آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

کمالوندی: برای تولید سانتریفیوژهای پیشرفته از کسی اجازه نمی‌گیریم/ در کرج مواد هسته‌ای نداریم



بهروز کمالوندی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دلیل اصلی رفتارهای تبعیض‌آمیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال برنامه هسته‌ای ایران را نفوذ قدرت‌های بزرگ بر سازمان‌های بین‌المللی دانست.

به گزارش تسنیم، بهروز کمالوندی معاون پارلمانی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پنج‌شنبه‌شب در مصاحبه‌ای یادآور شد علت اصلی رفتار تبعیض‌آمیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی ایران این است که سازمان‌های بین‌المللی تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ هستند.

 

کمالوندی گفت: «این‌که آژانس آن‌طور که باید با ایران رفتار کند، رفتار نکرده است یک واقعیت است. ما مدام در این مورد یادآوری کرده‌ایم و تذکر داده‌ایم.»

 

وی در خصوص علت رفتار تبعیض‌آمیز آژانس با ایران توضیح داد: «علت اصلی این است که سازمان‌های بین‌المللی تحت نفوذ کشورهای قدرتمند هستند. این کشورها بودجه آنها را می‌دهند و [در مقابل] به آنها فشار می‌آورند.»

 

کمالوندی افزود: «ولی ما تلاش می‌کنیم در همین وضعیتی که جامعه بین‌المللی دارد، بتوانیم احقاق حقوق کنیم و بتوانیم این تصویر مخدوشی را که آنها سعی دارند ایجاد کنند و بگویند ایران دنبال سلاح هسته‌ای است خنثی کنیم.»

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «البته آنها در نهایت دنبال این هستند که بگویند "چون ایران دنبال سلاح هسته‌ای است، نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد" در حالی که صنعت هسته‌ای یک صنعت بسیار فاخر است، لذا لازم است ما تلاش خود را انجام دهیم. ما نباید بگوییم چون آژانس تحت نفوذ قدرت‌هاست، پس باید آن را رها کرد، به همین دلیل است که این رفت‌وآمدها [مذاکرات با آژانس] لازم است.»

 

وی اضافه کرد: «جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان [در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] صحبت‌های خوبی داشتند و گفتند که آژانس نباید گرفتار کشورهای قدرتمند شود. ما مطالب و تجربیات خود را، این‌که چگونه می‌توانیم همکاری کنیم و این‌که همکاری‌ها باید یک شاخص داشته باشد به آژانس گفته‌ایم.»

 

کمالوندی یادآور شد: «شاخص فعلی ما بعد از اجرای مصوبه قانون راهبردی این است که رابطه ما با آژانس از لحاظ نظارتی، رابطه‌ای در حد پادمان است. مفهوم پادمان این است که در حقیقت ما اطلاعات حسابرسی مواد هسته‌ای و دسترسی به سایت‌ها و مواد هسته‌ای را که در آنها قرار دارد فراهم می‌کنیم.»

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: «در تأسیسات کرج، ما مواد هسته‌ای نداریم و به همین دلیل آنجا مشمول پادمان نمی‌شود. ما در آنجا سانتریفیوژ تولید می‌کنیم. آنها می‌گویند ایران در تأسیسات کرج سانتریفیوژهای پیشرفته تولید می‌کند. بله، ما ابایی از این نداریم. الحمدلله کشور ما قادر است با ظرفیت بالا چنین سانتریفیوژهایی را تولید کند و برای این کار ما از کسی اجازه نمی‌گیریم، طبق ماده 4 ان‌پی‌تی این حق ماست و هیچ محدودیتی هم ندارد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------