آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

افزایش ۳۰ درصدی قیمت ماسک در۳روز



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,قیمت ماسک

 

اجباری شدن استفاده از ماسک در تمام تجمعات و ادارات همزمان با موج دوم شیوع ویروس کرونا سبب شد دوباره بازار ماسک رونق پیدا کند. تولیدکنندگان ماسک ۲۰ روز پیش به فکر خالی کردن انبار ماسک بوده‌ و حاضر بودند حتی زیر قیمت تمام شده تولیدات خود را بفروشند.اسفند ماه با شیوع ویروس کرونا مصرف ماسک آن‌چنان بالا رفت که علاوه بر واردات، گروه‌های بسیجی در مساجد شروع به دوخت انواع ماسک‌ها کردند اما پس از حذف محدودیت‌ها و عادی شدن روال زندگی حتی تولید‌کنندگان حرفه‌ای و انبوه نیز مشتری برای تولیدات خود نداشتند.

  

  افزایش ۳۰ درصدی قیمت ماسک

اما با شروع موج دوم و اجبارهای قانونی برای پوشیدن ماسک، دوباره بازار سکه شد و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد به‌طوری‌که روز پنج‌شنبه یعنی سه روز پیش قیمت عمده ماسک سه لایه با پارچه ملت‌بلون ۱۲۰۰تومان بود اما اکنون ۱۷۰۰ فروخته می‌شود یا قیمت عمده ماسک FF۲ که به ماسک‌های فیلتردار نیز معروف است از ۴۷۰۰ تومان به ۶ هزار تومان رسیده است البته تمام این قیمت‌ها به شرط موجود بودن کالاست. با وجود آنکه استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای و قابل شست‌وشو افزایش یافته و قسمتی از بازار را تامین می‌کند اما قدرت کم بازدارندگی آنها در مقابل ماسک‌های بهداشتی باعث شده که بیشتر افراد به دنبال ماسک‌های سه‌لایه و یکبار مصرف باشند.

 

  کمبود مواد اولیه

هومنی یکی از تولید‌کنندگان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص علل افزایش قیمت ماسک گفت: در تولید ماسک سه‌لایه از پارچه‌های اسپان‌باند و ملت‌بلون استفاده می‌شود که اکنون تمام آنها در بازار کمیاب و با جهش قیمت عجیبی همراه شده است.او ادامه داد: در اسفند و همزمان با شیوع ویروس کرونا این پارچه نایاب شد و قیمت آن کیلویی ۳۶ هزار تومان معامله می‌شد اما در اردیبهشت قیمت آن به ۱۲ هزار تومان رسید ولی در دو روز اخیر به شدت این کالا کمیاب شده و اگر دلالی هم در بازار موجود داشته باشد کمتر از ۵۰ هزار تومان نمی‌دهد. واحدهای تولیدی این پارچه نیز فقط بر اساس فهرست وزارت بهداشت جنس می‌دهند و هر واحد سهمیه مشخص دارد اما قیمت‌ها نشان می‌دهد نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند.هومنی درخصوص سایر مواد اولیه ماسک گفت: ملت‌بلون به قدری کمیاب و گران شده که تولید ماسک بدون این لایه صورت می‌گیرد و بیشتر تولیدکنندگان ماسک پارچه اسپان‌باند استفاده می‌کنند که قیمت آن نیز در سه روز اخیر از کیلویی ۲۴ هزار تومان به ۳۳ هزار تومان رسیده و زمینه آن در بازار بسیار کم شده است

 

  ۲ برابر شدن قیمت کش

او ادامه داد: وضعیت کش هم به همین منوال است. در حالی‌که قیمت آن به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسیده بود از ابتدای هفته قیمت آن به ۱۳۰ هزار تومان رسیده این قیمت‌ها یعنی نظارتی بر بازار وجود ندارد که ظرف ۴۸ ساعت قیمت یک کالای اساسی در شرایط کرونایی دو برابر می‌شود حتی پنس یا همان گیره رو بینی روز پنج‌شنبه متری ۱۴۰ تومان بود اما اکنون به ۳۰۰ تومان رسیده درحالی که قیمت آن در اردیبهشت به ۸۰ تومان رسیده بود.کاظمی یکی دیگر از تولیدکنندگان درباره تاثیر صادرات بر افزایش قیمت‌ها گفت: با وجود آنکه هفته گذشته دولت اجازه صادرات را داد اما تعداد محدودی از شرکت‌ها به لحاظ کیفی می‌توانند صادرات داشته باشند.

 

  نبود استقبال از صادرات

او ادامه داد: بازار اصلی صادرات، عراق است که این کشور نیز قوانین سختگیرانه‌ای درخصوص کالاهای ایرانی دارد و از طرف دیگر با وجود مشکلات در حمل و نقل و خواب چند روزه تریلی‌ها در مرز، صادرات ماسک آنچنان صرفه‌ای برای تولید‌کنندگان ندارد.کاظمی افزود: شیوع ویروس کرونا در عراق باعث شده که شهرهای اصلی این کشور قرنطینه شوند و عملا بازاری وجود ندارد. بر همین اساس تولیدکنندگان بیشتر تمایل دارند که بازار داخل را تامین کنند ضمن آنکه ما در آستانه ماه محرم هستیم و بسیاری از هیات‌ها تصمیم دارند که به جای چای و شربت بین شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری ماسک توزیع کنند. از طرف دیگر اگر عراق مرزها را برای مراسم اربعین باز کند به‌طور حتم شاهد افزایش تقاضا برای ماسک از هر دو طرف خواهیم بود.

 

  قیمت ماسک تک‌فروشی

قیمت فروش ماسک برای مصرف‌کننده نیز افزایش یافته و اکنون ماسک سه لایه بدون ملت‌بلون ۳۶۰۰ تومان و ماسک فیلتردار ۸ هزار تومان فروخته می‌شود. این قیمت یعنی از در کارخانه تولید ماسک تا محل خرده فروشی قیمت ماسک بیش از ۲ برابر می‌شود. درحالی که محمد‌رضاکلامی سرپرست بازرگانی وزارت صمت اعلام کرده قیمت حمایتی ماسک قابل شست‌وشو ۱۵۰۰ تومان است و اصناف تولید آن را افزایش داده‌اند و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد.

  دستورات ماسکی

 

از امروز به دستور رئیس‌جمهور استفاده از ماسک برای تمامی افراد در مکان‌های سرپوشیده الزامی‌ می‌شود.همچنین به افرادی که از ماسک استفاده نکنند هیچ‌گونه خدمات دولتی داده نخواهد شد و مشاغلی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند پس از تذکر و اخطار به مدت یک هفته پلمب خواهند شد و در صورت تکرار تخلف پرونده آنها به تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.این در حالی است که به دستور رئیس‌جمهور کارمندانی که از ماسک در محل کار خود استفاده نکنند برای آنها غیبت رد خواهد شد.سختگیری‌های دولت برای استفاده از ماسک در حالی است که هنوز هیچ دستوری مبنی بر کنترل قیمت ماسک و مواد اولیه آن صادر نشده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به کمبود مواد اولیه به‌خصوص پارچه ملت‌بلون و اسپان‌باند قیمت ماسک همچنان روند صعودی خود را ادامه دهد.

 

 دنیای‌اقتصاد/بسیم لاله 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------