پولاد و مسعود کیمیایی از جشنواره فجر انصراف دادند/ واکنش تهیه‌کننده فیلم «خائن‌کشی»



پولاد کیمیایی با انتشار یادداشت کوتاهی از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف داد.

به گزارش برنا، متن منتشر شده از سوی پولاد کیمیایی به صورت تلویحی حاوی این مساله است که انصراف او به خاطر حضور شهاب حسینی در هیات داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر است.

 

پولاد کیمیایی نوشت:

«وقتی حقیقت آزاد نیست، آزادی حقیقت ندارد. قضاوت های بزرگ کار آدم های کوچک نیست. من پولاد کیمیایی فرزند گیتی پاشایی و مسعود کیمیایی، بازیگر سینما و کارگردان با افتخار انصراف خود را از شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام می کنم.»

 

سال ۱۳۹۸ مسعود کیمیایی به خاطر حوادث پیش آمده در آبان آن سال و پیامدهایش اعلام کرد که برای همراهی با مردم، در جشنواره فیلم فجر شرکت نمی کند. این تصمیم مسعود کیمیایی باعث به وجود آمدن موجی میان سینماگران شد و تعدادی دیگر از هنرمندان نیز از حضور در جشنواره فجر ۹۸ انصراف دادند.

 

شهاب حسینی به این اتفاق واکنش نشان داد و در نشستی در جشنواره، به تندی از مسعود کیمیایی انتقاد کرد. انتقاد شهاب حسینی از مسعود کیمیایی باعث شد تعداد زیادی از هنرمندان و مردم به شدت از شهاب حسینی انتقاد کردند و سخنان او را ناشایست دانستند.

 

در پی این اتفاقات، پس از اینکه شب گدشته اعلام شد شهاب حسینی یکی از داوران سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر است پولاد کیمیایی که با فیلم خایٔن کشی در جشنواره حضور دارد، با انتشار یادداشت زیر از حضور در این دوره از جشنواره انصراف داد.

 

 ***

 

کیمیایی باز هم از جشنواره فجر انصراف داد

مسعود کیمیایی از داوری در بخش کارگردانی بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر انصراف داد.

 

مسعود کیمیایی امسال با فیلم «خائن کشی» در جشنواره چهلم فیلم فجر حضور دارد ولی او یک روز پس از اعلام نام هیأت داوران از اینکه به عنوان فیلمساز نامش در رقابت و داوری باشد، انصراف داد.

 

او در یادداشتی نوشته است:

«به نام خدا

درود سرزمین کهن -ایران

درود به مردم قدرندیده و هنرمندان

با احترام،

به هنرمندان و زحمت‌کشیدگان فیلم «خائن‌کشی»، با موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران و مقوله قرضه ملی بوسیله دکتر محمد مصدق در سالهای ۱۳۳۰ که با مردم انجام شد، این دوست در هشتادویک سالگی برای قضاوت شدن در سینما خودم را کنار می‌بینم و به این خط و نوشته از قضاوت بیرون می‌آیم.

 

دیگر هنرمندان فیلم خائن‌کشی به جای خود می‌مانند.

 

در این سنِ بسیار زحمت‌کشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی نفت، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر محمد مصدق تردید بسیار دارم.

 

عدالت همیشه نگران قضاوت است.

مسعود کیمیایی»

 

***

 

واکنش تهیه‌کننده «خائن‌کشی» به انصراف کیمیایی

تهیه‌کننده فیلم «خائن‌کشی» بیان کرد: این فیلم به احترام عواملی که نزدیک به دو سال برای ساخت آن تلاش کردند، در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر باقی می‌ماند. 

 

به گزارش ایسنا، اعلام اسامی هیأت داوران جشنواره فیلم فجر و انتخاب شهاب حسینی به عنوان یکی از داوران بخش سودای سیمرغ که فیلم جدید مسعود کیمیایی هم در آن پذیرفته شده، برای خیلی از علاقه‌مندان سینما یادآور حاشیه‌های دو سال قبل جشنواره میان این دو سینماگر شد؛ جایی که کیمیایی با فیلم "خون شد" در بخش مسابقه‌ی جشنواره حضور داشت ولی پیش از شروع این رویداد بخاطر برخی اتفاق‌های تلخ سیاسی و اجتماعی آن مقطع از جشنواره انصراف داد و شهاب حسینی با اظهاراتی تند به انتقاد از این تصمیم کیمیایی پرداخت که آن هم با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. 

 

حالا دو سال پس از آن ماجرا، کیمیایی یک بار دیگر از جشنواره انصراف داده و این تصمیم او به زعم بسیاری، واکنشی به حضور حسینی در هیات داوران تعبیر شده است. 

 

علی اوجی - تهیه‌کننده فیلم «خائن‌کشی» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره انصراف کیمیایی می‌گوید: به تصمیم آقای کیمیاییِ بزرگ و دوست داشتنی به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای ایران احترام می‌گذارم، به هر حال شأن ایشان بالاتر از قضاوت در فستیوال است و با توجه به سابقه‌ی سینمایی آقای کیمیایی و اینکه جشنواره‌ی فجر امسال، جشنواره‌ی جوان‌هاست باید به نظر ایشان مبنی بر قضاوت نشدن در حضور جوان‌ترها احترام گذاشت.‌ البته فیلم «خائن‌کشی» به احترام تلاش و زحمت عواملش که یک سال و ۹ ماه مشغول تولید بودند، در جشنواره‌ی فجر باقی می‌ماند و جناب کیمیایی هم همانطور که در نامه خود اعلام کردند فقط از بخش کارگردانی انصراف دادند. 

 

او درباره اینکه وقتی این انصراف پس از اعلام اسامی داوران اتفاق می‌افتد، یادآور حاشیه‌های دو سال قبل جشنواره است و همین برداشت هم در میان مخاطبان، پس از انتشار نامه انصراف دیده می‌شود، توضیح می‌دهد: قاعدتاً من نمی‌توانم نظری جدا از نوشته‌ی مکتوب آقای کیمیایی داشته باشم. ایشان صراحتاً در نامه خود اظهارنظر کردند و خواننده می‌تواند تفسیر خود را داشته باشد. با این حال من به عنوان تهیه‌کننده باید پاسخگوی زحمت تمام عوامل فیلم باشم و با احترام به تصمیم این کارگردان بزرگ سینمای ایران فیلم در جشنواره باقی خواهد ماند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------