موج جدید کرونا ۱۰ روز دیگر به تهران می‌رسد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,موج جدید کرونا

 

طبق آمار روزانه وزارت بهداشت و درمان، به طور متوسط در هر ساعت 98 نفر در ايران مبتلا به کرونا مي‌شوند و بين پنج تا شش نفر در اين مدت جان خود را از دست مي‌دهند و البته هر ساعت حدود 87 نفر بهبود مي‌يابند. اين در حالي است که آمار روز گذشته‌اي که سخنگوي وزارت بهداشت اعلام کرد از کاهش چند درصدي تعداد مبتلايان و مرگ و مير در کشور حکايت مي‌کرد. طبق گفته‌هاي کيانوش جهانپور از جمعه (22 فروردين) تا شنبه(23 فروردين) 1837 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شده است و با احتساب اين آمار، مجموع بيماران در کشور به 70 هزار و 29 نفر رسيد.

 

در طول اين مدت 125 بيمار جان خود را از دست دادند و در مجموع تاکنون4357 نفر از بيماران، فوت کرده‌اند. سخنگوي وزارت بهداشت گفت: «خوشبختانه روند بهبود يافتگان سرعت بالايي گرفته و تا کنون 41 هزار و 947 نفر از بيماران، بهبود يافته و ترخيص شده‌اند. 3987 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون 251 هزار و 703 آزمايش تشخيص کوويد19 در کشور انجام شده است.» با توجه به اين آمار روز گذشته رئيس دانشگاه علوم پزشکي قم از آمار نگران کننده ديگري پرده برداشت، محمدرضا قدير اعلام کرد که حدود 300 بيمار به دليل مشکلات حاد تنفسي و يا مشکوک بودن به کوويد19 در بيمارستان‌هاي قم بستري هستند که 19 نفر آنها کودک هستند.

 

ازدحام مردم در خيابان‌ها و مترو

اين آمار در شرايطي منتشر مي‌شود که روز شنبه (23 فروردين) همان‌طور که پيش‌بيني مي‌شد، اکثر شهرهاي کشور روزهاي شلوغي را سپري کردند. ترافيک صبحگاهي در تهران نيز به اين موضوع اشاره داشت که مردم نمي‌توانند تا 30 فروردين صبر کنند و همزمان به اجراي طرح فاصله‌گذاري هوشمند در اکثر شهرها، کار خود را آغاز کرده‌اند.

 

طبق اعلام مرکز کنترل ترافيک پليس راهنمايي و رانندگي تهران صبح ديروز 11 محور اصلي پايتخت شاهد ترافيک سنگين بودند و همچنين شلوغي متروي تهران نيز همچنان ادامه دارد و وضعيت متروي تهران گوياي همين واقعيت بود که ازدحام جمعيت در قطارها نه تنها بر خلاف سياست‌هاي فاصله‌گذاري اجتماعي است بلکه نشان مي‌دهد مترو همه ظرفيت و توان خود را براي خدمت رساني به کار نگرفته است! حتي فرنوش نوبخت، مديرعامل متروي تهران، از افزايش شمار مسافران نسبت به روز گذشته خبر داد و گفت: «در صورتي که تعداد مسافران زياد باشد استفاده از ماسک در مترو اجباري مي‌شود». با اين حال ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت، مهمترين عامل انتشار ويروس کرونا در ايران را حمل‌ونقل عمومي مي‌داند که 5/26 درصد انتقال ويروس از اين طريق بوده و پس آن دو عامل اصلي ديگر انتقال يعني مشاغل با 23 درصد و مدارس با 5/11 درصد قرار دارند.

 

طرح ترافيک تهران لغو شد

سعيد نمکي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از لغو طرح ترافيک در تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر يکي از مطمئن‌ترين وسيله‌ها براي رعايت فاصله گذاري اجتماعي، استفاده از وسيله نقليه شخصي است. اجراي طرح ترافيک در آخرين نشست در وزارت کشور برداشته شد، زيرا در شرايطي که وسايل نقليه عمومي تکافوي رعايت فاصله گذاري را نمي‌دهد، طرح ترافيک نه امروز و نه فردا و نه در روز‌هاي آتي اجرايي نخواهد بود؛ بنابراين چيزي به نام طرح ترافيک در تهران نداريم. البته اگر راه بندان‌هاي شديد مشاهده شود، در اين زمينه تجديد نظر خواهد شد.

 

نگراني از ازدحام مردم در مترو و اتوبوس

با اين حال رضا کرمي محمدي، رئيس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران از افزايش تعداد مبتلايان و فوتي‌هاي کرونا در تهران نسبت به کل کشور خبر داد و گفت: روند مبتلايان و فوتي‌ها در تهران نسبت به کل کشور رو به افزايش است و شهروندان تهراني بايد اين مساله را در نظر بگيرند که وضعيت مانند آنچه که در کشور ديده مي‌شود نيست و شهروندان بدانند که وضعيت در شهر تهران مناسب نيست و تا 10 روز آينده موج جديدي از بيماري در تهران را خواهيم داشت. رئيس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران همچنين در پاسخ به اين سوال که دکتر زالي گفته است که ضدعفوني مترو و اتوبوسراني با اولين حضور شهروندان بي اثر مي‌شود گفت: ما هم اين موضوع را مي‌دانيم ولي تاثير اصلي را فاصله گذاري ايفا مي‌کند.

 

آرمان ملي/ رها معيري

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------