آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اعتراض یک نماینده مجلس به اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس‌جمهور

نوری قزلجه: نماینده بستان آباد گفت: اختصاص ردیف اعتباری برای سفر رئیس جمهور بدعت محسوب می شود که با عدالت بودجه ریزی و اقدامات کارشناسی…

افزایش طول‌ موج یهودستیزی در ایران



یهودستیزی در ایران،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
موج یهودستیزی بعد از طوفان‌الاقصی در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از سوی عده‌ای به صورت کم و بیش پیگیری می‌شد اما حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق این فرصت را در اختیار آنان قرار داد که با پشتوانه‌های بزرگتری همچون صداوسیما طول این موج را افزایش دهند.

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: موج یهودستیزی بعد از طوفان‌الاقصی در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از سوی عده‌ای به صورت کم و بیش پیگیری می‌شد؛ اما حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق این فرصت را در اختیار آنان قرار داد که با پشتوانه‌های بزرگتری همچون صداوسیما طول این موج را افزایش دهند.

 

از هشتگ تا مواد آتش‌زا

فردای حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، فیلمی مبنی بر پرتاب کوکتل مولوتف، توسط عده‌ای ناشناس، به محوطه مقبره تاریخی «استر و مردخادی» زیارتگاه یهودیان، در شهر همدان در فضای مجازی منتشر شد. در این ویدئو، چند راکب موتورسوار که چهره آن‌ها مشخص نیست، مقابل مقبره توقف کرده، از موتورسیکلت پیاده شده و به سمت این مقبره کوکتل مولوتف پرتاب می‌کنند.

 

مقبره و بُقعه تاریخی «استر و مردخای» یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان است. «استر و مردخای» دو شخصیت یهودی هستند که مقبره آنان به عنوان یکی از آثار میراث فرهنگی و ملی ایران ثبت شده‌ است. 

 

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار در این باره نوشت: «کسانی ظاهراً به بهانه اظهار تنفر و انزجار نسبت به اسرائیل به سمت بقاع «استر و مردخای» در شهر همدان کوکتل مولوتف پرتاب کرده‌اند. دولت موظف به شناسایی، معرفی و مجازات عاملان این حادثه است. آثار باستانی اهل کتاب چه ربطی به دولت اسرائیل دارد؟»

 

وی در ادامه تصریح کرد: «با روندی که این قبیل متعصبان در پیش گرفته‌اند، چه‌بسا بعد از این خواهان حذف سوره‌ها و آیه‌های مربوط به بنی‌اسرائیل از قرآن شوند و حتی قرآن‌سوزی راه بیندازند! مثل آن احمقی که در اروپا با ادعای مسلمانی، کتب عهد قدیم و جدید را آتش زد به خیال اینکه دل مسیحیان و یهودیان را بسوزاند! حال آنکه نام‌های مقدس در عهدین و قرآن مشابه است و سوزاندن یکی مثل سوزاندن دیگری است.»

 

البته چند روز پیشتر برخی فعالان مجازی با هشتک «از یهود متنفریم»؛ گفتمان یهودستیزی را ترویج کردند. ایران در طول سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده تا تفاوت میان صهیونیزم و یهودیت را ترویج کند و با دعوت از چهره‌های مذهبی و سرشناس یهودی در تلویزیون آنها را هم از مخالفان اسرائیل معرفی کرده است. با این حال این موج حتی در راهپیمایی روز قدس هم ادامه داشت و عده‌ای پلاکاردهایی با ترجمعه عربی این عبارت با خود حمل کردند. یک کاربر فضای مجازی درباره راه افتادن چنین هشتگی نوشت: «طبث آمار بنیاد هید در جنگ عراق علیه ایران 90شهید مسیحی، 11 شهید کلیمی و 32 شهید زرتشتی تقدیم انقلاب شده است. هشتگ لعنت بر یهود در توئیتر راه افتاده و در روز قدس هم وقیحانه به نمایش گذاشته شد. پول گرفتن بابت نفهمیدن هم استعداد می‌خواهد.»

 

صداوسیما، جولانگاه افراطی‌گری مذهبی

تلویزیون که در سال‌های اخیر نشان داده بر مدار ایده‌های افراطی‌گری از نوع سیاسی و یا مذهبی‌اش قدم می‌گذارد، همزمان با راه‌اندازی هشتگ یهودستیزی در فضای مجازی، روایت عجیبی از قاتل امام اول شیعیان پخش کرد. محمدتقی تقی‌پور، پژوهشگر در گفتگوی زنده تلویزیونی در برنامه به افق فلسطین مدعی شد که قاتل حضرت علی (ع) یک نفوذی یهودی بود.

 

عباس عبدی، فعال سیاسی در واکنش به این اظهارات در شبکه ایکس نوشت: «یک کارشناس مذهبی تلویزیون گفته که قاتل امام علی نفوذی یهودی بود. به نظر می‌رسد که هدف از این تحریف تاریخی، نادیده گرفتن خطر جهالت و سطحی‌نگری خوارج است؛ همان جهلی که امروز بیش از هر چیزی دشمن ایران است.»

 

اما اوج این رفتار دعوت از علیرضا پناهیان بود. او در ادامه موج یهودستیزی نوک حمله را به سمت آموزش و پرورش گرفت و گفت: «صداوسیما باید آموزش و پرورش را محاکمه کند که چرا هیچ چیزی از نقش یهود در تاریخ اسلام گفته نمی‌شود. این امر قطعا عمدی است. تا وقتی یهود به دانش‌آموز معرفی نشود، حجاب به همین شکل خواهد بود.»   

 

احمد زیدآبادی با اشاره افزایش رویکرد یهودستیزی در تریبون‌ها و مراسم‌های رسمی گفت:« سیاست رسمی نظام جمهوری اسلامی از همان ابتدای تأسیس، تفکیک بین یهودیت و مرام سیاسی صهیونیسم و در واقع نفی و تقبیح یهودستیزی بوده است. اسرائیل این سیاست را «ریاکارانه» دانسته و معمولاً مدعی بوده است که جمهوری اسلامی در اصل یهودستیز است اما آن را در پشت مخالفت با صهیونیسم پنهان می‌کند. متأسفانه در روزهای اخیر علاماتی از یهودستیزی در بین برخی از مدعیان حمایت از جمهوری اسلامی ظاهر شده است که اگر سران کشور به سرعت در مقابل آن موضع نگیرند، پیه انگ یهودستیزی مورد ادعای اسرائیل را باید به تن بمالند و با عواقب بین‌المللی آن هم روبرو شوند.»

 

این تحلیلگر در ادامه تاکید کرد:« پرتاب کوکتل مولوتف به آرامگاه استر و مردخای در همدان، حمل پلاکاردهایی با شعار «لعنت بر یهود» در راهپیمایی روز قدس، اظهارات شیخ علی‌رضا پناهیان علیه یهود و یهودیت به عنوان ریشۀ مشکلات تاریخی کشور، همگی نشانی از  آغاز عادی شدن فرهنگ یهودستیزی در جمهوری اسلامی است که هم با نگرش اصیل اسلامی در تضاد کامل است و هم به لحاظ سیاسی و اجتماعی و فرهنگی برای ایران فوق‌العاده خطرناک است.تا دیر نشده باید جلوی این موج خطرناک گرفته شود!»

 

البته پناهیان اظهارات عجیب دیگری هم در این برنامه گفت و پیامبر را گوشت تلخ و امام علی را خشن معرفی کرد. این نوع ادبیات البته با واکنش‌های تندی مواجه شد. 

 

مصطفی فقیهی، مدیر سایت خبری انتخاب، در این مورد نوشت: «اگر مقامات و مراجع‌تقلید مشکلی با تلویزیون و این سخنان پناهیان ندارند، آیا حکم ارتدادِ سلمان رشدی خود به خود ملغی نمی‌شود؟»

 

دکتر امیر دبیری مهر، استادیار علوم سیاسی دانشگاه نیز در واکنش به این اظهارات نوشت: «گوشت تلخی صفت تو و امثال توست که نه تنها در نسل جوان محبوبیتی ندارید بلکه  این نسل را از دین و ایمان هم رانده آید  و مزد این خوش خدمتی را هم با دریافت ثروت و منزلت دنیوی به دست آورده‌اید از جمله تریبونی که به ناحق در رسانه به قیمت حذف فضلا و علما و پژوهشگران دینی به شما داده‌اند.»

 

او در پی‌نوشت مطلب تلگرامی خود نیز تأکید کرد: عذرخواهی رسمی پناهیان از مسلمین و حذف او از رسانه ملی کمترین کاری است که باید انجام شود.

 

همچنین داوود حشمتی، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد گفت: «از معجزات این جماعت نیست که پیامبر رحمت را گوشت تلخ معرفی می‌کنند. کسی که بر بالین خاکروبه‌ریز بر سرش می‌رفت. اختلاف ما با این جماعت همان اختلاف صدر اسلام با جاهلیت است. آنها از سر جهل یا جمود، وجهه خشونت‌آمیز دین را تبلیغ می‌کردند. محمد(ص) اما منادی رحمت بود.»

 

در روزهایی که کشور در میانه صلح و جنگ، انتقام سخت و صبر استراتژیک در تلاطم تصمیم‌گیری است، راه‌اندازی موج یهودستیزی و تصویر غلط از دین اسلام جز دستاورد برای افراطیون مذهبی و هزینه برای کشور و مردم چه ثمری دارد؟ 

 

طهمورث حسینی



کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------