شناسایی نشانگر زیستی جدید برای تشخیص سرطان پانکراس



شناسایی نشانگر زیستی جدید برای تشخیص سرطان پانکراس،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان دانشگاه کویین مری لندن پروتئینی موسوم به pentraxin ۳ (PTX۳) را شناسایی کردند که امکان تشخیص ابتلا به سرطان پانکراس را فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از ساینس، بر اساس این تحقیقات که با اندازه‌گیری میزان پروتئین PTX۳ در نمونه سرم خون ۱۴۰ بیمار مبتلا به سرطان پانکراس و مقایسه آن میزان پروتئین موجود در خون ۱۲۷ داوطلب سالم انجام گرفت، محققان دریافتند میزان پروتئین PTX۳ در سرم خون افراد مبتلا به سرطان بالاتر است.

 

به گفته محققان، نشانگرهای زیستی سرطان معمولا توسط سلول‌های سرطانی تولید می‌شوند. اما ویژگی منحصر به فرد پروتئین PTX۳ این است که توسط سلول‌های غیرسرطانی که تومور پانکراس را احاطه کرده‌اند، تولید می‌شود. بر اساس نتایج این تحقیقات این پروتئین در پاسخ به سیگنال‌های سلول‌های سرطانی پس از فعال شدن آن‌ها، ‌توسط سلول‌های ستاره‌ای پانکراس تولید می‌شود.

 

با مشاهده و اندازه‌گیری این پروتئین می‌توان سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد و شانس درمان را افزایش داد.‌ بر اساس این مطالعه، سرطان پانکراس یازدهمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان تشخیص داده شده در زنان است.۷۱ درصد از مبتلایان به سرطان پانکراس در اولین سال تشخیص جان خود را از دست می‌دهند. این سرطان در مردان شیوع بیشتری دارد. سیگار، اضافه وزن، دیابت، و سن از مهمترین عوامل خطر بروز این بیماری هستند.

 

پانکراس غده پهن و درازی است که در بخش فوقانی شکم قرار دارد. غده پانکراس هم برون ریز و هم درون ریز است؛ یعنی ترشحات آن هم مستقیما وارد جریان خون می‌شوند و هم برای هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات، وارد روده می‌شوند. غذا به محض ورود به روده کوچک، توسط آنزیم‌های ترشح شده از پانکراس و اسید معده، هضم می‌شوند. آنزیم‌های پانکراس با وجود هضم چربی و کربوهیدرات، هیچ آسیبی به پرز و دیواره روده وارد نمی‌کنند. بخش اعظم هضم چربی، پروتئین و نشاسته، به عهده آنزیم های ترشح شده از پانکراس است. یکی دیگر از مهمترین وظایف پانکراس، تولید انسولین است که سبب کاهش قند خون و تولید انرژی از آن می‌شود. سرطان پانکراس یکی از کشنده ترین انواع سرطان است. تومورهای پانکراس در مقابل انواع دارو بسیار مقاوم هستند و درمان آن بسیار دشوار است.

 

مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که سیر، انگور قرمز، اسفناج، گیلاس، زغال اخته، سیب زمینی و کلم بروکلی غذاهایی هستند که سبب سلامت بافت پانکراس (لوزالمعده) می‌شوند.

 

 گزارش کامل این تحقیقات در نشریه  npj Precision Oncology  منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------