کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس با کمک جراحی چاقی



اخبار,اخبار پزشکی,سرطان پانکراس
پژوهشگران انگلیسی در یک بررسی ۲۰ ساله دریافتند که جراحی چاقی می‌تواند روش خوبی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری پانکراس باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌دیالوگ، پژوهشی که طی یک دوره ۲۰ ساله انجام شده است، نشان می‌دهد که "جراحی چاقی" (Bariatric surgery) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را در افراد مبتلا به اضافه‌وزن و دیابت به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

پژوهشگران در این پروژه، ۱۴۳۵۳۵۰ نفر را که به دیابت و اضافه‌وزن مبتلا بودند، طی یک دوره ۲۰ ساله مورد بررسی قرار دادند. ۱۰۶۲۰ نفر از بیماران در این بررسی، تحت جراحی چاقی قرار گرفتند تا وزن آنها کاهش یابد.

 

این پژوهش نشان داد که اگر افراد مبتلا به اضافه‌وزن و دیابت تحت جراحی چاقی قرار نگیرند، ممکن است به سرطان پانکراس مبتلا شوند. بیشتر بیمارانی که در این بررسی تحت جراحی چاقی قرار گرفتند، زن بودند و ۷۳ درصد از کل بیماران را شامل می‌شدند.

 

دکتر "اسلام سید" (Aslam Syed)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: اضافه‌وزن و دیابت، عوامل خطرناکی هستند که با ایجاد التهاب مزمن و هورمون‌های اضافی، ابتلا به سرطان پانکراس را پدید می‌آورند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که جراحی چاقی می‌تواند به بهبود سطح فشار خون بیماران مبتلا به دیابت کمک کند و پژوهش ما نشان می‌دهد که جراحی چاقی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس کمک کند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان ابتلا به سرطان پانکراس از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، پنج درصد افزایش داشته است و انتظار می‌رود که این بیماری، دومین دلیل مهم مرگ و میر ناشی از سرطان در آینده نزدیک باشد. پژوهشگران باور دارند که افزایش میزان اضافه‌وزن و دیابت نوع دو می‌تواند این افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان را تقویت کند.

 

از سوی دیگر، اضافه‌وزن نیز به سرعت در حال افزایش است و بیش از ۵۲ درصد بزرگسالان به اضافه‌وزن مبتلا هستند. اضافه‌وزن در حال حاضر در کودکان نیز رو به افزایش گذاشته است.

 

نحوه پیشگیری از سرطان پانکراس، اهمیت زیادی دارد و در چهار دهه اخیر، میزان نجات‌یافتگان این بیماری بسیار کم بوده است.

 

دکتر سید افزود: پزشکان باید جراحی چاقی را به عنوان یک روش موثر در بیماران مبتلا به اختلالات متابولیک از جمله دیابت و اضافه‌وزن در نظر بگیرند تا خطر ابتلا به سرطان پانکراس را در آنها افزایش دهند.

 

این پژوهش، در "UEG Journal" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------