آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

شریعتمداری: تولید و سرمایه‌گذاری راه‌حل اساسی مشکلات کشور است



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,شریعتمداری
وزیر کار گفت: راه‌حل اساسی حل مشکلات کشور، ایجاد شرایط مطلوب برای تولید و سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌گذاری نیازمند امنیت است و امنیت فقط به معنای حمله دشمن خارجی نیست.

به گزارش فارس، شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی سراسر کشور اظهار داشت: اشتغال حاصل سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاری نیازمند امنیت سرمایه‌گذاری است که امنیت سرمایه‌گذاری فقط به معنی حمله دشمن خارجی نیست. 

 

وی با اشاره به رتبه ایران در تحصیل فضای کسب و کار گفت: همواره جزو کشورهای پایین در این رده‌بندی جهانی بوده‌ایم و با کارهایی که اخیرا انجام شده، تعداد مجوزهای موردنیاز برای شروع کسب و کار از ۱۳۸۲ مجوز به یک هزار مجوز کاهش یافته که باز هم عدد بسیار نامطلوبی است. 

 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کمیسیونی دردولت برای تحصیل فضای کسبو کار وجود دارد که این هدف را پیگیری می‌کند، گفت: بسیاری از موانع با حرف‌های واقعی حل می‌شود نه تکرار شعارها و برنامه‌ها.

 

وی گفت:‌ در اتاق هیأت دولت که در تلویزیون نشان داده می‌شود و وزرا پشت آن می‌نشینند، در کناری یک دهلیز وجود دارد که وزرا در آنجا با هم حرف های غیررسمی می‌زنندو وقتی چای می‌خورند، حرف‌های واقعی می‌گویند که اگر این حرف‌های واقعی اجرایی می‌شد، وضع کشور خیلی بهتر از این امروز بود. 

 

شریعتمداری گفت:‌امروز می‌توانم در این تریبون سیاست‌ها را مطرح کنم و برنامه‌های مصوب را بخوانم که کاری سخت و  پیچیده‌ای نیست، اما باید به واقعیت‌ها برگردیم و شانس موفقیت در این اصل است. 

 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: برای ایران ۸۰ میلیونی با این میزان فارغ‌اتحصیل بیکار باید برنامه واقعی نوشته شود که با شرایط منطبق باشد، شرایط واقعی این است که نرخ رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر صفر یا منفی بوده و در بهترین حالت به عدد ۴ رسیده است. 

 

شریعتمداری گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات عدم تطابق محصول و نیازهاست.

 

وی توضیح داد: در طرح آمایش سرزمین مشخص شد بسیاری از فارغ‌التحصیلان استان‌ها با نیازهای بومی استان همخوانی ندارند و برای مثال؛ در استان سیستان و بلوچستان نیازمندی رشته فارغ‌التحصیلان بسیار متفاوت بود که بعد از چهل سال باید این تطابق انجام شود. 

 

وی ادامه داد: تازه پس از فارغ‌التحصیلی، فرد آماده کار نیست. 

 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی  افزود: همیشه صحبت از استارت‌آپ ها و حمایت از صنعت دانش‌بنیان می‌شود، اما کمتر از صحبت، کارانجام شده است، به طوری که ایران رتبه ۸۱ و امتیاز ۱۷.۱ از ۱۰۰ را در رده‌بندی جهانی در این موضوع دارد و این امر نشان می‌دهد کار زیادی برای انجام دادن داریم. 

 

وی گفت:‌ برای اولین بار پشتوانه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری‌های کوچک، تأمین مالی خرد به صورت یک سامانه رونمایی شده و کارآفرینان می‌توانند با تأسیس تعاونی و احراز شرایط، از تسهیلات تعاونی‌های خرد استفاده کنند و از تأمین مالی خرد بهره‌مند شوند. 

 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: البته این برنامه در کنار تداوم برنامه اشتغالزایی‌های خرد انجام می‌شود که تاکنون ۷ هزار میلیارد تومان منابع برای طرح قبلی تأمین مالی شده و در مجموع هم ۱۳ هزار میلیارد تومان منابع با نرخ ۴ درصد برای آن پیش‌بینی شده است که تا تخصیص کامل منابع، پروژه ادامه می‌یابد. 

 

به گفته وی، راه‌حل اساسی برای حل مشکلات کشور، ایجاد شرایط مطلوب برای تولید و سرمایه‌گذاری است و پیشنهاد می‌کنم کارگروهی در دولت ایجاد شود و دستورالعمل ویژه‌ای در سال رونق تولید از نوع حل کردن مسائل تهیه شود و اجرای آن را در پیش بگیریم.

 

 

 

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------