مصرف سیگارهای الکترونیکی به التهاب روده منجر می‌شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سیگارهای الکترونیکی
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافته‌اند که مصرف سیگارهای الکترونیکی می‌تواند به بروز التهاب روده منجر شود. 

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی می‌توانند سد روده را تخریب کنند و به بروز التهاب در بدن منجر شوند. این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای سلامتی ایجاد کند.

 

پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو"(UC San Diego) در بررسی جدیدی دریافتند که استفاده زیاد از سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین می‌تواند نشت روده را به همراه داشته باشد که طی آن، میکروب‌ها و سایر مولکول‌ها از روده خارج می‌شوند و التهاب مزمن ایجاد می‌کنند. چنین التهابی می‌تواند به بروز انواع بیماری‌ها از جمله بیماری التهابی روده، زوال عقل، برخی سرطان‌ها، تصلب شرایین، فیبروز کبدی، دیابت و آرتروز منجر شود.

 

"پرادیپتا گوش"(Pradipta Ghosh)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پوشش روده، شگفت‌انگیز است. این پوشش، از لایه‌ای از سلول‌ها تشکیل شده است که بدن را در برابر میلیاردها میکروب حفظ می‌کند، به دفاع از سیستم ایمنی می‌پردازد و امکان جذب مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کند. هر چیزی که بخوریم یا بنوشیم، به عبارتی سبک زندگی ما، این قابلیت را دارد که بر میکروب‌های روده ما تاثیر بگذارد. اکنون ما می‌دانیم که مصرف سیگار از جمله سیگارهای الکترونیکی می‌تواند بر این موضوع، تاثیر منفی بگذارد.

 

پژوهشگران دریافتند که دو ماده شیمیایی "پروپیلن گلیکول"(Propylene glycol) و گلیسرین که در سیگارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند به بروز التهاب منجر شوند.

 

گوش گفت: با گرم شدن این دو ماده، مواد شیمیایی بسیاری تولید می‌شوند و بخارهایی را به وجود می‌آورند که بیشترین آسیب را به همراه دارند و در حال حاضر، هیچ مقرراتی برای پیشگیری از آنها وضع نشده است. بحث‌های زیادی بر سر ایمنی سیگارهای الکترونیکی وجود دارد. وجود نیکوتین و ویژگی اعتیادآور آن، همیشه مورد توجه افرادی بوده است که علیه ایمنی آن بحث می‌کنند.

 

تولیدکنندگان سیگارهای الکترونیکی هنگام بازاریابی این محصولات، آنها را به عنوان جایگزین‌های سالم سیگار معرفی می‌کنند. در حقیقت، باید بیشتر نگران مواد شیمیایی باشیم که بخار سیگارهای الکترونیکی را تشکیل می‌دهند زیرا این مواد شیمیایی، عامل التهاب روده هستند.

 

پژوهشگران در این پروژه، از مدل‌های سه‌بعدی روده انسان استفاده کردند که با استفاده از سلول‌های روده انسان تولید شده‌اند. آنها با کمک این مدل‌ها، آنچه را که پس از ورود بخارهای سیگار الکترونیکی به داخل روده رخ می‌دهد، شبیه‌سازی کردند.

 

این گروه پژوهشی برای تولید اندام‌واره‌های سه‌بعدی روده، سلول‌های بنیادی حاصل از بافت‌برداری بیماران هنگام کولونوسکوپی را جمع‌آوری کردند و آنها را به صورت درون‌کشتگاهی پرورش دادند. سپس پژوهشگران، اندام‌واره‌ها را در معرض بخار سیگارهای الکترونیکی قرار دادند و فرکانس یک بخار مزمن را تقلید کردند.

 

پژوهشگران در این بررسی‌ها دریافتند که نشانگرهای اتصالی اپیتلیال که نخستین سد فیزیکی روده را تشکیل می‌دهند، شکستن یا شل شدن را آغاز می‌کنند و موجب می‌شوند که عوامل بیماری‌زا از بخار سیگارهای الکترونیکی، به سیستم ایمنی نفوذ کنند و سلول‌های محافظ اپیتلیال را از بین ببرند.

 

این سلول‌ها با پاکسازی میکروب‌های بیماری‌زا و آغاز کردن واکنش‌های ایمنی ویژه، مانند سیستم دفاعی در برابر عفونت عمل می‌کنند. هنگامی که سلول‌ها طی آزمایش، در معرض مایع موجود در سیگارهای الکترونیکی قرار گرفتند، بلافاصله در آن غرق شدند و نتوانستند عوامل بیماری‌زا را به صورت موثر پاک کنند؛ در نتیجه به التهاب روده منجر شدند.

 

"سومیتا داس"(Soumita Das)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این نخستین پژوهشی است که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض سیگارهای الکترونیکی چگونه موجب افزایش حساسیت روده نسبت به عفونت‌های باکتریایی می‌شود و التهاب مزمن و سایر نگرانی‌های مربوط به سلامتی را پدید می‌آورد.

 

این پژوهش، در مجله "iScience" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------