آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

بولتون از اشتیاق ترامپ برای دیدار با ظریف نوشت



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
«جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در کتاب جدید خود گفته است که در نشست سران گروه هفت در فرانسه ترامپ قصد داشت با ظریف دیدار کند، اما او به همراه پمپئو و نتانیاهو همه تلاش خود را کردند تا این اتفاق نیافتد.

به گزارش برنا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص عصر یکشنبه بخش‌هایی از کتاب خاطرات بولتون با عنوان «اتاقی که اتفاق آنجا افتاد» را منتشر کرد که مربوط به نشست سران گروه هفت در بیاریتز فرانسه می‌شود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در آن حضور یافت،

 

به گفته بولتون، در حاشیه این نشست «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا یک دیدار اختصاصی یک و نیم ساعته با مکرون داشت که موضوع آن فقط ایران بود و در آن رییس جمهوری فرانسه پیشنهاد ایجاد یک خط اعتباری برای ایران و دیدار ترامپ با ظریف را به او داد.

 

اگرچه بولتون گفته است که ترامپ شخصا این جلسه یک و نیم ساعته را بهترین دیدار عمر خود توصیف کرده، اما در عین حال افزوده که وقتی از کارکنان ترامپ شنیده که او برای دیدار با ظریف «مشتاق» است، به کارمندان خود گفته است که هواپیمایی برای بازگشت او مهیا کنند، چراکه در صورت وقوع چنین دیداری او قصد داشته بلافاصله استعفا کند.

 

مشاور پیشین ترامپ همچنین نوشته که او به همراه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که مشهورترین ایران‌ستیزان کاخ سفید بوده، سراسر تابستان را برای تخریب تلاش‌های مکرون تلاش می‌کرده‌اند و در طول نشست سران گروه هفت نیز مدام با هم در تماس بودند و هر دو به صورت جداگانه نیز با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «ران درمر» سفیر این رژیم در واشنگتن در ارتباط بوده‌اند.

 

به گفته بولتون، «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری و «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ هر دو با دیداری میان او و ظریف موافق بودند و پمپئو در این باره گفته بود که «دو دموکرات، منوچین و کوشنر، در حال هدایت سیاست خارجی آمریکا هستند.»

 

بولتون در کتاب خود همچنین نوشته است که وقتی به پمپئو گفته که در صورت وقوع دیدار میان ترامپ و ظریف بلافاصله استعفا می‌کند، او نیز اذعان داشته که همین کار را خواهد کرد. بولتون در همان زمان با ترامپ دیدار کرده و به او گفته است که اگر حتی «ذره‌ای از فشار علیه ایران کاسته شود، بازگرداندن آن بسیار سخت خواهد بود.»

 

بولتون از ترامپ خواسته است که به هیچ وجه با ظریف دیدار نکند، حتی برای یک دست دادن خصوصی؛ وی همچنین از تاکید ترامپ براینکه هیچ خط اعتباری برای ایران در نظر نخواهد گرفت مگر تا اینکه توافقی کلی حاصل شود، بسیار خوشحال بوده است.

 

براساس نوشته مشاور پیشین کاخ سفید، همزمان نتانیاهو در تلاش بوده که با ترامپ تماس برقرار کرده و مخالفت خود با چنین دیداری را به اطلاع وی برساند، اما کوشنر از برقراری چنین تماس جلوگیری کرده، چراکه اعتقاد داشته درست نیز یک شخصیت سیاسی خارجی دیدار کردن یا نکردن با کسی را به ترامپ دیکته کند.

 

بولتون در پایان این فصل نوشته است که او این احتمال را رد نمی‌کند که به جای ترامپ، کوشنر و منوچین با ظریف دیدار کرده باشند تا یک کانال ارتباطی برای آینده ایجاد کنند؛ به گفته بولتون، چنین احتمالی باعث نگرانی شدید مقام‌های رژیم صهیونیستی و «کبود» شدن پمپئو شده بود.

 

بولتون گفته است که نمی‌داند صحبت‌های او باعث شده که ترامپ از دیدار با ظریف صرف‌نظر کند، اما در هر حال این مساله سبب شده است که او استعفا نکند؛ اگرچه تا چند هفته پس از آن اختلافات عمیق میان ترامپ و مشاور امنیت ملی‌اش به جایی رسید که بولتون به شکلی جنجالی اخراج شد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------