش با انتقادهای بسیاری روبرو شد. شما خودتان شیوه روایی آن سریال را می پسندید؟

- بله خیلی زیاد متاسفانه مخاطب تلویزیون عادت ندارد چنین کارهایی را ببیند. به نظرم خیلی خوب است که این جنس از زیبایی شناسی، کادربندی و حتی نامتعارفی در کارهای مختلف ما وجود داشته باشد. ما باید مخاطبان را به دیدن شیوه های گوناگون سریال عادت دهیم. الان اتفاقا خیلی خوشحالم از اینکه سیروس مقدم، دارد گام به گام به لحاظ حرکت دوربین، کادربندی و ... متفاوت عمل می کند و یک مقدار نزدیکتر می شود به این فضاها.

خب این شیوه تصویر در تصویر در کار «مرگ تدریجی یک رویا» هم وجود داشت اما «حیرانی» دیگر یک مقدار بیش از اندازه از این شیوه استفاده کرده بود تا جایی که دیگر مخاطب را خسته می کرد.

- این جنس کار، سبک امید بنکدار و کیوان علی محمدی بود.

بله اما خب وقتی سریالی قرار است در یک شبکه سراسری آن هم شبکه یک که در نقاط مختلف ایران قابل دریافت است پخش شود. قضیه یک مقدار فرق می کند. نمی شود انتظار داشت همه مردم چنین سبکی را بپسندند!

- لزومی ندارد که همه سریال ها با سلیقه همه جور در بیاید. ممکن است یکسری از کارها با سلیقه من مخاطب، هم همخوانی نداشته باشد. ممکن است یکسری دیگر از کارها هم به سلیقه من نخواند اما دلیلی ندارد که ساخته نشود.

من یک مخاطبم اما همه مردم که نیستم! اتفاقا معتقدم در شبکه ای مثل شبکه یک باید این فرصت را به کارگردان های مختلف بدهیم که هر کدام با نگاهی جدید به میدان بیایند و سبک های مختلف را در معرض نمایش بگذارند. این مسئله خیلی بهتر است تا مدام روی خط سلیقه ای ثابت حرکت کنیم و فرهنگی غالب و کلیشه ای به وجود آوریم. 

 

ستاره اسکندری,عکسهای ستاره اسکندری,مصاحبه ستاره اسکندری

 

«حیرانی» برای من خیلی جذاب بود چون به عنوان یک بازیگر بهم این فرصت را می داد که در جایی قدم بردارم که نهایت تکنیک و احساسم است. نوآوری آقای جیرانی در «مرگ تدریجی یک رویا» به وسیله تدوین ایجاد شد و بازیگر در آن دخیل نبود.جیرانی بعد از تصویربرداری به این نتیجه رسیده بود که آن را به آن صورت تدوین کند، اگر نه من به عنوان بازیگر، بازی خودم را می کردم ولی در «حیرانی»، من به عنوان بازیگر در خلق این نوآوری ها دخیل بودم. یک زورآزمایی تکنیکی با نور و تصویر کم نظیر!

مدت هاست مشغول بازی در سریال «همه بچه های ما»ی تاجبخش فناییان هستید. حال و هوای این سریال به نظرتان چگونه است؟

- یک سال و خورده ای است درگیر این پروژه هستم. دغدغه ای که خود موضوع سریال دارد برایم جذاب است. اصلا به خاطر موضوع جذاب آن خیلی خوشحالم که در آن بازی دارم.

چه شد وسط سریال، به فکر بازی در «هفت سین» افتادید؟

- یک مرحله کار دچار توقف شد و من به همین دلیل سراغ سریال آقای صمدی رفتم. قرار است هفته آینده دوباره کار به جریان بیفتد. چیز زیادی از تولید آن باقی نمانده. فکر می کنم فقط یک ماه دیگر تصویربرداری داشته باشیم. امیدوارم کار خیلی خوبی از آب درآید./برترینها

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------