آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد

نخست وزیر انگلیس با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید…

تظاهرات علیه طالبان در جلال‌آباد افغانستان/ 3 نفر کشته شدند



طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
جمعی از مردم افغانستان در جلال‌آباد علیه طالبان تجمع کردند که منجر به کشته شدن 3 نفر شد.

به گزارش ایسنا، برخی گزارش‌های غیررسمی از شهر جلال‌آباد در افغانستان از تنش بر سر افراشتن پرچم طالبان حکایت دارد. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که گروهی از ساکنان جلال‌آباد پرچم سه رنگ افغانستان را جایگزین پرچم طالبان کردند.

 

بنا به این گزارش‌ها، جنگجویان طالبان برای متفرق کردن جمعیت به تیراندازی روی آورده‌اند.

 

طبق گزارش رسانه‌ها، تیراندازی نیروهای طالبان به شرکت‌کنندگان در تظاهرات مردمی که در شهر جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار در شرق افغانستان ترتیب داده شده بود، تعدادی تلفات برجای گذاشت.

 

نووستی روسیه به نقل از یک منبع محلی گزارش داد، تعدادی کشته و زخمی‌ شده‌اند. این تظاهرات در حمایت از پرچم ملی بود.

 

اما رویترز گزارش داد، این حادثه دست‌کم سه کشته و ۱۲ زخمی برجای گذاشت.

 

فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کردند که لحظه تیراندازی به تظاهرکنندگان را نشان می‌دهد.

 

***

 

تظاهرات گسترده شهروندان بامیان در اعتراض به تخریب مجسمه شهیدمزاری

مسئولان در اداره محلی طالبان ولایت بامیان می‌گویند که تخریب مجسمه استاد مزاری در سه‌راهی موسوم به «چوک بابه» شهر بامیان کار افراد آنها نیست.

 

آقای صدیق گفت: «با همین‌گونه قضایا می‌خواهند مسئولین و افراد امارات اسلامی را بدنام کنند. در چند قضیه دیگر نیز این افراد خود را اعضای امارت اسلامی معرفی کردند، لیکن نیستند. ما که تحقیق می‌کنیم این افراد اوباش یا استفاده‌جو هستند.»

 

آقای صدیق گفت طبق اصول امارت اسلامی با کسانی که پشت این قضیه باشند برخورد خواهد شد.

 

با این حال، کاربران صفحات مجازی و شهروندان بامیان با تخریب مجسمه شهید وحدت ملی افغانستان استان عبدالعلی مزاری که به دست همین گروه طالبان در کابل به شهادت رسید واکنش تندی نشان دادند و خواهان شناسایی عاملان و برخورد با آنها اند.

 

سلیمان احمدی، در صفحه‌ی فیسبوکش نوشت که «رهبر شهید مزاری بزرگ، یک ارزش بی‌بدیل و همیشه ماندگار برای چندین میلیون انسان است. با تخریب تندیس آن رهبر فرزانه، نه تنها چیزی ازین ارزش تاریخی کاسته نخواهد شد، بلکه محبوبیت آن بزرگ‌مرد، بیشتر از پیش خواهد شد. آقای احمدی افزود که «طالبان و یا گروهک‌های فرصت طلب دیگر، باید بدانند که این کار شان هرگز فراموش نخواهد شد. زمان در گذر است و قدرت‌ها همیشه متزلزل و رفتنی.»

 

محمدحسین شهامت، یکی از شهروندان بامیان که صبح امروز با شمار دیگر در «چوک بابه مزاری» تجمع کرده بودند نیز می‌گوید که به شدت از این «عمل فجیع» ناراحت هستند. او گفت که گردهم آمده‌اند تا امارت اسلامی عاملان این قضیه را شناسایی و مجازات کنند. به باور آقای شهامت، این عمل «کار دشمنانی است که می‌خواهند میان مردم تفرقه را بیشتر کنند.»

 

حوالی ساعت هشت شب گذشته، ۲۶ مردادماه  افراد ناشناس مجسمه عبدالعلی مزاری، شهید وحدت ملی افغانستان و از رهبران اهل تشیع را انفجار دادند.

 

***

 

فرار اشرف غنی با ۱۶۹ میلیون دلار قبل از سقوط کابل

سفیر افغانستان در تاجیکستان گفته «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان قبل از سقوط کابل با کیف‌های محتوی ۱۶۹ میلیون دلار از این کشور گریخته است.

 

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه امارات گفته اشرف غنی در ابوظبی است و امارات او را بنا به دلایل «بشردوستانه» به این کشور راه داده است.

 

روز گذشته، کاربران شبکه‌های اجتماعی کارزاری برای دستگیری غنی راه انداخته و با هشتگ‎«#InterpolArrestGhani»‎،‎ ‎ گلایه‌های خودشان را از رئیس‌جمهور سابق افغانستان مطرح کردند.

 

سفارت افغانستان در تاجیکستان هم از اینترپل خواسته اشرف غنی را دستگیر کند. این سفارتخانه اشرف غنی را به دستبرد زدن به خزانه افغانستان متهم کرده است.

 

سفارت روسیه در کابل روز دوشنبه گفته بود اشرف غنی با چهار خودرو و یک بالگرد پر از پول نقد از افغانستان گریخته است.  یک مقام روسیه گفت: «چهار خودرو پر از پول بوده و آنها تلاش کرده‌اند بخش دیگری از پول‌ها را داخل بالگرد جاسازی کنند ولی همه پول‌ها جا نشده‌اند.»

 

«صلاح‌الدین ربانی»، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، گفته است ‏که فرار تحقیرآمیز و شرم‌آور غنی، به طرز قابل ملاحظه‌ای شبیه فرار ایالات متحده‌ آمریکا از ‏افغانستان است. «دزدکی، در تاریکی شب و خیانت به یک ملت، چیزی است که ما یک هفته پیش ‏در بگرام شاهد آن بودیم. اگر در آن زمان او را با خود برده بودید، بسیار کم‌هزینه بود.»‌

 

پس از فرار اشرف غنی ابتدا گزارش‌هایی از رفتن او تاجکیستان منتشر شد و بعد از ان گمانه‌زنی‌هایی درباره استقرار وی در عمان مطرح شد. اما ساعاتی قبل‌تر یک رسانه افغان اعلام کرد که رئیس جمهور فراری افغانستان در ابوظبی پایتخت امارات حضور دارد.

 

اشرف غنی دلیل فرار خود را جلوگیری از ریختن خون مردم بی گناه افغانستان عنوان کرده است.

 

***

 

طالبان: دوران مخفی‌کاری و پنهان شدن تمام شده؛ جهان تصویر تمامی رهبران ما را خواهد دید

یکی از سخنگویان طالبان در اظهاراتی از تمایل رهبران این گروه برای ملاقات با مقامات بلند پایه دولت اشرف غنی صحبت کرد.

 

رویترز به نقل از یک عضو ارشد گروه طالبان می‌گوید که رهبران این گروه تمایل‌شان را برای دیدار با مقامات بلند پایه دولت سابق افغانستان ظرف ۴۸ ساعت آینده ابراز داشته‌اند.

 

این عضو ارشد طالبان بدون ذکر نام خود به خبرگزاری رویترز گفت که دوران مخفی‌کاری و پنهان شدن رهبران و مقامات این گروه پایان یافته است.

 

به گفته وی جهان به تدریج تصویر تمامی رهبران و فرماندهان طالبان را خواهد دید.

 

این مقام طالبان در ادامه گفت که اعضای ارشد این گروه با مسئولان دولت سابق افغانستان به گفت‌وگو خواهند نشست تا به آن‌ها ضمانت دهند که جانشان در امان است.

 

«انس حقانی»، عضو هیئت مذاکره‌کننده طالبان نیز ظهر امروز چهارشنبه‌ وارد کابل شد و با شماری از رهبران سیاسی افغانستان از جمله «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، «حامد کرزی»، رئیس جمهوری پیشین و «فضل‌هادی مسلم‌یار» رئیس مجلس سنا دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

«ذبیح مجاهد» سخنگوی طالبان نیز روز گذشته برای اولین بار در مقابل رسانه‌ها ظاهر شد. در حالی که تا پیش از آن به «مرد در سایه» معروف بود.

 

افراد وابسته به گروه طالبان عصر روز یکشنبه (۱۵ اوت) بدون درگیری وارد کابل شدند و آمریکا نیز سفارت خود را در این کشور تعطیل کرد و همان روز نیز اشرف غنی از افغانستان فرار کرد.

 

***

 

اولین وزیر طالبان معرفی شد

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به عنوان وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان از طرف طالبان معرفی شد.

 

روزگذشته سخنگوی طالبان پس از سالها در نخستین کنفرانس مطبوعاتی در کابل حضور یافت و تأکید کرد که اشغال ۲۰ساله در افغانستان پایان یافته است و هیچ کسی در این کشور خواستار جنگ نیست.

 

***

 

دختر اشرف غنی: احساس پوچی وخلاء می‌کنم

خانم غنی، هنرمند تجسمی و فیلمساز ۴۲ ساله که در بروکلین در شهر نیویورک زندگی می کند ، لیستی از منابع را در پست اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت که افراد و فعالان می توانند برای کمک به شهروندان افغانستان از آنها استفاده کنند. او همچنین از کسانی که با او ابراز همدردی کردند تشکر کرد.

 

خانم غنی در این پست گفت: "از همه کسانی که طی روزهای گذشته اعلام حضور کرده و برای همبستگی تماس گرفته‌اند متشکرم. معنی زیادی برای من داشت. من بسیار سوختم ، اما امیدوارم بتوانم در برخی از موارد به طور جداگانه به همه شما پاسخ دهم.

 

پدر خانم غنی با تسلط طالبان بر بخشهای وسیعی از خاک افغانستان از کشور خارج شد. به گفته سفارت روسیه در کابل ، آقای غنی با چهار اتومبیل پر از پول از کشور رفته است. در حال حاضر محل اقامت رئیس جمهور ۷۲ ساله فراری ، که مورد حمایت دولتهای غربی از جمله ایالات متحده بود ، مشخص نیست

 

غنی ، در یک پست فیس بوکی ، گفت که افغانستان را ترک کرده است تا از خونریزی بیشتر در کشورش جلوگیری شود ، حتی در حالی که برخی رسانه ها می گویند خروج شتابزده وی مانع مذاکرات صلح و انتقال آرام قدرت با طالبان شده است. هنوز مشخص نیست که خانم غنی از محل اختفای پدرش مطلع است یا خیر.

 

خانم غنی آثار خود را در برخی از موزه های معروف جهان از جمله Tate Modern در لندن و گوگنهایم در نیویورک به نمایش گذاشته است.

 

***

 

۱۰برابر شدن قیمت برقع در کابل

همزمان با سیطره طالبان بر کابل و قدرت در افغانستان قیمت برقع در این کشور ۱۰ برابر شد.

 

یکی از زنان افغانستانی گفته که زنان در این کشور با پیشروی طالبان برای خریدن برقع به بازارها هجوم برده‌اند و مجبور شده‌ایم ساعات طولانی در مقابل بانک برای برداشت مبلغی پول از حساب‌مان منتظر بمانیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------