صعود ۲۵ هزار واحدی شاخص کل بورس/رئیس سازمان بورس: بازار سرمایه نیازی به حمایت ندارد



 بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
روند صعودی در بازار سرمایه امروز هم ادامه داشت و شاخص کل بورس توانست بیش از ۲۵ هزار واحد افزایش یابد. 

به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس امروز با ۲۵ هزار و ۵۷۸ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و۲۸۴ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۲۶۱۸ واحد افزایش یافت و رقم ۳۲۷ هزار و ۷۵۴ واحد را ثبت کرد.

 

معامله گران این بازار ۴۰۸ هزار معامله به ارزش ۳۸ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال انجام دادند. معدنی و صنعتی جادر ملو، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه گذاری غدیر و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

 

 در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم با ۱۷۳ واحد افزایش به رقم ۱۷ هزار و ۵۲۹ واحد رسید. در این بازار ۱۹۸ هزار معامله به ارزش ۲۳ هزار و ۵۹۹ میلیارد ریال انجام شد. پلمیر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، پالایش نفت لاوان، بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان جنوب، و سرمایه گذاری سباتامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

 

 در بازار ۸۶ نماد به ارزش ۳۲۵۱ میلیارد ریال صف خرید و ۹۰ نماد به ارزش ۲۸۵۸ میلیارد ریال صف فروش بودند.

 

 

رئیس سازمان بورس:فرمول تعیین نرخ گاز در دست اصلاح است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به افزایش نرخ گاز صنایع اشاره و آن را اقدامی غیر اقتصادی برآورد کرد و افزود: این افزایش نرخ، علت اقتصادی ندارد بلکه سیاسی است و خود وزارت نفت هم قبول دارد که این نرخ قابل توجیه نیست و قرار بود به صورت موقت انجام شود. هرچند چندین ماه طول کشیده است. فرمول تعیین نرخ گاز در دست اصلاح است.

 

به گزارش ایسنا، مجید عشقی، در نشست اعضای کمیسیون بازارپول و سرمایه اتاق ایران با رئیس سازمان بورس، ضمن ابراز خرسندی از تعامل و هم‌فکری با بخش خصوصی، گفت: امیدواریم به کمک این مذاکرات بتوانیم مشکلات به وجود آمده را برطرف کنیم. امروز مشکلات را می‌شناسیم و باید برای آنها راه‌حل‌های دقیق و جامع ارائه دهیم.

 

او بازار سرمایه را موتور محرک اقتصاد هر کشوری توصیف کرد و ادامه داد: از آنجایی که بورس موتور محرک اقتصاد است، بنابراین نمی‌توان آن را به حاشیه برد و به آن بی‌اعتنایی کرد. امروز همه مردم در این بازار منفعت دارند و در این بین سازمان بورس به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازها باشد.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با تاکید بر اینکه  باید به کمک همه ذی‌نفعان به ویژه بخش خصوصی عدم شفافیت‌ها را در بازار سرمایه به کم‌ترین حد ممکن برسد، پیشنهاد کرد: تقویت روابط سازمان با اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران به صورت هدفمندتر است.

 

عشقی پیشنهاد کمیته بورس درباره مطالعات کارشناسی را قابل اجرا دانست و گفت: این کمیتعه مشترک باید در اسرع وقت ایجاد شود.

 

او در ادامه به افزایش نرخ گاز صنایع اشاره و آن را اقدامی غیر اقتصادی برآورد کرد و افزود:  این افزایش نرخ، علت اقتصادی ندارد بلکه سیاسی است و خود وزارت نفت هم قبول دارد که این نرخ قابل توجیه نیست و قرار بود به صورت موقت انجام شود. هرچند چندین ماه طول کشیده است. فرمول تعیین نرخ گاز در دست اصلاح است و باید پیشنهادهای اتاق ایران را دریافت کنیم.

 

بازار سرمایه نیازی به حمایت ندارد

عشقی تلاش دولت برای تضعیف میزان سودآوری شرکت‌ها بر اساس قوانینی که جاری است را عامل از بین رفتن اعتمادها نسبت به بازار سرمایه برشمرد و ادامه داد: معتقدم بازار سرمایه نیازی به حمایت ندارد و خودش توان مدیریت خود را دارد و حتی قادر است  به دولت و بخش خصوصی نیز کمک کند. هرچند تلاش دولت، طبق قوانین موجود برای کاهش میزان سودآوری شرکت‌ها، اعتمادها را از بین برده است. باید توجه داشت که تضعیف سودآوری شرکت‌ها نه تنها به نفع دولت نیست بلکه ارزش دارایی‌های دولت را نیز کاهش می‌دهد.

 

به اعتقاد این مقام مسئول، سودآوری شرکت‌ها که در صورت‌های مالی نیز ذکر شده باید مجدد سرمایه‌گذاری شوند تا شاهد استمرار سودآوری در سطح اقتصاد کشور باشیم.

 

او به اهمیت شفافیت در بورس نیز اشاره کرد و گفت: برای افزایش شفافیت به دنبال تحلیل اطلاعات و انتشار آنها هستیم. اتاق ایران نیز می‌تواند در این رابطه ‌پیشنهادهای خود را مطرح کند.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، توسعه نهادهای مالی را یکی از اولویت‌های سازمان عنوان کرد و افزود: بعد از ۱۲ سال، شش مجوز کارگزاری جدید در سه ماه اخیر داده شده و این روند ادامه دارد. دراین راستا در تلاشیم تا پایان سال صف درخواست‌کنندگان برای تاسیس کارگزاری را از بین ببریم. همچنین قرار است برای ایجاد شرکت‌های سبدگردان، مشاور تامین سرمایه و پردازش‌گر نیز مجوز ‌بدهیم.

 

بر اساس این گزارش و به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، در بخش دیگری از این نشست میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس با بیان این مطلب که از این پس هیچ عرضه‌ای به صورت یک دفعه آگهی نمی‌شود، گفت: از این پس یک ماه قبل اعلام می‌کنیم و از هر گونه عرضه‌های روزانه دوری خواهیم کرد.  

 

او درباره اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام نیز از آمادگی فرابورس برای تشکیل شرکت - پروژه‌ها خبر داد.   

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------