تشخیص سرطان ریه با هوش مصنوعی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سرطان ریه
محققان موفق به توسعه نوعی هوش مصنوعی شده‌اند که قادر به تشخیص توده‌های ریه با دقتی برابر یا بیشتر از متخصصان رادیولوژی است. 

برای تشخیص بیماری‌های ریه از نوعی اسکن به نام LDCT و نمونه‌برداری استفاده می‌شود. تشخیص و درمان سریع عاملی موثر در طول عمر بیمار است. 

 

محققان دانشگاه نورث وسترن به منظور تشخیص سریع بیماری نوعی هوش مصنوعی به نام  یادگیری عمیق توسعه داده‌اند که قادر است بیماری را در مراحل اولیه با دقتی برابر یا بیشتر از متخصصان رادیولوژی تشخیص دهد. در واقع این سیستم ارزیابی خودکار تصویر است و با استفاده از نمونه‌های مختلف و الگوریتم‌های طراحی شده، بیماری را مدلسازی می‌کند. در این روش غیر تهاجمی نیازی به نمونه‌برداری نیست.

 

معمولا در روش های عادی اسکن، متخصصان با استفاده از تصاویر دو بُعدی بیماری را تشخیص می‌دهند ولی در روش یادگیری عمیق، تشخیص با استفاده از تصاویر سه بُعدی صورت می‌گیرد.

 

محققان امیدوارند با استفاده از فناوری‌های جدید بتوانند انواع بیماری‌های کشنده را در کمترین زمان ممکن و با بیشترین دقت تشخیص دهند.

 

سرطان ریه، کشنده‌ترین نوع سرطان است و تعداد قربانیان آن از مجموع سرطان‌های سینه و پروستات بیشتر است. سالانه حدود 1.8 میلیون مورد سرطان ریه در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود که از این میان 1.5 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند. از هر چهار مرگ ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل سرطان ریه است. مطالعات نشان می دهد تشخیص و درمان سریع بیماری موثرترین روش در افزایش طول عمر بیمار است.

 

سرطان ریه معمولا در افراد سالمند دیده می‌شود. از هر سه بیمار مبتلا به سرطان ریه، دو مورد بالای 65 سال سن دارند و کمتر از دو درصد مبتلایان کمتر از 45 سال سن دارند.

 

میانگین سن مبتلایان 70 سال است. از هر 14 مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می‌شود و این آمار در میان زنان، یک از 17 زن است.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

 

 ایرنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------