توضیح دبیر ستاد تنظیم بازار درباره، "چرا کره گران شد؟"



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,
دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه از این پس نیاز کره کشور در داخل تأمین می شود تا از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری شود، گفت: تأمین کره کشور با تولید داخل مستلزم عدم خروج چربی(کره، خامه و شیرخشک) از کشور است. 

محمد رضا کلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص دلایل افزایش قیمت کره و انتقاد از گرانی کره از سوی تولید کننده قبل از دریافت مجوز از ستاد تنظیم بازار، اظهار داشت: در اردیبهشت ماه سال گذشته ارز کره از 4200 تومان به ارز نیمایی تغییر کرد و قاعدتا باید از همان موقع قیمت کره 100 درصد افزایش می یافت. اما طی اقدام ستاد تنظیم بازار، دولت کل کره وارداتی با ارز 4200 تومان را با نظارت و مدیریت خود عرضه کرد.

 

وی ادامه داد: از اردیبهشت سال گذشته تا کنون که حدود یک سال و نیم است قیمت کره بدون تغییر مانده و بر اساس ارز 4200 تومانی و نرخ مصوب به فروش می رسید.بنابراین ستاد تنظیم بازار علی رغم تغییر نرخ ارز تلاش کرد تا از افزایش قیمت جلوگیری کند.

 

دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه در نیمه شهریور ماه سال جاری کره ی وارداتی 4200 تومانی تمام شد و دو راه وجود داشت، یکی اینکه کره وارد کنیم و دیگر اینکه در داخل تولید کنیم. در صورت واردات کره با ارز 24 هزار تومان، قیمت هر کیلو کره به بیش از 100 هزار تومان می رسید. یعنی هر کره 100گرمی به بیش از 10 هزار تومان افزایش می یافت.

 

کلامی تأکید کرد: باید بررسی می کردیم، تا ببینیم آیا امکان تأمین کره از محل تولید داخل وجود دارد یا خیر؟ بنابراین در جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار، با بررسی شیر خام، هزینه های مرتبط با گرفتن چربی و تبدیل به کره داخلی و سایر موارد موثر، سقف قیمت کره داخلی را به هر کیلو 80 هزار تومان و کره 100 گرمی به 8 هزار تومان افزایش یافت.

 

وی تصریح کرد: تکیه به کره تولید داخل بر این اساس انجام شد تا ضمن قطع وابستگی به واردات، این نیاز را در داخل تأمین کنیم. حال که قرار است کره مصرفی کشور را در داخل تأمین کنیم، باید از خروج چربی ( کره، خامه و شیر خشک) که برای مصرف داخل نیاز است، به خارج از کشور جلوگیری کنیم. 

 

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت تصریح کرد: دلیل این عدم خروج چربی ( کره، خامه و شیر خشک) نیز این است که اگر قرار است هم کره مصرفی داخل را تأمین کنیم و هم چربی صادر کنیم ، قیمت شیر خام به شدت افزایش می یابد. بنابراین ضروری است که وزارت جهاد کشاورزی با این فرصتی استثنایی که ستاد تنظیم بازار در اختیارش قرار داده استفاده کند.

 

به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی باید با یک اقدام جهادی و با برنامه ریزی منسجم، میزان تولید شیر خام کشور را در کوتاه مدت حداقل به دو میلیون تن افزایش دهد تا هم نیاز داخل کره تأمین شود و هم در آینده مجدد امکان صادرات چربی فراهم شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------