آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

«جوادی‌حصار» سخنگوی حزب اعتماد ملی: روسای قوا از هر ۳ کلمه خود دو کلمه می‌گویند رهبری فرمودند



جوادی‌حصار،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: باید نظام سیاسی کشور را پاسخگو کرد. هر سیستمی اگر پاسخگو نباشد همین وضعیت موجود خواهد بود.

به گزارش ایلنا، محمدصادق جوادی‌حصار سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال با توجه به شرایط فعلی راهکار شما برای برون رفت از مشکلات چیست، گفت: گفتنی‌ها را فراوان گفتیم و حرف تازه‌ای نمی‌ماند. هرچیزی بوده گفتیم. دولت باید در برنامه و شیوه کاری خود بازنگری کند، باید از نخبگان استفاده کند، مشارکت‌آفرینی کند، باید روابط بین‌الملل و روابط منطقه‌ای را خوب کند، باید آشتی‌ ملی و مشارکت حداکثری ایجاد کند. باید امید را به جامعه برگردانند. اینها حرف‌ها و توصیه‌هایی است که به کرات گفته شده اما گوش شنوا کجاست؟ راه‌ برون‌رفت از این وضعیت مشارکت‌ دادن مردم در تعیین سرنوشت‌‌شان است.

 

جوادی‌حصار در پاسخ به این سوال که در روزهای گذشته بخشی از نیروهای اصلاح‌طلب با برخی شخصیت‌های سران نظام دیدار داشته، توصیه‌ها و راهکارهایی ارائه دادند. از نظر شما این گفت‌وگوها و جلسات تا چه اندازه می‌تواند اثرگذار باشد، گفت: حداقل می‌تواند برای آخرین بار اتمام‌حجت باشد. ما در جبهه اصلاحات به قوه‌قضائیه و شورای عالی امنیت ملی گفتیم در اعدام‌ها تعجیل نکنید، به صدور احکام سنگین اصرار نورزید، صبر داشته باشید، بگذارید کسانی که اولیای دم دارند با آنها صحبت شود و شاید رضایت بدهند. ولی متاسفانه گوش‌شنوایی نیست یا نمی‌گذارد که اینها به خواسته‌های خودشان عمل کنند. به هر ترتیب گفتن این موضوع بهتر از نگفتنش است.

 

سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که به نظر شما صحبت‌هایی که مطرح شده تاثیر چندانی نمی‌تواند داشته باشد، گفت: بدون تاثیر که نیست. بالاخره آنها هم انسان هستند، عقل دارند، احساس دارند، برهان دارند، چیزهایی را می‌پذیرند و چیزهایی را رد می‌کنند. گفت‌وگو مهم‌ترین، پرفایده‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و موثرترین روش‌ برای حل مشکل است. اصلاحات گفت‌وگوهای خود را با آقایان شروع کرده و باید منتظر باشیم تا کجا اجازه دارند که پیش بروند و آیا اجازه‌ای وجود دارد که نتایج این گفت‌وگوها به بار بنشیند بنابراین باید منتظر ماند. 

 

جوادی‌حصار در پاسخ به این سوال ‌که احتمال استیضاح برخی از وزرای کابینه آقای رئیسی مطرح شده و خیلی‌ از کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند برخی از وزرا اصلا کارساز نیستند و بعضی‌ها هم می‌گویند جابه‌جایی‌ها کارساز نیست و باید برنامه و شیوه تغییر کند. به نظر شما چقدر تغییر کابینه می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: اگر همه کابینه آقای رئیسی عوض شوند، اما شکل مدیریت عالی کشور عوض نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. مدیریت کشور ما باید از مدیریت فردی به مدیریت جمعی تبدیل شود. ما به ظاهر جمعی هستیم. روسای قوه‌قضائیه، قوه‌مقننه و قوه‌مجریه از هر ۳ کلمه خود دو کلمه می‌گویند رهبری فرمودند. اگر رهبری فرمودند چرا به آن عمل نمی‌کنید؟ یعنی همه یک مسیری برای گریز از انجام وظیفه خود پیدا کرده‌اند. بنابراین همه کابینه هم عوض شوند، جز با تغییر روش زمامداری و حکومتداری که پاسخگو کردن مسئولان هست، هیچ راهی برای حل مشکلات نیست. 

 

وی گفت: باید نظام سیاسی کشور را پاسخگو کرد. هر سیستمی اگر پاسخگو نباشد همین وضعیت موجود خواهد بود.

 

جوادی‌حصار در پاسخ به این سوال که احزاب این روزها در نگاه مردم جایگاه چندانی ندارند؛ احزاب برای بهبود وضعیت موجود چه شرایطی را می‌توانند فراهم کنند؟ آیا اصلا چنین توانایی در احزاب وجود دارد، گفت: اگر احزاب بخواهند در چارچوب قوانین و مقرراتی که امروز وضع شده عمل کنند  خیر نمی‌توانند.

 

وی افزود: احزاب هم باید مجری حاجات مرکزیت و هم مردم باشند. اگر بخواهند خارج از قاعده عمل کنند و نقش معترض به خود بگیرند، همین جریان خیابان‌ها می‌شوند. احزاب در این موضوع دچار پارادوکس هستند یعنی کسی حرف رسمی، قانونی، اعتراض منطقی و پیشنهاد ضابطه‌مند احزاب را گوش نداده و نمی‌دهند. سعی کردند احزاب را از حیز انتفاع خارج کنند. یعنی حزبی که نه پارلمان، نه قدرت، نه دولت، دارد چه فرقی به بودن یا نبودنش دارد؟ احزاب را به جایی رسانده‌اند که بود و نبودشان فرقی ندارد.

 

جوادی حصاری تصریح کرد: احزاب نمی‌توانند یک میتینگ برگزار کنند. امروز ببینید چند ماه از اعتراضات گذشته است؟ چند حزب اصلاح‌طلب درخواست برگزاری یک اجتماع کردند، هنوز وزارت کشور پاسخ نداده که اجازه می‌دهد یا نمی‌دهد؟ یعنی برای نشست مسالمت‌آمیزی که مسئول دارد اجازه برگزاری یک میتینگ هم نمی‌دهند. هر حزبی که میتینگ می‌گذارد باید پاسخگو باشد و هر اتفاقی بیفتد باید جواب بدهد. دولت‌ها، احزاب را خیلی تضعیف کردند و آن احزابی که باید قدرتمندانه دولت را نقد کند، سوال کنند و پاسخ بدهند، این احزاب فعلی کشور نیستند.

 

وی در پاسخ به این سوال که در آینده می‌شود شیوه فعالیت احزاب را تغییر داد، گفت: هم بله و هم نه. بله اگر قانون  دقیق اجرا شود، نظارت استصوابی اصلاح شود، اگر شورای نگهبان در محدوده اختیارات خودش عمل کند، اگر در قانون اساسی بازنگری شود و جاهایی که ابهام دارد به نفع مردم روشن شود. خیلی بله وجود دارد و اگر این اتفاقات بیفتد احزاب هم می‌توانند قدرتمند عمل کنند. اما اگر وضعیت به همین شکل باشد خیر.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------