خلیل‌زاد: اشرف غنی می‌خواست طالبان بخشی از دولت او باشند| احمد مسعود: حکومتی را که با زور اسلحه سر کار آمده باشد به رسمیت نمی شناسیم



طالبان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
نماینده آمریکا در این مصاحبه همچنین با اشاره به اهداف آمریکا در افغانستان مدعی شد که این کشور توانست به بیشتر اهداف خود در افغانستان برسد که به باور وی یکی از این اهداف سرکوب القاعده بود. 

 نماینده آمریکا گفت: یکی از دلایل شکست گفت‌وگوهای صلح میان دولت غنی و طالبان این بود که، رییس جمهور پیشین با تشکیل حکومت جدید مخالف بود و می‌خواست طالبان جزیی از دولت خودش شود.

 

«زلمی خلیل‌زاد» نماینده آمریکا در امور افغانستان گفت که تصمیم اشرف غنی مبنی بر ترک افغانستان همه از جمله واشنگتن را غافلگیر کرد.

 

خلیلزاد در گفت‌وگو با «آریانانیوز» گفت که شب قبل از ترک غنی، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با غنی تیلفونی صحبت کرده بود.

 

وی افزود که هیچ نشانه‌ای مبنی بر قصد غنی برای ترک افغانستان دیده نمی‌شد.

 

خلیلزاده گفت که اگر غنی به عنوان رییس جمهور حاضر به واگذاری قدرت می‌شد، شرایط افغانستان طور دیگری رقم می‌خورد.

 

به گفته خلیلزاد یکی از دلایل شکست گفت‌وگوهای صلح میان دولت غنی و طالبان این بود که، رییس جمهور پیشین با تشکیل حکومت جدید مخالف بود و می‌خواست طالبان جزیی از دولت خودش شود.

 

به گفته وی، دلایل زیادی در این ناکامی دخیل بود که مهم ترین آن فاصله بیش از حد میان طرف‌های مذاکره کننده در امر دستیابی به راه حل سیاسی و توافق بود.

 

در همین حال خلیلزاد گفت که فرار اشرف غنی روند انتقال صلح آمیز قدرت را برهم زد.

 

به گفته وی، قرار بود پیش از ورود نیروهای طالبان به کابل، یک هیات با صلاحیت به دوحه برود و در مورد ایجاد یک حکومت همه‌شمول با نمایندگان طالبان به توافق برسد، اما به دلیل ایجاد خلاء نظام در کابل و فرار اشرف غنی همه چیز برهم خورد.

 

زلمی خلیل‌زاد افزود: «فرار رییس جمهور از افغانستان همه چیز را برهم زد و نیروهایی که در کابل بود از هم پاشید. به همین دلیل توافق که برای ایجاد حکومت همه شمول شده بود نیز برهم خورد و طالبان وارد کابل شد.

 

زلمی خلیل‌زاد در مورد فعالیت القاعده در افغانستان نیز گفت که هرچند این گروه به کلی از بین نرفته اما افغانستان در حال حاضر تهدیدی در برابر آمریکا نیست.

 

وی افزود که در صورت عملی شدن تعهدات طالبان، آمریکا حاضر است طالبان را به رسمیت بشناسد.

 

خلیل‌زاد تصریح کرد: جهان منتظر است که آیا طالبان تعهداتی که داده‌اند عملی می‌کند یا خیر و اگر عملی کند زمینه تامین رابطه عادی میان جهان و طالبان فراهم می‌شود.

 

نماینده آمریکا در این مصاحبه همچنین با اشاره به اهداف آمریکا در افغانستان مدعی شد که این کشور توانست به بیشتر اهداف خود در افغانستان برسد که به باور وی یکی از این اهداف سرکوب القاعده بود.

 

احمد مسعود: حکومتی را که با زور اسلحه بر سر کار آمده باشد به رسمیت نمی‌شناسیم

رهبر نیروهای خیزش مردمی پنجشیر گفت: ما هرگز دولتی که خارج از فرآیند قانون و با زور سلاح قدرت را در دست گرفته باشد به رسمیت نمی‌شناسیم.

طالبان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

باشگاه خبرنگاران: رهبر نیروهای خیزش مردمی پنجشیر گفت: ما هرگز دولتی که خارج از فرآیند قانون و با زور سلاح قدرت را در دست گرفته باشد به رسمیت نمی‌شناسیم.

 

احمد مسعود، رهبر نیرو‌های خیزش مردمی پنجشیر در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ عربی گفت: ««اگر در برابر طالبان سکوت اختیار شود، افغانستان بار دیگر به کانون تروریسم بین‌المللی تبدیل می‌شود»

 

او افزود: «حکومت فعلی افغانستان [طالبان]به جای مبارزه با تروریسم، از همه گروه‌های تروریستی که وارد افغانستان شوند حمایت خواهد کرد.»

 

به گفته مسعود، «طرحی که ما در حال حاضر در دست داریم برای جلوگیری از تهاجم تاسف انگیزی است که منجر به از بین رفتن همه برنامه‌ها و راهکار‌های صلح شده و باعث سقوط دولت افغانستان شد.

 

وی با اشاره به افزایش توان نظامی پنجشیر تاکید کرد: ما هرگز دولتی که خارج از فرآیند قانون و با زور سلاح قدرت را در دست گرفته باشد به رسمیت نمی‌شناسیم و از تمام کشور‌هایی که برای به رسمیت شناختن دولت طالبان هیچ آمادگی ندارند، قدردانی می‌کنم.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------