هفت سریال تاریخی در مسیر آنتن



داوود میرباقری، ابراهیم حاتمی‌کیا و محمدحسین لطیفی از کارگردانانی هستند که سریال تاریخی می‌سازند. 

به گزارش خراسان؛ تلویزیون در یکی دو سال گذشته توجه ویژه‌ای به تولید سریال‌های تاریخی داشته است. هم اکنون همزمان هفت پروژه تاریخی در مرحله تولید یا پیش‌تولید هستند و هرکدام در برهه زمانی خاصی، قصه خود را روایت می‌کنند. از میان این سریال‌ها، «سلمان فارسی» و «حضرت موسی(ع)» در رده الف ویژه تولید می‌شوند و بیشترین هزینه و پروداکشن را خواهند داشت، بقیه الف یا الف فاخر هستند. در ادامه مطلب این هفت مجموعه را بررسی کرده‌ایم.

 

سریال تاریخی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

جشن سربرون

سریال «جشن سربرون» اثر مجتبی راعی، مهر 98 جلوی دوربین رفت و تصویربرداری آن همچنان ادامه دارد. علاوه بر این که سریال تولید سختی دارد، شیوع کرونا و ابتلای تعدادی از بازیگران این مجموعه به کووید-19، باعث شد تصویربرداری «جشن سربرون» با وقفه‌هایی مواجه شود.

 

قصه این سریال بر اساس واقعیت، در دوران مظفرالدین شاه و پیروزی مشروطه‌خواهان می‌گذرد و با محوریت خان‌های چند طایفه روایت می‌شود. محمود پاک‌نیت، صدرالدین حجازی و فرخ نعمتی نقش خان‌های طایفه را برعهده دارند و حسین محجوب، لاله اسکندری، نادر فلاح، زنده‌یاد کریم اکبری مبارکه و رامین ناصرنصیر از بازیگران این مجموعه پربازیگر هستند. «جشن سربرون» در 42 قسمت تولید می‌شود و در سال جاری پخش خواهد شد.

 

حضرت موسی (ع)

یکی از سریال‌های تاریخی و مذهبی تلویزیون، مجموعه «حضرت موسی(ع)» است که مسیر پرفرازونشیبی را تا تولید سپری کرده است. ابتدا قرار بود زنده‌یاد فرج‌ا... سلحشور این سریال را کارگردانی کند و بخشی از فیلم نامه آن را هم نوشته بود اما پس از درگذشت او، کار به جمال شورجه سپرده شد. این کارگردان نیز به دلیل کسالت و بیماری نتوانست این مجموعه را تولید کند و ساخت آن در مرحله پیش‌تولید متوقف شد.

 

در نهایت آبان‌سال گذشته خبر رسید ابراهیم حاتمی‌کیا تولید این سریال را بر عهده گرفته و مشغول بازنویسی فیلم نامه سریال شده است. این مجموعه که همراه با «سلمان فارسی» یکی از دو پروژه الف ویژه تلویزیون است، اکنون در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و تصویربرداری آن هنوز آغاز نشده است.

 

حضرت معصومه(س)

سریال «حضرت معصومه (س)» از دیگر پروژه‌های مهم و تاریخی تلویزیون است که به زندگی حضرت معصومه(س) می‌پردازد. طبق آخرین خبری که اواخر خرداد از این سریال منتشر شد، گروه نویسندگان این اثر نگارش فیلم نامه را به پایان رسانده‌اند و مرحله پیش‌تولید آن تا پایان سال تمام خواهد شد. قرار است این سریال الف ویژه، در 30 قسمت ساخته شود. جواد افشار سابقه ساخت سریال تاریخی و مذهبی «جابر بن حیان» محصول سال 85 را در کارنامه دارد و به عنوان تجربه تازه خود در این زمینه، کارگردانی پروژه سنگین و مهمی را برعهده گرفته است.

 

سلمان فارسی

داوود میرباقری که سابقه درخشان و موفقی در زمینه تولید آثار تاریخی دارد، پس از سریال ماندگار «مختارنامه»، به سراغ پروژه پرزحمت و سخت دیگری به نام مجموعه «سلمان فارسی» رفته است. این سریال زندگی سلمان فارسی را از زمان تولد تا مسلمان شدن او و همراهی‌اش با پیامبر اکرم(ص) به تصویر می‌کشد. علیرضا شجاع‌نوری نقش این شخصیت را ایفا خواهد کرد و صدها بازیگر دیگر نیز در این مجموعه حضور دارند. تعداد زیادی از بازیگران سریال، چهره‌هایی هستند که میرباقری قبلا در «مختارنامه» با آن‌ها همکاری کرده بود. «سلمان فارسی» دی‌ماه 98 جلوی دوربین رفت و پیش‌بینی شده تصویربرداری آن پنج سال زمان ببرد.

 

سنجرخان

وضعیت سریال «سنجرخان» نیز بی‌شباهت به مجموعه «حضرت موسی(ع)» نیست. زنده‌یاد ضیاءالدین دری فیلم نامه این سریال را نوشته و قرار بود آن را کارگردانی کند اما از دنیا رفت و فرصت ساخت این سریال را پیدا نکرد. محمدحسین لطیفی جایگزین او شد اما به دلیل مشکلات مالی و تامین بودجه، از کارگردانی آن انصراف داد. سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، این مجموعه به کارگردانی لطیفی در سنندج کلید خورد و اکنون در مرحله تصویربرداری است. این سریال به شخصیت «سنجرخان وزیری» که هم‌عصر شاهان قاجار بوده، می‌پردازد که در زمان اشغال ایران توسط روس‌ها، با آن‌ها و انگلیسی‌ها مبارزه می‌کند. محمود پاک‌نیت، پیام دهکردی، قطب‌الدین صادقی و علی اوسیوند از بازیگران این سریال هستند.

 

گیلدخت

سریال «گیلدخت» به کارگردانی مجید اسماعیلی، سال 99 جلوی دوربین رفته و در حال تولید است. قصه این مجموعه هم مانند «جشن سربرون»، در دوران قاجار می‌گذرد. محمود پاک‌نیت که در دو سریال «جشن سربرون» و «سنجرخان» حضور داشته، در این مجموعه هم بازی می‌کند. حبیب دهقان‌نسب، جعفر دهقان و رامتین خداپناهی نیز از دیگر بازیگرانی هستند که در سریال «گیلدخت» ایفای نقش می‌کنند. مجید اسماعیلی تا به حال در مقام نویسنده سریال‌هایی مانند «سرگذشت» و «محکومین» با تلویزیون همکاری کرده و در اولین تجربه کارگردانی یک سریال تلویزیونی، «گیلدخت» را جلوی دوربین برده است.

 

مستوران

یکی دیگر از سریال‌های تاریخی تلویزیون که این روزها در مرحله ساخت است، «مستوران» نام دارد. این مجموعه تاریخی محصول سازمان هنری اوج، بر اساس قصه‌های قدیمی ایرانی ساخته می‌شود و فعلا جزئیات بیشتری از داستان آن منتشر نشده است. ابتدا سیدجمال سید حاتمی کارگردان این سریال بود و هفت قسمت آن را کارگردانی کرد اما در ادامه راه، تولید آن به مسعود آب‌پرور سپرده شد. طبق اعلام تهیه‌کننده سریال به صبا، علت این جایگزینی نرسیدن به زمان مفید ضبط در طول روز بوده است. حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، بیژن بنفشه‌خواه، رابعه اسکویی، صفا آقاجانی و جواد انصافی از بازیگران مجموعه «مستوران» هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------