جشنواره فجر 32 - سه شنبه 15 بهمن



اخبار فرهنگی - جشنواره فجر 32 - سه شنبه 15 بهمن

برنامه نمایش فیلم ها در کاخ جشنواره امروز با اکران فیلم هایی از مسعود کیمیایی، ناصر ضمیری، عباس رافعی، محمدرضا اسلاملو و برزو نیک نژاد ادامه خواهد داشت.

نکته جالب توجه درباره ترکیب فهرست فیلم های روز چهارم کاخ جشنواره، تنوع آثار است. فهرستی که هم نام مسعود کیمیایی در آن است و هم محمدرضا اسلاملو. در میان فیلم اولی های جشنواره هم ناصر ضمیری از نام هایی است که شنیده ها حکایت از جذابیت ویژه فیلمش دارد.

فیلم اول: متروپل/ مسعود کیمیایی
فیلم مسعود کیمایی نیاز به معرفی ویژه ندارد و اساسا مهمترین شناسه فیلم نام کارگردان است. کارگردان پیشکسوتی که نزدیک به چهاردهه فعالیت در سینمای ایران را تجربه کرده است و حالا با "متروپل" به جشنواره سی و دوم آمده است. کیمیایی که پس از سال ها فیلمسازی و کم مهری جشنواره فجر، آخرین ساخته اش یعنی "جرم" مورد توجه ویژه قرار گرفت، در فیلم تازه اش داستان زنی به نام خاتون را روایت می کند که در یک نیمه شب به یک باشگاه بیلیارد پناه می‌آورد.

مهناز افشار، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، شقایق فراهانی، سحر دولتشاهی، یوسف مرادیان، تینا پاکروان، سوگل خالقی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

نکته جالب توجه درباره این فیلم این است که فیلمنامه آن پس از رد چند فیلمنامه دیگر کیمیایی در سازمان سینمایی دولت دهم، بالاخره توانست مجوز ساخت بگیرد و نام اولیه آن هم "کلید شکسته" بود.

فیلم دوم: بادیگران/ ناصر ضمیری
از فیلم اولی های کنجکاوی برانگیز جشنواره امسال است. فیلمی به کارگردانی ناصر ضمیری و تهیه کنندگی امیر سمواتی که پیش از این نیز تجربه همکاری با فیلمسازان جوان را داشته است.

اخبار ,اخبار فرهنگی ,جشنواره فجر

 
با ديگران داستان زني به نام آرزو است که به دليل سقط جنين‌هاي مکرر اميد خود را به داشتن فرزند از دست داده است و زندگي مشترک او با اميرحسين در شرايط بحراني قرار دارد. طاهره دوست و همکار او با اقدامي فداکارانه مسير تازه اي را در برابر اين زوج جوان قرار مي دهد. آزادي يعقوب شوهر سابق طاهره از زندان روابط زندگي اميرحسين، آرزو و طاهره را پيچيده مي کند.

از بازيگران فيلم مي‌توان به هنگامه قاضياني، بابک حميديان، حسن محجوب، ليلا زارع، حميدرضا آذرنگ و جمعي از بازيگران شهر مشهد اشاره کرد.

فیلم سوم: فصل فراموشی فریبا/ عباس رافعی
عباس رافعی کارگردان آرام و بی حاشیه است. در عین حال اما فعالیت سینمایی اش قطع نمی شود و همواره پروژه ای را در سکوت خبری در دست پیگیری و تولید دارد.

"فصل فراموشی فریبا" هم در همین سکوت خبری تولید شد و مقابل دوربین رفت و اگر حاشیه تصادفی که در حین تولید رخ داد نمیبود شاید نام آن هم رسانه ای نمی شد.

فیلم داستانی جسورانه درباره سرگذشت یک زن تنها که ناگزیر از کار برروی وانت همسرش است را روایت می کند و از این منظر می تواند اثری حاشیه ساز در جشنواره باشد.

از نکات جالب توجه فیلم حضور ساره بیات بازیگر نقش مرضیه در فیلم "جدایی نادر از سیمین" است که براساس شنیده ها می تواند نظر داوران جشنواره را هم به خود جلب کند.

فیلم قبلی عباس رافعی "آزاد راه" نام داشت که در اکران عمومی چندان موفق نبود و این روزها روانه شبکه نمایش خانگی شده است.

فیلم چهارم: شهابی از جنس نور/ محمدرضا اسلاملو
فیلم احتمالا در حال و هوای ساخته قبلی اسلاملو یعنی "جعبه سیاه یازده سپتامبر" است. مستندی داستانی که روایت گر حوادث و وقایع پیرامون جنگ 33 روزه لبنان است.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,جشنواره فجر

 
"شهابی از جنس نور" البته برخلاف فیلم قبلی اسلاملو از بازیگر حرفه ای بهره مند است و امین زندگانی در آن به ایفای نقش می پردازد.

از نکات جالب درباره این فیلم اظهارنظر کارگردانش است که "شهابی از جنس نور" را نخستین فیلم سینمای ایران با موضوع تکفیری ها دانسته است.

فیلم پنجم: ناخواسته/ برزو نیک نژاد
اگر سریال "دودکش" را دیده باشید حتما خاطرتان هست که فیلمنامه آن را برزو نیک نژاد نوشته بود. فیلمنامه نویسی که تجربه دستیاری کارگردانانی چون سیروس مقدم و حسین لطیفی را هم در کارنامه داشته و حالا با اولین فیلم بلندش در جشنواره سی و دوم حضور یافته است.

درباره "ناخواسته" شنیده ها حکایت از ایده بکر و متفاوت آن دارد و احتمالا همین نکته هم برگ برنده فیلم در برقراری ارتباط با مخاطبان و منتقدان جشنواره باشد.

اخبار ,اخبار فرهنگی ,جشنواره فجر

 
مهتاب کرامتی، مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، مهدی فقیه، محمد سیدزاده و فرهاد قائمیان بازیگران اصلی فیلم هستند. فیلمی که یک اثر جاده‌ای است و مضمونی درام و عاشقانه دارد و همین جریان فیلمبرداری که در جاده‌های مختلفی انجام می‌شود، گروه تولید را با سختی‌هایی مواجه کرده که با تلاش شبانه‌روزی طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش می‌رود.

تهیه‌کنندگی فیلم "ناخواسته" را محمد حسین لطیفی و سید امید سید زاده بر عهده دارند.

سازندگان به جای خلاصه داستان این متن را در اختیار رسانه ها قرار داده‌اند: "هر از گاهی اتفاقاتی می افتد، خوب، بد که اگر جاده زندگیمان را تغییر ندهد، پیچ و تابش گریز ناپذیر است. ما خواسته، کاری می کنیم برای دوری از ناخواسته های سر زده، ولی گهگاه سرنوشتمان رقم می خورد، با همین ناخواسته ها."

اخبار فرهنگی - مجله مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------