نوزادان هم به دیابت مبتلا می‌شوند؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
محققان انگلیسی با استناد به نتایج یک تحقیق می‌گویند: نوزادان کمتر از ۶ ماه می‌توانند به دیابت نوع یک مبتلا شوند که عامل ابتلا به این بیماری قبل از تولد آنها ایجاد می‌شود. 

پیش از این تصور می شد کودکانی که کمتر از ۶ ماه دارند، تنها می توانند به دیابت نوزادان مبتلا شوند که بر اثر یک جهش ژنتیکی که بر سلول های انسولین ساز لوزالمعده تاثیر می گذارد، ایجاد می شود.  

 

اما محققان انگلیسی اکنون به این نتیجه رسیدند که نوزادان کم سن و سال تر نیز می توانند به دیابت نوع یک مبتلا شوند. دیابت نوع یک وضعیتی است که سیستم ایمنی بدن نوزاد به اشتباه همان سلول های انسولین ساز را از بین می برد.  

 

محققان در این مطالعه که یافته های آن در مجله Diabetologia منتشر شده است، این سوال را مطرح می کند که آیا حمله سیستم ایمنی دخیل در دیابت نوع یک، می تواند برای برخی نوزادان در رحم آغاز شده باشد و  منجر به کاهش تولید انسولین و در نتیجه کاهش وزن نوزاد هنگام تولد شود.

 

دکتر الیزابت روبرتسون مدیر مرکز تحقیقات دیابت در انگلیس گفت: با آشکار شدن وجود دیابت نوع یک در ماه های اولیه زندگی برای اولین بار، این یافته های مهم درک ما را از زمان بروز این بیماری و زمان آغاز نقص سیستم ایمنی بدن بازنویسی می کند.

 

وی افزود: لازم است اکنون چگونگی و علت بروز دیابت نوع یک را در نوزادان کنار هم بگذاریم. این کار به طور کلی می تواند بینش های مهمی را در مورد دلایل ابتلا به دیابت نوع یک، در افراد با هر سنی نشان دهد و برای ابداع درمان هایی که از ابتلای نوزادان به این وضعیت پیشگیری کرده و یا این وضعیت را در آنها متوقف سازد، ضروری خواهد بود.  

 

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «اکستر» و «کالج کینگ لندن» انجام شد، ثابت می کند که دیابت نوع یک می تواند در ماه های اولیه زندگی بروز کند و در گروه کوچکی از نوزادان حتی می تواند قبل از تولد آغاز شود.   

 

محققان همچنین متوجه شدند که تشخیص دیابت در نوزادان با پیشرفت سریع نابودی کامل سلول های بتا تولید کننده انسولین، همراه است.

 

ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------