آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

آمریکا: موضوع ایران را با سرعت دنبال می‌کنیم/سیاست فشار حداکثری ضد ایران شکست خورده است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,سخنگوی وزارت خارجه
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز امیدواری از راه حل دیپلماتیک در تعامل با ایران، گفت: معتقدیم کارزار فشار حداکثری شکست خورده است. 

به گزارش ایرنا، تارنمای نیوزویک روز جمعه در گزارشی با عنوان « بایدن با کاهش نقش آمریکا در جنگ یمن، چشم انداز دیپلماسی با ایران را افزایش می دهد» پاسخ ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را هم منتشر کرده است.

 

وی با تکرار موضع همیشگی خود مبنی بر اینکه گام نخست را تهران باید بردارد، افزوده است: اگر ایران با رعایت دقیق تعهدات خود در چارچوب برجام بازگشت، ایالات متحده نیز چنین کاری را انجام می‌دهد تا توافقی طولانی‌تر و محکم‌تر انجام دهد که سایر زمینه‌های نگرانی را نیز برطرف کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه با ابراز امیدواری برای راه حل دیپلماتیک، از رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران انتقاد کرده و ادامه داده است: ما معتقدیم که کارزار فشار حداکثری شکست خورده است، زیرا ایران هم برنامه هسته‌ای خود را سرعت بخشیده و هم فعالیت‌های منطقه‌ای خود را تشدید کرده است.

 

پرایس تصریح کرده است: رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا مصمم هستند که دیپلماسی را به عنوان ابزاری موثرتر برای دستیابی به اهداف ما از سر بگیرند. در مورد جزئیات چگونگی دستیابی به این هدف، ما قصد داریم از نزدیک با کنگره، متحدان و شرکای خود رایزنی کنیم.

 

دولت ترامپ از اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در اقدامی یکجانبه به منظور تحت فشار قراردادن جمهوری اسلامی ایران و وادارکردن آن به پذیرش ۱۲ شرط که به معنای تسلیم شدن بود، از توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ موسوم به برجام خارج شد.

 

این دولت با اعلام سیاست موسوم به فشار حداکثری، شدیدترین تروریسم اقتصادی را حتی در بحبوحه همه‌گیری کرونا بر مردم ایران اعمال کرد تا شاید بتواند به اهداف خود دست یابد.

 

حال پس از سه سال و نیم از این سیاست، دولت جدید آمریکا شکست آن را اعلام کرده است هرچند هنوز اقدام مشخص و موثری برای بازگرداندن این سیاست و بازگشت به مسیر دیپلماسی انجام نداده است.

 

مسیری که بر اساس نظر صریح همه مقامات عالی جمهوری اسلامی، تنها با لغو کامل و عملی تحریم‌ها پیمودنی است.

 

موضوع ایران را با سرعت دنبال می‌کنیم

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در نشست خبری روز جمعه خود به این سوال پاسخ داد که ۱۰ روز دیگر تا توقف اجرای پروتکل الحاقی و کاهش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی است، بسیاری از کارشناسان و دیپلمات‌ها معتقدند که دولت بایدن باید پیش از این موعد با ایران تعامل کند تا پیش توافق‌هایی را به دست آورد، آیا دولت چنین قصدی دارد؟

 

پرایس گفت: قصد دولت همان چیزی است که بارها تکرار کرده‌ایم و آن این است که به طور مداوم لازم است همکاری نزدیکی با متحدان، شرکا و اعضای کنگره داشته باشیم تا اطمینان یابیم که وقتی آماده گام بعدی هستیم، کاری انجام دهیم که از موضع قوی باشد.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: این چیزی است که با متحدان و شرکایمان با همدیگر انجام می‌دهیم. بنابراین ما به هیچ مهلت پایانی نگاه نمی‌کنیم. ما به زمانی نگاه می‌کنیم که ما و متحدان و شرکایمان را در بهترین موقعیت برای مواجهه با این مشکل قرار دهد.

 

پرایس ادامه داد: بار دیگر می‌گویم این مشکلی است که ما آن را به صورت اضطراری دنبال می‌کنیم.ناظران نباید دچار اشتباه شوند که فقدان تعامل مستقیم به معنای فوری نبودن مساله نیست. ما با چابکی با رایزنی در سراسر جهان و اعضای کنگره در حال فعالیت هستیم چرا که مشکل ناشی از برنامه هسته‌ای ایران را تشخیص می‌دهیم.

 

وی اضافه کرد: همانگونه که می‌دانید ایران در سال‌های اخیر گام‌هایی برداشته است که از توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ دور شده است. رئیس جمهوری در هر موقعیتی موضع خود را مطرح کرده است که اگر پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را ببینیم، آمریکا هم اقدام مشابه انجام خواهد داد.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد: ما به دنبال تقویت و تطویل چشم‌انداز توافق هستیم و از آن به عنوان سکویی برای مذاکره درباره توافق‌های بعدی استفاده می‌کنیم تا دیگر زمینه‌های نگرانی شامل برنامه موشک بالستیک ایران مورد توجه قرار گیرد.

 

پرایس اظهار کرد: یقینا ما هنوز راه درازی در پیش داریم اما ما به سرعت حرکت می‌کنیم و بسیار راهبردی عمل می‌کنیم تا بتوانیم از موثر و موفق بودن رویکردمان اطمینان یابیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------