۹ مورد مشکوک آبله میمونی در ایران؛ ۶ مورد منفی قطعی شدند



 آبله میمونی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۹ مورد مشکوک آبله میمونی داشتیم که ۵ تا ۶ مورد منفی قطعی شدند و برای بقیه هم منتظر پاسخ آزمایش هستیم. الان هیچ مورد ثابت شده آبله میمونی در کشور، نداریم.

به گزارش ایسنا، دکتر کمال حیدری در حاشیه نشست خبری مبارزه با دخانیات در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت تشخیص و شناسایی آبله میمونی و تعداد موارد مشکوک در کشور، گفت: آبله میمونی بحث روز است و آموزش، اطلاع رسانی و آماده‌باش به تمام همکاران بخش خصوصی و دولتی انجام شده است.

 

وی گفت: ما باید زودهنگام آمادگی داشته باشیم و در همین راستا آموزش برای همکاران انجام شده است. بحث تشخیص هم فعلا در انستیتو پاستور انجام می‌شود.

 

معاون وزیر بهداشت گفت: در زمینه واکسیناسیون علیه آبله نیز پوشش جمعیتی را داشتیم و اکنون هم ثابت شده که افرادی که واکسن زدند تا ۸۵ درصد در برابر آبله میمونی ایمن هستند. مشکلی هم در زمینه تامین واکسن آن در صورت لزوم نداریم.

 

حیدری گفت: ۹ مورد مشکوک آبله میمونی داشتیم که ۵ تا ۶ مورد منفی قطعی شدند و برای بقیه هم منتظر پاسخ آزمایش هستیم. الان هیچ مورد ثابت شده آبله میمونی در کشور، نداریم.

 

مسمومیت دانشجویان ویروسی نیست

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره نتیجه بررسی‌های دانشجویانی که چندی پیش در خوابگاه دچار مشکلات گوارشی شده بودند، گفت: موارد مسمومیت غذایی زیاد داریم، به ویژه در مکان‌های تجمعی و در این فصل زیاد دیده می‌شود. غالبا هم بحث مسمومیت غذایی است و بحث ویروسی بودن مطرح نشده است.

 

حیدری همچنین در پاسخ به سوالی درباره هپاتیت ویروسی جدیدی که مطرح شده، گفت: این موضوع چیزی نبوده و رد شده است. از این شایعات زیاد است. به عنوان مثال آبله میمونی را آنقدر زیاد کردند که همه فکر کنند به سمت یک پاندمی دیگر می‌رویم. درحالی که چیز مهمی نیست و در کل جهان ۳۲۰ مورد دیده شده که بعد از چند هفته هم بهبود می‌یابد. انگار ایجاد التهاب در جامعه برای برخی لذت شده است. باید توجه کرد که وزارت بهداشت به شدت روی هر اتفاقی حساس است.

 

حیدری درباره وضعیت افزایش فشار خون و دیابت در کشور، گفت: مطالعه ای را در این موارد هر چند سال یکبار انجام می‌دهیم که مطالعه ما نشان داده در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۵ دیابت حدود ۴ درصد افزایش داشته و فشار خون  هم افزایش داشته است. به طوریکه در سال ۱۳۹۵، ۲۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال به فشار خون مبتلا بودند که در سال ۱۴۰۰ به ۳۰  درصد رسیده است.

 

وی افزود: همچنین در سال ۱۳۹۵،  ۱۰.۸ درصد افراد بالای ۲۵ سال دیابت داشتند که در ۱۴۰۰ به ۱۴.۹ درصد رسیده است. در عین حال به دلیل سبک زندگی در هر دو بیماری وضعیت کشور خوب نیست. در دوران کرونا هم مراجعات این بیماران کاهش یافت و مراقبت‌ها نیز کم شد. یکی از اهداف ما در شرایط کنونی توجه بیشتر به مراقبت‌های بیماران مزمن و بحث غربالگری ها است که بنا داریم امسال برنامه غربالگری‌ها را در دیابت، فشار خون و سرطان بیشتر توسعه دهیم تا در مراحل اولیه شناسایی انجام شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------