نماینده مجلس: اعلام خط فقر ۴ میلیونی تومانی، یک جریان تبلیغاتی است



سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در کشورمان چیزی تغییر نکرده است که مبنای محاسبه خط فقر بخواهد تغییری کند و از درآمد 7 میلیون تومانی خانوار به 4 میلیون تومان برسد. این تعاریف جدید از خط فقر را نه تنها کارشناسان بلکه شهروند معمولی هم نمی‌پذیرد.

غلامرضا مرحبا در گفت وگو با ایلنا درباره تغییر مبنای محاسبات خط فقر در وزارت راه از درآمد 7 میلیون تومان به کمتر از 4 میلیون تومان اظهار داشت: این تغییر مبنای محاسبات منطقی نیست و این اقدام یک جریان تبلیغاتی است تا نمایش واقعیت.

 

وی با بیان اینکه پیش از این هم شاهد این اقدامات بودیم و برخی از دولت‌ها برای اینکه نشان دهند تورم در طول دوره مدیریتی خود کاهش یافته، تورم نقطه به نقطه را اختراع کردند، گفت: هیچ کارشناس بی‌طرفی این مبنا و این تقسیم بندی‌ها را قبول ندارد. در کشورمان چیزی تغییر نکرده است که مبنای محاسبه خط فقر بخواهد تغییری کند و از درآمد 7 میلیون تومانی خانوار به 4 میلیون تومان برسد. این تعاریف جدید از خط فقر را نه تنها کارشناسان بلکه شهروند معمولی هم نمی‌پذیرد.

 

وی با بیان اینکه ما مجلس تغییر مبنای محاسبات جمعیت زیر خط فقر را فاقد مبنای کارشناسی می‌دانیم، ادامه داد: وزارت رفاه که مبنای محاسبه جمعیت زیر خط فرق را تغییر داده همین مبنا را در معرض نظرسنجی مردمی بگذارد و ببیند چند درصد از مردم با این مبنا و تعریف جدید موافق هستند؟

 

مرحبا تاکید کرد: وقتی مبنای ثابتی برای بخش داده‌ها و آمار اقتصادی تعریف نکردیم، داده‌های اولیه را به نحوی وارد فرمول‌ها می‌کنیم که خروجی دلخواه به دست بیاید. باید یک مبنایی در نظر گرفته شود و تنها بر اساس همان مبنا محاسبات انجام شود و غیر قابل تغییر باشد که انحرافی از آمار واقعی ایجاد نشود و انحراف آماری نداشته باشیم.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: باید توجه داشته‌ایم این تولیدات و این گونه تقسیم بندی‌ها رسمی نیست و در هیچ جا ثبت نمی‌شود که بخواهد مبنای برنامه‌‍ریزی‌های اقتصادی قرار بگیرد و به طور قطع هیچ تاثیرگذاری در بخشی نخواهد داشت. این موضوعات را در حد یک اظهارنظر می‌بینیم و قطعا این محاسبات غیرکارشناسی نظر رسمی دولت هم نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: تهیه این آمار در سطح چند همکاری است که در وزارت رفاه مشغول به کار هستند و از این داده‌ها و فرضیات هم جمعیت زیر خط فقر را حساب کرده‌اند تا وضعیت خانوار را بهتر نشان دهند. ما این را در حد نظر شخصی می‌بینیم.

 

مرحبا با بیان اینکه به طور قطع این آمار را براساس تعریف و تغییر داده‌ها مورد قضاوت قرار می‌دهیم اما مبنای برنامه‌ریزی دولت نخواهند بود، اظهار داشت: باید توجه داشت که این آمار مبنای برنامه ریزی‌های یارانه‌ای دولت نخواهد بود و دهک‌های مشمول طرح‌های یارانه‌ای از طریق سازو کار دیگری مشخص و معین می‌شوند و اساسا پیش از این شده‌اند. اساسا سیاست‌های یارانه‌ای ارتباطی با این نظرسازی‌ها ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------