دلایل مخالفت با افزایش قیمت بنزین



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , قیمت بنزین

 

هرچند آزادکردن اقتصاد روشی است که فساد کمتری به دنبال دارد تا اینکه به همان روش کوپنی و اقتصادکوپنی برگردیم ولی وضعیت فعلی، وضعیت دوران بحران است. درواقع سیستم کالابرگ و سهمیه‌بندی کالاها نشان از آن دارد که متغیرهای اقتصادی به شکل مناسبی فعال نیستند، عرضه و تقاضا در یک حالت طبیعی و نرمال قرار ندارند و به تعادل نمی‌رسند. درواقع از این روش‌ها برای ایجاد نوعی تعادل در بازار استفاده می‌شود که نیازهای اساسی مردم به این شکل تامین شود و از احتکار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها که باعث ایجاد فشار به مردم می‌شود، جلوگیری به‌عمل آید؛ شرایطی که باید برای دوران بحران درنظر گرفته شود.

 

اما به نظر می‌رسد بهترین راه که کمترین فساد را می‌تواند ایجاد کند، آزاد کردن اقتصاد است. عرضه دلار با چند نرخ بی‌معنی است و تک نرخی کردن قیمت ارز و آزادکردن قیمت‌ها می‌تواند تعادل طبیعی‌تری را ایجاد کند. البته وضعیت کنونی بیشتر از آنچه با متغیرهای اقتصادی قابل تحلیل باشد با متغیرهای سیاسی قابل تحلیل است و واقعیت این است که این وضعیت ناشی از فشارهای سیاسی است که بر کشور وارد شده. بدین منظور باید ازمجموعه راهکارهای سیاسی و اقتصادی برای حل بحران فعلی اقتصاد کشور استفاده کرد. راهکارهای صرف اقتصادی بدون توجه به متغیرهای سیاسی جوابگو نیست.

 

چون شرایط فعلی شرایطی نیست که اقتصاددان‌ها بتوانند با منطق اقتصادی آن را تحلیل کرده و راهکاری ارائه دهند. لزوم توجه به متغیرها و راهکارهای سیاسی و ترکیبی از متغیرهای اقتصادی و سیاسی می‌تواند برای حل مشکلات فعلی اقتصاد کشور مفید باشد. قیمت بنزین هم بعد از بحث و گفت‌وگوهای بسیار به نتیجه رسید. البته در اینکه قیمت بنزین با توجه به نرخ تورم پایین است، تردیدی نیست، اما واقعیت این است که هرگونه افزایش قیمت بنزین جز اینکه باعث وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی شود و تورم را افزایش دهد، نتیجه دیگری ندارد.

 

از طرفی گران شدن قیمت بنزین می‌تواند اهدافی را دنبال کند؛ اینکه منجر به کم شدن مصرف شود که در شرایط فعلی اگر مصرف هم کم شود با توجه به تحریم‌هایی که داریم و نهایتا اینکه امکان صادرات مازاد به آن معنا وجود ندارد آیا می‌تواند مفید باشد؟ به نظر می‌رسد کم‌کردن مصرف در شرایطی که امکان صادرات وجود ندارد خیلی دردی از دردهای اقتصاد ما را دوا نمی‌کند و عملا تاثیر خاصی نخواهد داشت. از طرف دیگر اگر با هدف کم کردن مصرف نباشد و با هدف افزایش درآمدهای دولت باشد که قطعا درآمدهای دولت هم با توجه به کاهش صادرات نفت خام، کاهش بی‌سابقه‌ای را داشته و خواهد داشت، نیز راهکار درستی نیست که از طریق افزایش قیمت بنزین، درآمدهای دولت افزایش پیدا کند و آثار تورمی ناگواری به‌دنبال داشته باشد که دولت و مردم را با مشکل مواجه سازد.

 

درحقیقت در شرایط کنونی تصمیم درست، باقی ماندن قیمت بنزین به همین شکل فعلی است تا اینکه اوضاع در یک وضعیت عادی‌تری به سمت ثبات پیش رود و در آینده تصمیم‌گیری شود. درحقیقت مخالفت با افزایش قیمت بنزین تصمیم منطقی در شرایط کنونی است. تفاوت قیمتی که الان بین قیمت بنزین و همینطور سایر کالاهای مصرفی در داخل کشور و کشورهای همسایه به‌وجود آمده ناشی از افت ارزش پول ملی ماست و برای قاچاقچیان انگیزه ایجاد کرده است. نه تنها بنزین بلکه محصولات دیگر از جمله موادغذایی را هم به کشورهای همسایه قاچاق کرده و می‌برند.

 

بعضا در نواحی مرزی شاهد هستیم که مردم کشورهای همسایه به سمت بازارهای ما هجوم آورده و اقدام به خرید اجناس می‌کنند. به منظور جلوگیری از قاچاق باید مبادی قاچاق کنترل شود و راه‌های قاچاق را بست. به نظر می‌رسد عرضه بنزین به وسیله کارت هوشمند و کنترل مبادی خروجی می‌توانند از جمله راهکارهایی باشند که به شکل نسبی میزان قاچاق را کاهش دهند. البته باید تدابیری در این زمینه اندیشه شود ولی اختلاف قیمت وسوسه خاصی برای قاچاقچیان ایجاد کرده و در این هیچ تردیدی نیست.

 

 آرمان  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------