رضا فیاضی، آقای جمالی زی زی گولو



رضا فیاضی برای بسیاری از ما وقتی حرف می زند ناخودآگاه خاطرات خوش دوران کودکی و نوجوانی مان در ذهن همه ما رژه می رود و دل مان می خواهد چند لحظه ای سکوت کنیم تا خاطرات خوش سریال های کودکی مان نظیر «زی زی گولو»، «دنیای شیرین» و ... جلوی چشمان مان رژه برود.

هر چند فیاضی این روزها در قیاس با گذشته کم کار شده است و به اجرای داستان هایش در رادیو هفت و بازی در چند فیلم و سریال اکتفا کرده، اما برای همه ما، هنوز همان بازیگر محبوب دوران کودکی است.

خاطره نگاری ما این شماره به او اختصاص دارد، شک نداشته باشید با مطالعه آن، خاطرات زیادی در ذهن شما تداعی می شود.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,تصاویر رضا فیاضی

 
چرا کم کار شده ام؟
این روزها، بسیاری از دوستان که من را می بینند از من می پرسند چرا کم کار شده ام؟ و من هم پاسخ شفافی برای این سوال ندارم. متاسفانه طی سال های اخیر فضای سینما، تلویزیون و تئاتر به شدت تغییر کرده است. کمبود بودجه، افت سطح کیفی کارها و از همه آنها مهمتر، ترویج عدم تعهد به کار و بی اخلاقی باعث شده است که دیگر جای کار برای من و امثال من نباشد!! به قولی دیگر انرژی برای بحث و اینجور کارها را نداریم.

قصه های پشت صحنه
این روزها اجرایم را در برنامه «رادیو هفت» از سر گرفتم. پیش از این بخشی را در این برنامه بر عهده داشتم که در آن داستان هایی با عنوان «قصه ملی» را روایت می کردم. خوشبختانه آن بخش با استقبال بسیار خوبی از جانب مخاطبان مواجه شد و موردتوجه مردم قرار گرفت، همین باعث شد در سری جدید «رادیو هفت» هم، عوامل بخواهند که این روند ادامه پیدا کند، منتهی برای اینکه قصه ها به تکرار کشیده نشود و شکل کلیشه ای به خود نگیرد، از من خواستند سراغ موضوع جدیدی در قصه گویی بروم که من «قصه های پشت صحنه» را انتخاب کردم. در این سری از قصه ها، اتفاقاتی که در پشت صحنه، فیلم، سریال و البته نمایش ها رخ می دهد را گردآوری می کنم و با قلم خودم آنها را در قالب قصه می نویسم و برای مردم تعریف می کنم، خوشبختانه این کار هم با اقبال مواجه شد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,تصاویر رضا فیاضی

 
کودک کار بودم
علاقه من به بازیگری و اصرار من برای حضور در کارهای کودک و نوجوان حکایتی طولانی دارد. بخشی از این موضوع به این خاطر است که در کودکی و نوجوانی، بعد از مدرسه، در مغازه پدرم مشغول کار می شدم و در واقع تفریحی در کودکی و نوجوانی من وجود نداشت و آن اندازه که برادرم کوچکترم از دوران خود استفاده کرد، من استفاده نکردم.

هیچ وقت یادم نمی رود، از اول دبستان که شروع کردم به مدرسه رفتن، در مغازه پدرم مشغول به کار شدم. پدرم مغازه تعویض روغن و ابزار اتومبیل داشت که من پس از تعطیلی مدرسه با وجود فاصله زیاد، به مغازه او می رفتم و کار می کردم.

خیلی شرایط سختی داشتم. در کودکی ام اصلا بازی نکردم. برخلاف برادرم که آتش می سوزاند و خیلی شیطون بود و در کوچه و بازار بازی می کرد اما من به خاطر علاقمندی ام به تئاتر و سینما و ... اصلا بازی نکردم و در واقع کودکی نکردم... یا شاید بگویم بازی های کودکانه نکردم.

تمام این عوامل دست به دست هم داد تا وقتی بزرگتر شدم علاقمند به فعالیت در حوزه کحودکان و نوجوانان شوم.

نقش جائل را بازی می کردم
از دوران کودکی، علاقه زیادی به بازیگری داشتم، به بهانه های مختلف سعی می کردم نقش کاراکترهای مختلف را بازی کنم. یادم است وقتی مدرسه می رفتم، مجموعه «جائل ها و ژیگول ها» از تلویزیون پخش می شد، من هم که شیفته بازیگری بودم، وقتی به مدرسه می رفتم، همکلاسی هایم را در حیاط پشتی مدرسه جمع می کردم و با آنها بازی می کردم.

معمولا خودم به دلیل اینکه کمی درشت قامت تر از بقیه بودم در نقش «جائل» بازی می کردم. دوستان دیگر هم در نقش «ژیگول ها» بودند.

یکی دیگر از خاطراتم که برای خودم بسیار شیرین است و با لذت از آن یاد می کنم، این بود که باز به دلیل همان علاقه ای که به بازیگری داشتم، با چوب های کبریت بازی می کردم، یعنی به هر یک از چوب های کبریت شخصیت می دادم و آنها را تبدیل به یک موجود زنده می کردم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,تصاویر رضا فیاضی


شیفته دنیای بچه ها هستم
من شیفته دنیای بچه ها هستم، خنده های آنها را که می بینم، غرق در حس شادی می شوم. یادم است در دورانی که سریال پرطرفدار «زی زی گولو» پخش می شد، حتی به دورترین روستاهای کشور هم که می رفتم، بچه ها، من را می شناختند و به سمتم می آمدند، آن روزها برایم بسیار شیرین بود و من آن را از یاد نمی برم. واقعا تا همین دو دهه پیش تلویزیون نقش پررنگی داشت...

چرا بازیگر شدم؟
اینکه می پرسید چرا وارد دنیای بازیگری شدم، شاید دلیلش به این موضوع برگردد که من شیفته خلاقیتی بودم که در عالم هنر وجود داشت. بازیگری شغل عجیب و در عین حال دوست داشتنی است و در واقع هزار شغل است چون تو می توانی در هر سمت و حرفه ای، خودت را محک بزنی. مانند دکتر بودن، پلیس بودن و ... این علاقه من به تجربه کردن زندگی های مختلف باعث شد به بازیگری روی بیاورم.

بده بستان در حرفه ما
وقتی به کارنامه هنر ام نگاه می کنم، از حضور در بعضی از کارها خوشحال هستم و برخی دیگر من را ناراحت می کند. بی شک اگر به گذشته برمی گشتم تعدادی از این کارها را انجام نمی دادم اما جبر زندگی، گاهی انسان را به سمت پرکاری سوق می دهد اما این خوب نیست و فکر می کنم شاید اگر فقط 40-30 درصد از کارهایی را که انجام داده ام، انجام می دادم، باز هم امروز در همین جایی که هستم بودم اما به هر حال مشکلاتی هم وجود دارد که ما زندگی می کنیم و بعضی اوقات مسائل اقتصادی برایمان مهم می شود.

گاهی هم ارتباطاتی دارید و ناچارید از سر دوستی کاری را انجام بدهید. در حقیقت این بده بستانی است که در این حرفه وجود دارد و فکر می کنم همه بازیگرها در این موقعیت ها قرار می گیرند و من هم از این قاعده مستثنی نیستم اما فکر می کنم شاید اگر کمی عجله نمی کردم و ترس نداشتم، خیلی از کارهای گذشته بخصوص بعضی کارهای تلویزیونی را انجام نمی دادم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,تصاویر رضا فیاضی

 
وقتی آقای جمالی نویسنده می شود
این روزها که در قیاس با گذشته سرم خلوت تر شده است، تمرکزم را روی بخش مطاله و نوشتن گذاشته ام. نوشتن برای من حس جذابی دارد و به من نوعی آرامش می دهد، به همین خاطر تصمیم دارم در این زمینه فعال تر شوم و آثارم را به چاپ برسانم. قصد دارم مجموعه قصه هایی را که به عنوان «قصه ملی» در برنامه «رادیو هفت» روایت کردم را به همت «انتشارات نگاه» به زودی روانه بازار کنم.

اخبار فرهنگی - مجله خانواده سبز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------