آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

جلال میرزایی: نمره سخنرانی رئیسی در سازمان ملل، پایین‌تر از متوسط بود



جلال میرزایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: ما نباید تحت تاثیر مسائل داخلی کشور اهداف‌مان را در عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی از یاد ببریم بلکه باید آن طوری که شایسته است به آن‌ها بپردازیم.

به گزارش ایلنا، "جلال میرزایی" درباره صحبت‌های رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان گفت: علیرغم این که تلویزیون تماشا نمی‌کنم بسیار کنجکاو بودم که ببینم آقای رئیسی در مجمع عمومی چه چیز‌هایی را می‌خواهند بیان کنند و چه صحبتی قرار است داشته باشند. ببینید هنگامی شما انتظار مسئله‌ای را می‌کشید که قطعا سوالات و باید و نباید‌هایی در ذهن‌تان شکل می‌گیرد، هنگامی که آن مسئله اتفاق می‌افتد یک ارزیابی انجام می‌دهید که آیا این چیزی که انتظار داشتید صورت گرفت یا خیر؛ حال باید ارزیابی کنید که صحبت‌های گفته شده در مجمع عمومی سازمان ملل در راستای منافع ملی، مسائل منطقه‌ای و جهانی گفته شد یا خیر؟

 

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی فرد می‌خواهد درباره موضوعی تحقیق کند، مشاهده می‌کند یک نفر قبلا درباره این موضوع کار کرده است و اطلاعات پایه‌ای را تا ۹۰ درصد داده است و تنها ۱۰ درصد مانده است این بسیار ارزشمند و روشمند است در ذهن من هم نسبت به سخنرانی آقای رئیس‌جمهور این بود که موضوعاتی که ما در این مدت با آن‌ها درگیر بودیم و چالش‌هایی که در داخل، خارج و در منطقه داریم را بیان می‌کنند؛ معتقدم خیلی بهتر می‌شد آقای رئیسی با یک دسته‌بندی، تحلیل و تجزیه درست مسائل را مطرح کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: جملاتی که در یک سخنرانی بیان می‌شود هر خطش یک پیام است؛ حال سوال این است آیا آقای رئیسی توانست در این مدت پیام‌های مردم ایران را به مخاطبان و افکار عمومی در کشور‌های مختلف که این روز‌ها سخنرانی مجمع عمومی را دنبال می‌کردند ارائه دهد؟ آیا رئیس‌جمهور توانست به نحو احسن و خوب از این فرصت استفاده کند؟ نمره‌ای که من می‌توانم به این سخنرانی بدهم شاید کمی پایین‌تر از متوسط باشد.

 

میرزایی تاکید کرد: متاسفانه فقط روی محتوای پیام دقت می‌کنیم، نه بر چگونگی انتقالش به مخاطبین دقت داریم و نه اینکه می‌دانیم هدف از ارسال پیام چیست! باید پیامی که منتقل می‌کنیم، منظم و دارای چارچوب باشد که به نظر من در این سخنرانی ما شاهدش نبودیم.

 

وی اظهار داشت: ما نباید تحت تاثیر مسائل داخلی کشور اهداف‌مان را در عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی از یاد ببریم بلکه باید آن طوری که شایسته است، به آن‌ها بپردازیم که البته این کار نیاز به یک تمرکز دارد.

 

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این که فارغ از مسائل داخلی و اختلاف نظر‌هایی که وجود دارد باید از این فرصت‌ها برای تامین منافع ملی در عرصه بین‌المللی استفاده کنیم، اظهار داشت: بسیاری از صحبت‌های آقای رئیسی به درد مخاطبین داخلی می‌خورد تا مخاطبین بین‌المللی و سران کشورها. توجه داشته باشید در داخل تریبون صدا وسیما هست و هر روز می‌شود با مردم در داخل صحبت کرد، فرصت‌هایی مانند سخنرانی در جمعی از سران، دیپلمات‌ها و نخبگان کشور‌ها که جلسات مجمع عمومی را رصد می‌کنند کم پیش می‌آید، بنابراین باید بهتر از این‌ها از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

 

بیشتر بخوانید: کاندیدا‌های پوششی انتخابات ۱۴۰۰ همه سهم گرفته اند/ اصلاح‌طلبان در این دولت در حد یک استاندار هم قدرت چانه‌زنی ندارند

 

وی یادآور شد: حتی این انتقاد به آقای روحانی هم وجود داشت ایشان در یکی از جلسات که ۱۵ دقیقه وقت داشتند ۳ الی ۴ دقیقه درباره اعتدال و این مسائل صحبت کردند که ناظر به مسائل داخل کشور بود، آن زمان بسیاری از صاحب نظران و اساتید دانشگاه به او هم انتقاد کردند و گفتند چه ضرورتی داشت درباره چنین موضوعاتی در یک سخنرانی بین‌المللی صحبت کنید؟ یا آقای احمدی‌نژاد که درباره جهان و تغییر در نظم جهانی صحبت داشتند آن زمان هم بسیاری نسبت به صحبت‌های وی انتقاد داشتند که نباید در جایی مانند مجمع سازمان ملل این مسائل را بیان می‌کرد.

 

این فعال سیاسی ادامه داد: تعجب می‌کنم چرا در کشور ما قرار نیست که از گذشته تجربه بگیریم؛ باید دقت کنیم که در چه جمعی حضور داریم. تحولات را آن طوری که هست ببینیم نه آنطوری که دوست داریم. باید مسائل را بر اساس منافع ملی تشریح کنیم و این‌ها را با مخاطبین در میان بگذاریم.

 

وی افزود: آقای رئیسی درباره کرونا صحبت کردند، سپس به مسائل هسته‌ای پرداختند و بعد دوباره درباره کرونا صحبت کردند که می‌توانستند بسیار بهتر سخن بگویند. درباره کرونا و مواجهه ایران با این بیماری صحبت‌هایی را انجام دادند که به داخل ارتباط پیدا می‌کرد در صورتی که اگر می‌خواستد به این مسئله در ابعاد بین‌المللی بپردازند می‌توانستند بگویند با کارشکنی‌ها و تحریم‌ها، روند واکسیناسیون را در داخل کشور ما کند کردند و باعث شدند بسیاری از هموطنان به دلیل تحریم دارو جان خودشان را از دست بدهند و این‌گونه یک هزینه‌ای برای آمریکایی‌ها در مجمع عمومی ایجاد کنند نه این‌که از این شاخه به آن شاخه بپرند و بعد هم مشخص نشود از این بحث دنبال چه هستند؟

 

میرزایی ادامه داد: در ارتباط با بحث هسته‌ای در چنین فرصتی باید به گونه‌ای صحبت شود که سران دولت‌ها و به تبع افکار عمومی کشور‌های اروپایی تحت تاثیر آن قرار گیرند و باید عنوان شود ایران کشوری است که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست ایران کشوری است که برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز دارد و این آمادگی را دارد در اسرع وقت گفتگو‌ها را آغاز کند. ما نباید به گونه‌ای صحبت کنیم که متهم به مخالفت با گفتگو و مذاکره شویم.

 

وی با بیان این‌که باید دقت کنیم چه پیامی را در حرف و سخنرانی منتقل می‌کنیم، گفت: باید در سخنان آقای رئیس‌جمهور این پیام داده می‌شد که ایران به دنبال حل موضوعات از طریق گفتگو و مذاکره است. نباید اجازه دهیم کشور‌های اروپایی و دولت‌های اروپایی در این زمینه فرصت پیدا کنند از این که ایران پای میز مذاکره نمی‌رود، ابراز نگرانی کنند؛ چراکه این اظهار نگرانی‌ها برای ما یک مقداری هزینه دارد.

 

میرزایی ادامه داد: من نمی‌دانم چرا دست‌اندکاران ما بازار را رصد نمی‌کنند؟ همین که چند روز پیش اعلام شد ایران آماده است گفتگو کند دلار ۵۰۰ الی ۶۰۰ تومان پایین آمد. دو روز بعد گفتند در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفتگو نمی‌شود دلار دوباره بالا رفت، درست است که ما نباید اقتصاد را به سیاست خارجی و بحث برجام گره بزنیم، اما مواضعی نگیریم که تاثیرگذار باشد و طرف دیگر احساس کند این نشانه ضعف ایران است و کشور ما نیاز به مذاکره دارد.

 

وی تاکید کرد: در یک اتاق فکر می‌توانیم روی مسائل کار کنیم و اجازه ندهیم با دست خودمان نوساناتی به وجود بیاید که بر بازار، قیمت ارز و فضای کسب و کار تاثیر منفی بگذارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------