نخواستم در نقش‌ها تکرار شوم/ زن و شوهری که منتقد هم هستند



اخبار,اخبار فرهنگی,مائده طهماسبی

مائده طهماسبی گفت:در خانه با همسرم «فرهاد آئیش» در مورد کارهای‌‌مان با هم مشورت می‌کنیم و واقعاً یکدیگر را به نقد می‌کشیم چون سلیقه هم را قبول داریم. از طرفی طی 11 سال گذشته به گونه‌ای نقش‌هایم را انتخاب کردم که کلیشه نشوم.

مائده طهماسبی در ارتباط با فعالیت‌های اخیرش در این حرفه گفت: در حال حاضر یک فیلم سینمایی به نام «آنها» به بنده پیشنهاد شده است که قرار است تا آخر شهریورماه کلید بخورد. کارگردانی این فیلم برعهده احسان سلطانیان است.

*تولیدات کم سینما در حضورم در فیلم‌ها تاثیر گذار است
طهماسبی در پاسخ به این پرسش خبرنگار سینمایی  فارس مبنی بر اینکه چرا در طی این سالها کم‌کار شده‌اید و در آثار زیادی در سینما حضور پیدا نمی‌کنید؟ گفت: دلایل زیادی دارد، اما می‌توانم به چند نکته از آنها اشاره کنم، ابتدا باید بگویم که در طی این چند سال تولیدات سینما آنقدرهای هم زیاد نیست، اگر نگاهی به تعداد آثار سینمایی ساخته شده در طی سال های اخیر بیندازیم متوجه می‌شویم که فیلم‌های کمتری ساخته شده است. طبعاً در چنین شرایطی بازیگران نیز به علت پیشنهاد کم، کم‌کار خواهند شد.

وی در ادامه افزود: به هر حال باید بپذیریم در هر حرفه‌ای فراز و نشیب وجود دارد. سینما چند سالی دوران رکود را تجربه کرد اما به نظر می‌رسد این شرایط کم‌کم رو به بهبود است و میزان تولیدات سینما افزایش پیدا کرده است.

*طی این چند سال فیلمنامه خوب هم پیشنهاد نشد
او همچنین اظهار داشت: این مسئله که چرا تولیدات در سینمای ایران کم شده است، دلایل زیادی دارد که باید توسط کارشناسان این حوزه بررسی شود و آسیب‌های موجود در آن مرتفع شود، اما در مورد خودم باید بگویم که حقیقتاً فیلمنامه‌های خیلی خوبی پیشنهاد نشد.

 

در شرایطی که نمی‌خواهم در هر کاری حضور پیدا کنم، فیلمنامه‌ها و نقش‌های ضعیف مزید بر علت شد تا طی این چند سال کم‌کارتر باشم.

*11سال انتخاب کردم که تکرار نشوم
بازیگر فیلم سینمایی «مارمولک» در پاسخ به این پرسش که آیا کم‌کاریتان در طی سال‌های اخیر به دلیل وسواس بیش از اندازه خودتان نیست، اظهار داشت: بگذارید اینگونه پاسخ دهم، در واقع در طی 11 سال گذشته همواره در جایگاهی به عنوان بازیگر قرار داشتم که می‌توانستم نقش‌هایم را خود انتخاب کنم. به همین دلیل همواره سعی کردم مسائل زیادی را در انتخاب نقش‌ها درنظر بگیرم.

*به فکر پرکردن رزومه نبودم
وی در ادامه افزود: بعد از فیلم سینمایی «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی و همچنین نقشی که در فیلم سینمایی «زندان زنان» ایفا کردند به یک باره با انبوه زیادی از پیشنهادهای یک شکل مواجه شدم که تماماً نقش‌های مشابه این دو فیلم بود.

 

تصور کنید اگر قرار بود مائده طهماسبی تنها به فکر حضور زیاد در سینما و یا پر کردن رزومه کاریش باشد، در حال حاضر در کارنامه‌اش تعداد زیادی نقش شبیه به هم وجود داشت.

بازیگر فیلم سینمایی «خرس» در ادامه این مطلب افزود: اگر به واقع جزو آن دسته از افرادی بودم که تنها به بحث مالی این حرفه فکر می‌کردم، شاید راحت‌تر می‌توانستم قدم بردارم، البته این خود ایراد نیست اما من نمی‌خواهم برای حضور در نقش‌های شبیه به هم در حرفه‌ام تبدیل به کلیشه شوم و در طول مدت کاریم خود را تکرار کنم. برای اینکه به این سمت حرکت نکنم واقعاً تحملم را زیاد کردم و به بسیاری از فیملنامه‌ها و نقش‌ها که کلیشه‌ای بودند جواب منفی دادم.

او همچنین گفت: اینکه هر بازیگری به دنبال تجربه‌های جدید و کار با کارگردان‌های شاخص است امری بدیهی است. خوشبختانه به دلیل ادامه ندادن بازی در نقش‌های شبیه به هم در طول فعالیتم در سینما، کاراکترهای بهتری به من پیشنهاد شد که با هم تفاوت داشتند. نقش «گوهر» در فیلم سینمایی «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» از همین دست کاراکترهاست.

*نقش‌های کوتاه هم را هم دوست دارم
طهماسبی در ادامه گفت: اصولاً برایم تأثیرگذاری نقش در آثار سینمایی بیش از کوتاهی و بلندی‌شان در فیلم مهم است. نقش‌های کوتاه زیادی را بازی کردم که واقعاً دوست‌شان دارم، یکی از آنها در فیلم سینمایی «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی است.

*نوشتن برای بازیگران زن نیاز به خلاقیت دارد
این بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به اینکه یکی از معضلات بازیگران زن در سینما نبود فیلمنامه‌های شخصیت‌محور با توجه به جنسیت آنهاست، گفت: یکی از اصلی‌ترین معضلات ما در سینما نوشتن یک شخصیت تأثیرگذار در فیلمنامه‌ها برای بازیگران زن است، چون واقعاً بسیاری از موارد را در هنگام نوشتن درنظر می‌گیریم در نتیجه نوشتن برای بازیگران زن نیاز به خلاقیت دارد تا باعث محدود شدن بازیگران زن و عدم نشان دادن توانایی‌شان در بازیگری نشود.

وی در ادامه افزود: شرایط کنونی باعث شده است که در فیلمنامه‌ها کمتر شاهد نقش‌های تأثیرگذاری باشیم که بازیگران زن ایفاگر آن هستند. اصولاً در فیلم‌ها شاهد مادر مهربان، مادربزرگ مهربان و خواهر مهربان هستیم که خیلی در فیلمنامه تأثیرگذار نیستند و یا لایه‌های زیرین این شخصیت‌ها به خوبی پرداخته نمی‌شود.

* هالیوودی که زن  50  ساله را در شرایط خاص قرار می‌دهد
طهماسبی با اشاره به سینمای هالیوود گفت: اگر نگاهی به تولیدات سینمای هالیوود و نوع پرداخت آنها در شخصیت‌ها بیندازیم متوجه می‌شویم که آنها برای جذب مخاطب و جذابیت فیلم گاهی براساس شخصیت یک زن در سن 50 سالگی قصه‌ای را خلق می‌کنند و آن را در موقعیت‌های مختلف و خاص قرار می‌دهند و همین امر توجه‌ها را به سمت فیلم و بازیگر و محتوای آن نیز جلب می‌کند.

او در ادامه درباره نحوه انتخاب فیلمنامه‌هایی که قرار است در آنها حضور پیدا کند، گفت: غیر از نقش و میزان تأثیرگذاری که در فیلمنامه دارد و یا گروهی که قرار است سازنده فیلمنامه باشند، شرایط اجتماعی، فرهنگی و تفکری که پشت متن فیلمنامه قرار دارد بسیار برایم حائز اهمیت است. باید متن پیشنهادی را بفهمم و درک کنم تا بتوانم پروژه را همراهی کنم.

با توجه به اینکه مائده طهماسبی همسر بازیگر سینما و تلویزیون فرهاد آئیش است، درباره نوع ارتباط کاریشان در زندگی شخصی خود گفت: رابطه ما در حوزه کاری بسیار خوب است و همواره نظر یکدیگر را جویا می‌شویم.

 

در مجموع، دائم در حال سؤال پرسیدن از هم هستیم که از شرایط کار یکدیگر باخبر باشیم و اگر نیاز به کمک هم داشتیم، حتماً کار را انجام دهیم.

*من و همسرم همدیگر را در کار نقد می‌کنیم
وی در ادامه افزود: در مورد فیلمنامه‌های پیشنهادی با هم بسیار صحبت می‌کنیم و زمان‌هایمان را برای حضور در خانه یا هنگام فیلمبرداری با هم هماهنگ می‌کنیم. این بسیار خوب است که در خانه به حرف‌های هم گوش می‌دهیم و دائم در حال تبادل‌نظر هستیم، البته که نقد کردن یکدیگر با توجه به اینکه سلیقه هم را قبول داریم، بسیار به ما کمک می‌کند. همسرم «فرهاد آییش» من را نقد می کند و من نیز همین رویه را در برابر کارهایی که انجام می دهد در نظر می گیرم.

اخبار فرهنگی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------