اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

شناسایی ۴۰ هزار مبتلا به ایدز در ایران



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,مینو محرز
رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه اکنون ۴۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی و تحت درمان هستند، گفت : کل مبتلایان به این بیماری در ایران ۶۰ تا ۷۰ هزار مورد تخمین زده می شود.

مینو محرز روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا که به بهانه فرارسیدن ۱۱ دسامبر (۱۱ آذر) روز جهانی مبارزه با ایدز صورت گرفت، افزود: نزدیک به ۴۰ سال از اپیدمی ایدز می‌گذرد و هنوز هم کشورهای زیادی درگیر پیشگیری، کنترل و درمان این پاندمی هستند.

 

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته توانسته اند بخوبی ایدز را کنترل کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران که در تقسیم بندی منطقه جغرافیایی مدیترانه به شرقی و شمال آفریقا، جز شمال آفریقا محسوب می شود، هنوز روند ابتلا به ایدز رو به بالا است در حالیکه قاره آفریقا توانسته این بیماری را تا حدودی کنترل کند.

 

انگ اجتماعی عامل پنهان کاری ایدز

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره علت روند رو به افزایش ایدز در ایران توضیح داد: اطلاع مردمی درباره بیماری ایدز بسیار کم است و کم کاری رسانه ها در ارائه آگاهی مستمر و شفاف بسیار مشهود است.

 

وی افزود: در نتیجه نبود اطلاع رسانی صحیح، این بیماری نوعی انگ اجتماعی به شمار می‌رود که همین عامل باعث پنهانکاری و مراجعه نکردن مبتلایان برای انجام آزمایش و تست شده است. بر همین مبنا نمی توان بیماران را کشف و شناسایی کرد.

 

استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: کنترل بیماری ایدز با مراجعه مبتلایان امکان پذیر است و در غیر اینصورت نمی توان به دنبال این بیماران گشت.

 

دو سوم مبتلایان به ایدز شناسایی شده اند

محرز درباره آمار مبتلایان به ایدز در ایران اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی و تحت درمان هستند این در حالیست که کل مبتلایان ۶۰ تا ۷۰ هزار مورد تخمین زده می شود.

 

وی یادآور شد: تعداد زیادی هنوز نمی دانند مبتلا هستند یا نه و باید جهت تست مراجعه کنند اما از ترس انگ اجتماعی بیماری خود را پنهان می کنند.

 

تست، دارو و مشاور رایگان ایدز در ۲۰۰ مرکز در سراسر کشور انجام می شود

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره تعداد مراکز تست ایدز در کشور، گفت: بیش از ۲۰۰ مرکز در سراسر کشور وجود دارد که هم تست و هم مشاوره ایدز  رایگان زیر نظر پزشک متخصص انجام می شود.

 

وی افزود: در این مراکز، در صورت مثبت شدن تست مراجعه کننده، به نزدیکترین درمانگاه یا مرکز درمان ایدز معرفی می شود و داروی رایگان در اختیار او قرار می گیرد. اما متاسفانه مردم به دلیل ناآگاهی از این خدمات، از مراجعه سرباز می زنند.

 

ایدز دیگر کشنده نیست

محرز با بیان اینکه بیماری ایدز از سه روش تماس جنسی با فرد مبتلا، استفاده از سرنگ مشترک آغشته به خون آلوده و مادر باردار به جنین منتقل می شود، تصریح کرد: به دلیل ناآگاهی از نحوه انتقال ایدز، هراس از افراد مبتلا زیاد است در حالیکه این افراد در محیط کار هرگز ناقل نیستند زیرا تماس های عادی منتقل نمی‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: ایدز از مادر بارداری که تحت درمان است منتقل نمی شود اما در غیر اینصورت جنین هم مبتلا خواهد شد.

 

به گفته رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران، ایدز دیگر کشنده نیست و بیماران به صورت سرپایی درمان می شوند و در برخی موارد بسیار کم نیاز به بستری پیدا می کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه این بیماری قابل درمان است، یادآور شد: افراد مبتلا می توانند ازدواج کنند به شرط آنکه موضوع را به همسر آینده بگویند و تحت درمان باشند. در این شرایط که یکی از زوج ها مبتلا و دیگری مبتلا نباشد برای بچه دار شدن محدودیتی ندارند.

 

بیماران ایدزی که تحت درمان هستند کرونا نمی گیرند

متخصص بیماری های عفونی در بخشی دیگر از این گفت و گو، درباره وضعیت مبتلایان به ایدز و احتمال ابتلای آنان به کرونا توضیح داد: اچ آی وی مثبت هایی که تحت درمان هستند بخاطر داروهایی که مصرف می کنند از فاکتورهای ایمنی بدنی بالایی برخوردار هستند و در نتیجه ابتلا به کرونای آنان بسیار اندک است.

 

وی تاکید کرد: اما افرادی که بیماری خود را پنهان می کنند، در رده افراد با ریسک بالا قرار می گیرند. پس در صورت ابتلا به کرونا به شدت درگیر می شوند و شدت کرونا در این افراد به دلیل سیستم ایمنی بدنی پایین، بیشتر است.

 

اول دسامبر (۱۱ آذر ماه) به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده که حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه جهت دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور، از کلیدهای اصلی مواجه با این اپیدمی است.

 

با توجه به این موارد، موضوع  روز جهانی ایدز امسال «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک» (responsibility Shared, solidarity Global) نام گرفته است.

 

روز شمار امسال هفته اطلاع رسانی ایدز عبارت است از:

 

- سه شنبه ۱۱ آذر: افزایش تاب آوری سازمانی و افزایش دسترسی به خدمات و مطالعات در شرایط بحران

 

- چهارشنبه ۱۲ آذر: خانواده و اچ آی وی

 

- پنجشنبه ۱۳ آذر: رسانه و اچ آی وی

 

- جمعه ۱۴ آذر: جوانان، نوجوانان و اچ آی وی

 

- شنبه ۱۵ آذر: مسئولیت اجتماعی و اچ آی

 

-یکشنبه ۱۶ آذر: نقش سازمان ها و اچ آی وی

 

  فاطمه دهقان نیری

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------