افسردگی پس از زایمان برای پدران هم رخ می‌دهد!



 افسردگی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که افسردگی پس از زایمان می‌تواند هر دو والدین را تحت تاثیر قرار دهد و از هر ۳۰ زوج، یک زوج به طور همزمان دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افسردگی پس از زایمان می‌تواند هر دو والدین را به طور همزمان تحت تاثیر قرار دهد.

 

مروری بر داده‌های جهانی نشان داد که از هر ۳۰ مادر و پدر، یک زوج از افسردگی پس از زایمان که اصطلاحا "baby blues" نامیده می‌شود، رنج می‌برد که یک بیماری رایج است که معمولاً در تازه‌مادرها یا کسانی که به تازگی وضع حمل کرده‌اند، دیده می‌شود.

 

این عارضه اغلب ظرف یک سال ابتدایی زندگی نوزاد رخ می‌دهد و تصور می‌شود که به دلیل تغییرات هورمونی، خستگی و سازگاری بدن با شرایط والدینی است.

 

پزشکان تخمین می‌زنند که ۲۰ درصد از تازه‌مادران از افسردگی پس از زایمان رنج می‌برند، اما تأثیر روانی آن بر مردان کمتر مطالعه و شناخته شده است.

 

اکنون یک مطالعه که توسط محققان "کالج دانشگاهی لندن" انجام شده است، ۳۰ هزار پدر و مادر را که به تازگی فرزنددار شده‌اند، مورد بررسی قرار داد و نتایج آن نشان داد که ۳.۲ درصد از زوج‌ها به طور همزمان به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شوند.

 

این تیم تحقیقاتی هشدار داد که به عنوان مثال هر ساله ۶۵۰ هزار نوزاد در بریتانیا متولد می‌شوند که بر اساس نتایج این مطالعه، ۲۰ هزار زوج در معرض خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان هستند. یا سالانه حدود ۳.۵ میلیون نوزاد در ایالات متحده متولد می‌شوند که نشان می‌دهد ۱۰۰ هزار زوج تحت تأثیر علائمی مانند غم و اندوه مداوم و خلق و خوی ضعیف و در واقع همان افسردگی پس از زایمان هستند.

 

دکتر "کارا اسمایث" نویسنده ارشد این مطالعه، خواستار حرکت به سمت «الگوی مراقبت خانواده‌محور» شد که حمایت بهتری از مادران و پدران جدید فراهم شود.

 

علائم افسردگی پس از زایمان عبارتند از: از دست دادن علاقه به کودک، احساس ناامیدی، ناتوانی در توقف گریه و ناتوانی در لذت بردن از هر چیزی. برخی از بیماران نیز دچار حملات پنیک(وحشت‌زدگی)، اضطراب و از دست دادن اشتها می‌شوند.

 

وحشت‌زدگی یا حمله پنیک(Panic attack) عبارت است از حمله‌ی حاد و شدید اضطراب همراه با احساس مرگ قریب ‌الوقوع که فراوانی بروز آن از چند حمله در یک روز تا یک مورد در سال، متفاوت است.

 

محققان ۲۳ مطالعه را که در ۱۵ کشور بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ از جمله در بریتانیا و ایالات متحده انجام شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعات حاوی اطلاعات ۲۹ هزار و ۲۸۶ زوجی بودند که بارداری موفقی داشتند.

 

هر مطالعه با استفاده از نظرسنجی‌ها و سوابق پزشکی به بررسی میزان اضطراب یا افسردگی در مادران و پدران پرداخته بود.

 

یافته‌های این مطالعه جدید که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، نشان داد که خطر ابتلای هر دوی والدین به افسردگی به طور همزمان، پس از تولد نوزاد افزایش می‌یابد.

 

حدود ۱.۷۲ درصد از زوج‌ها در دوران بارداری از افسردگی رنج می‌بردند و در ۱۲ هفته پس از تولد نوزاد، این رقم به ۲.۳۷ درصد افزایش می‌یافت و ۳.۱۸ درصد از والدین در ۳ تا ۱۲ ماه پس از زایمان تحت تأثیر این عارضه قرار می‌گرفتند.

 

محققان همچنین خطر ابتلا به مشکلات روانی والدین را هم به صورت همزمان و هم در زمان‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند.

 

به طور کلی، ۱۱ درصد از تازه‌مادران و یک دهم از تازه‌پدران در کشورهای پردرآمد در دوره‌ای از بارداری، افسردگی را تجربه کرده‌اند. ۱۳ درصد از زنان و ۹ درصد از مردان نیز پس از تولد نوزادشان از سلامت روانی ضعیفی رنج می‌برند.

 

همچینن اگر مادر افسرده باشد، خطر ابتلای پدران به اضطراب سه برابر بیشتر می‌شود.

 

این تیم تحقیقاتی دریافت که اگر مادران در اوایل زندگی از استرس، حمایت اجتماعی محدود یا رفتار خشونت‌آمیز از جانب شریک زندگی خود رنج ببرند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان و سلامت روانی ضعیف در طول یا بعد از دوره بارداری قرار دارند.

 

در این میان، مردانی که سطح تحصیلات پایینی داشتند یا بیکار بودند یا در ازدواجشان مشکل داشتند، بیشتر در معرض خطر بودند.

 

همچنین زنان و مردانی که قبل از بارداری دچار مشکلاتی در سلامت روان خود بودند، زمانی که پدر و مادر شدند، مشکلات روانی بیشتری را گزارش کرده‌اند.

 

محققان دریافتند والدین آینده‌ای که از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند، بیشتر با مشکلاتی در دوران بارداری خود مواجه می‌شوند و برای برقراری ارتباط با نوزاد خود تلاش می‌کنند، در حالی که فرزندشان بیشتر احتمال دارد مشکلات رفتاری داشته باشد.

 

یک مطالعه جداگانه توسط همین تیم از محققان نشان داد که از هر پنج مادر جدید، دو مادر ظرف شش تا هشت هفته پس از زایمان، معاینه و چکاپ پس از زایمان را که توسط موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی توصیه شده است، دریافت نمی‌کنند.

 

همچنین مردان نیز وقتی پدر می‌شوند، هیچ معاینه و چکاپی نمی‌شوند.

 

محققان می‌گویند امیدوارند پزشکان به نتایج این مطالعه توجه داشته باشند و وقتی به سلامت روان والدین جدید نگاه می‌کنند، پدران را در نظر بگیرند.

 

درمان‌های فعلی برای مشکلات سلامت روان در دوران بارداری یا بعد از آن شامل مشاوره و تجویز داروهای ضد افسردگی است.

 

دکتر "اسمایث" می‌گوید: در کشورهای پردرآمد مانند ایالات متحده و بریتانیا، بیش از ۸۰ درصد زنان و بیش از ۷۰ درصد مردان، پدر و مادر می‌شوند و نرخ شیوع ۲ تا ۳ درصدی افسردگی در هر دو نفر زوجین، قابل توجه است.

 

وی خاطرنشان کرد که افسردگی پس از زایمان می‌تواند طولانی شود.

 

وی افزود: اکثر مردان و زنانی که در هفته‌های چهار و هشتم پس از زایمان علائم افسردگی دارند، در شش ماه پس از زایمان نیز علائم افسردگی را تجربه می‌کنند و برخی بعدتر نیز علائم نشان می‌دهند.

 

اسمایث می‌گوید، تحقیقات آینده باید به چگونگی ایجاد مشکلات روانی در طول بارداری و بعد از آن بپردازد که می‌تواند نحوه برخورد پزشکان با آن را تغییر دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------