آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

طلای آب‌شده بخریم یا نه؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,طلای آب‌شده
طلای آب‌شده در حالی به انتخاب نخست برخی خانواده‌ها برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده و حدود ۶۰ درصد معاملات بازار طلا را به خود اختصاص داده که دغدغه‌های جدی درباره افزودن مس و سایر فلزات به آنها و زیان سنگین خریداران وجود دارد.

 بازار خرید طلای آب‌شده در دو سال اخیر به ویژه پس از رشد شتابان نرخ دلار و افزایش بهای سکه و طلا، رونق گرفت.

 

خانواده هایی که طبق سنتی دیرینه، بخشی از دارایی خود را با هدف سرمایه‌گذاری برای خرید طلا صرف می‌کردند، به علت افزایش قیمت طلای ساخته شده به سراغ طلای آب‌شده رفتند تا پول ساخت را نداده و در نتیجه سود بیشتری کنند.

 

بازار فروش طلای آب‌شده در ماه‌های گذشته به حدی گرم شده بود که بیشتر سهم بازار فروش بازار طلا در اختیار طلای آب‌شده قرار گرفته بود.

 

برخی گزارش‌ها نیز از این حکایت داشت که ۶۰ تا ۸۰ درصد فروش در بازار طلا به طلای آب‌شده و بقیه به سکه تعلق گرفته است. طلای ساخته شده نیز ۲ تا ۵ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده بود.

 

به تدریج با افزایش فروش طلای آب‌شده و حتی انتشار اخباری مبنی بر فروش طلای آب‌شده در واحدهای غیرمجاز و حتی فروش توسط دلالان در راه پله مجتمع های تجاری، نگرانی درباره استاندارد بودن و کیفیت این طلاهای آب‌شده افزایش یافت.

 

بر این اساس، مدیرکل استاندارد تهران هشدار داد که امکان تقلب در طلای آب ‌شده وجود دارد و مردم برای سرمایه گذاری آن را خریداری نکنند.

 

محمودرضا طاهری در این باره گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، معمولا عیار طلای ‌آب‌ شده که در آزمایشگاه‌ هایی غیر از آزمایشگاه ‌های همکار استاندارد عیارسنجی می ‌شوند، دارای مغایرت بوده و مردم عادی تنها حین فروش آن و با آزمون مجدد توسط خریدار، متوجه این تقلب و ضرر می ‌شوند.

 

اگر چه اکنون از تب و تاب خرید طلای آب‌شده اندکی کاسته شده، اما پیگیری‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که همچنان طلای آب‌شده در صدر انتخاب خانواده‌ها برای خرید طلا است.

 

نکته جالب توجه این است که بسیاری از واحدهای صنفی دارای مجوز و شناخته شده که طلای آب‌شده را به فروش می رسانند، حاضر نیستند طلای آب‌شده سایر طلافروشی ها را به دلیل مشخص نبودن عیار آنها بخرند و فقط طلای آب‌شده فروخته شده توسط خود را با ارائه فاکتور دوباره خریداری می‌کنند.

 

در این میان، تکلیف فروش طلای آب‌شده در واحدهای غیر مجاز و به اصطلاح زیرپله ای توسط دلالان بسیار مبهم بوده و مشخص نیست که چه کلاهی سر خریداران آنها رفته است.

 

اتحادیه طلا:خرید طلای آب‌شده، ریسک دارد

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با ایرنا درباره معاملات طلای آب‌شده گفت: از اواخر سال ۹۷ و اوایل ۹۸ خرید طلای آب‌شده رونق گرفت، بسیاری از خانواده ها برای کسب سود بیشتر و نپرداختن اجرت ساخت طلا به سراغ طلای آب‌شده رفتند.

 

ابراهیم محمدولی توصیه کرد: مردم بهتر است طلای ساخته شده که دارای عیار و کیفیت مشخص است را خریداری کنند، زیرا طلای آب‌شده دارای ریسک زیادی است.

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: بسیاری از افرادی که طلای آب‌شده را می فروشند، دلال و فاقد مجوز هستند، آنها به واحد صنفی تعلق نداشته و در بین آنها، افراد کلاهبردار نیز وجود دارد.

 

محمدولی ادامه داد: برخی افراد سودجو، فلزاتی مانند مس، روی و برنج را با طلا ترکیب کرده و به اسم طلای آب‌شده می فروشند که خریداران ناآشنا متوجه این تخلف نمی‌شوند.  

 

وی درباره رسیدگی به شکایات از فروشندگان طلا نیز گفت: به شکایات رسیدگی می‌کنیم اما امکان رسیدگی به شکایات از دلالان و افراد فاقد مجوز توسط اتحادیه وجود ندارد.

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره معاملات طلای دست دوم نیز گفت: به دلایل فنی نباید طلای دست دوم خرید و فروش شود؛ ممنوعیت معاملات طلای دست دوم باید حفظ شود.

 

 

 ایرنا  

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------