چرا باید از کووید- 19 بترسیم /علائم 80 درصد از بیماران کرونایی تب و سرفه است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کووید- 19
مدیر پژوهش، آموزش و توسعه منابع انسانی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی گفت: علایم ۸۰ درصد از بیماران کرونایی به تب و سرفه محدود می­‌شود و به صورت متوسط ۵ تا ۶ روز پس از مواجهه با ویروس علایم آغاز می‌­شود. 

احسان عارفیان مدیر پژوهش، آموزش و توسعه منابع انسانی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره ساختار و علائم بالینی ویروس کرونا گفت: خانواده کرونا ویریده یکی از خانواده‌های ویروسی هستند که می‌توانند برای انسان بیماری‌زا باشند. این ویروس با قطری حدود ۱۲۰ تا ۱۶۰ نانومتر در ساختارش سه بخش دارد بخش اول پوشش ویروس است از جنس چربی (فسسفولیپید) که ویروس این بخش را از غشای سلول میزبان گرفته است.

 

وی افزود: داخل این لایه چربی زوائدی وجود دارد از جنس گلیکوپروتئین که مهمترین آن‌ها گلیکوپروتئین S است که به عنوان دست ویروس عمل می‌کند و مسئول اتصال به گیرنده‌های سلولی است. از طرف دیگر تراکم این گلیکوپروتئین­‌ها بر روی غشای فسفولیپیدی به ویروس یک پایداری چشمگیری را اهدا می‌کند به طوری‌که در بعضی از گزارش‌ها ویروس تا ۹ روز فعالیت خود را بر روی سطوح آلوده حفظ می­‌کند. 

 

عارفیان ادامه داد: بخش دوم ویروس کپسید ویروس است که به صورت مارپیچی درداخل غشا چربی کلاف شده است. این پوشش پروتئینی از ژنوم ویروس محافطت می‌کند.

 

مدیر پژوهش، آموزش و توسعه منابع انسانی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی گفت: بخش سوم ویروس ژنومش است که توسط پوشش کپسید محافظت شده است. ژنوم ویروس از جنس RNA است. این ویروس دارای بزرگ‌ترین ژنوم در بین ویروس‌های RNA دار است. این به این معنی است که محتوی ژنتیکی ویروس غنی است و ویروس مجهز به ژن‌ها و پروتئین‌های گوناگون است که هریک مسئول کاری برای ویروس است.

 

سابقه این ویروس و بیماری‌زایی آن

همچنین عارفیان در ادامه یادآور شد: خانواده کرونا دارای جنس‌ها و گونه‌های گوناگونی هستند که هر یک در حیوانات گوناگون مثل گربه، سگ، اسب، خوک، گاو، موش، خفاش و تعداد زیادی حیوان دیگر توانایی ایجاد بیماری دارند. در انسان تا به امروز ۷ گونه از این خانواده شناسایی شدند که چهار ویروس ایجاد علائم سرماخوردگی معمولی می‌­کنند.

 

وی گفت:‌ ویروس دیگر از این خانواده MERS است که در سال ۲۰۱۳ کانون شیوع آن در عربستان بود از شتر به انسان منتقل شده بود و علائم شدید تنفسی ایجاد می­‌کرد. ویروس ششم SARS بود که در سال ۲۰۰۲ از خفاش به انسان منتقل شد و کانون این عفونت هم در چین بود و قادر بود علایم شدید تنفسی ایجاد کند. در اواخر سال ۲۰۱۹ ویروس دیگری در چین شیوع پیدا کرد  که در حال حاضر تحت عنوان COVID-۱۹ در جوامع علمی مطرح است. این ویروس از لحاظ شباهت ژنومی تا ۸۰% به ویروس SARS مشابه است. همچنین این ویروس همانند سارس از میزبان حد واسط خفاش منشاءگرفته است و می تواند در ۲۰ درصد از میزبانان علائم حاد تنفسی ایجاد کند.

 

چرا از کووید ۱۹ باید بترسیم

 

مدیر پژوهش، آموزش و توسعه منابع انسانی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی  در ادامه گفت: فکر نمی‌کنم جایی برای ترس باشد ولی حتما دلایل محکمی برای جدی گرفتن کرونا داریم. اگر قرار باشد این ویروس را از لحاظ علایم بالینی طوری توضیح بدهیم که برای همه تجربه ملموس ایجاد کند به نظرم مثال آنفلوانزا خوب باشد. همه مردم ابتلا به آنفلوانزا را تجربه کرده‌­اند عفونت با COVID-19 برای بیش از ۸۰ درصد مبتلایان علایمی شبیه آنفلوانزا به همراه دارد.

 

 وی افزود: نکته‌ای که کرونا را به یک ویروس قابل اعتنا تبدیل می‌کند از اینجا شروع می‌شود. در حوزه اپیدیمیولوژی یک شاخصی داریم تحت عنوان R0 که مشخص می‌کند یک بیمار عفونی طی دوره عفونتش بیماری را به چند نفر منتقل می‌­کند. این عدد در آخرین گزارش WHO در اوایل اسفند ماه به صورت میانگین ۲/۲ گزارش شد درحالی‌که گزارش‌هایی که در ابتدای بیماری (یعنی وقتی که هنوز پروتکل‌های پیشگیری بیماری در چین اتفاق نیافتاده بود) حدود ۴ بود.

 

 عارفیان گفت: این عدد برای آنفلوانزا حدود ۳/۱ است یعنی کووید ۱۹ در شرایط فعلی که جوامع خیلی هشدار داده اند و رعایت موارد ایمنی می‌‌کنند باز حدود ۲ برابر مسری‌تر از آنفلوانزا است. این اولین هشدار است. نتیجه این هشدار این می شود که تعداد بیمارانی که جزء ۲۰% نیازمند به مراقبت بیمارستانی هستند به مرور زمان انباشت پیدا می‌­کند و این برای حوزه بالین و بیمارستان‌ها، چالش جدی می‌تواند ایجاد کند بنابراین حوزه سیاست‌گذاری به خوبی با اعمال تعطیلات و مقرراتی که در جریان هستیم سعی دارد بار این سرایت را کنترل کند تا بتواند جوابگوی نیاز بالین باشد.  به عبارت دیگر این تمهیدات و مقررات نه به خاطر خطر ذاتی کووید بلکه به منظور کنترل نیازهای بالینی استاندارد برای ویروس است.

 

علایم بالینی این ویروس چیست

مدیر پژوهش، آموزش و توسعه منابع انسانی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی اظهار داشت: در گزارشی که سازمان WHO در همین اواخر از چین ارائه داد از بین ۵۵۹۲۴ بیمار مثبت کرونای جدید که مطالعه شدند علایم به شرح جدول زیر دیده شده است. عملا علایم  ۸۰ درصد بیماران در حد تب و سرفه محدود می­‌شود این علایم به صورت متوسط ۵ تا ۶ روز پس از مواجهه با ویروس آغاز می‌­شود (دوره انکوباسیون بیماری از ۱-۱۴ روز می‌تواند باشد). 

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کووید- 19
 
 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------