آخرین اخبار سیاسی

مهاجری,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

آقای ذوالنور، نایب‌رییس مجلس و نماینده قم در اظهاراتی که پایه اصلی‌اش نقد به آقای قالیباف است، به نکته قابل اعتنایی اشاره دارد که هر چند…

در چله مهسا چه گذشت‌؟



چله مهسا ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

به گزارش دنياي اقتصاد؛ همزمان با چهلمین روز درگذشت مهسا امینی، سقز، زادگاه او صحنه حضور مردم بود. آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است روز گذشته جمعی از مردم سقز از ساعت ۹ صبح در چهلمین روز از درگذشت مهسا امینی در آرامستان آیچی سقز جمع شدند.

 

فارس جمعیت شرکت‌کننده در این مراسم را ۲هزار نفر و «ایسنا» ۱۰هزار نفر تخمین زده است. مراسم مهسا امینی روز گذشته درحالی بر سر مزار او در سقز برگزار شد که روز سه‌شنبه «ایرنا» از بیانیه خانواده مهسا امینی خبر داده بود که آنها در آن اعلام کرده بودند روز چهارشنبه (دیروز) برابر با چهلمین روز فوت مرحومه مهسا امینی مراسمی نخواهند داشت. با این حال خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و ایرنا روز گذشته در گزارش‌هایی از حضور مردم برای مراسم چهلم این دختر ۲۲ساله سقزی خبر دادند. ازسوی دیگر فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی از وقوع تجمعاتی در نقاط مختلف شهر تهران و دانشگاه‌ها حکایت می‌کند.

 

مراسم ژینا چگونه برگزار شد؟

 مهسا امینی (ژینا) روز ۲۲شهریور ماه پس از دستگیری از سوی گشت ارشاد در تهران و به‌کمارفتن در محل پلیس امنیت اخلاقی واقع در خیابان وزرای تهران، به بیمارستان کسری منتقل و پس از دو روز، جمعه ۲۵شهریور درگذشت. به دنبال این حادثه از روز جمعه مردم در اعتراض به این ماجرا در شهرهای مختلف کشور اقدام به برگزاری تجمع کرده و خواستار روشن شدن دلیل این حادثه شدند. روز گذشته نیز همزمان با مراسم چهلم مهسا امینی مردم سقز، زادگاه او با حضوری گسترده برای او مراسم یادبود برگزار کردند. براساس آنچه «ایسنا» از این مراسم گزارش داده است، روز گذشته جمعی از مردم شهرستان سقز در آرامستان این شهر‌(آرامستان آیچی) جمع شدند.

 

براساس گزارش «ایسنا»، پس از پایان مراسم در آرامستان و در مسیر بازگشت به واسطه تحرکات برخی و استقرارشان در خیابان‌های شهر، فضا کمی ملتهب شد. این گزارش می‌افزاید: صبح دیروز مردم سقز و شهرهای اطراف در جمعیتی که در حالت حداکثری نزدیک به ۱۰ هزار نفر برآورد می‌شد، به سمت محل دفن وی در آرامستان آیچی حرکت کردند و حضور این جمعیت در مراسم از سوی نیروهای انتظامی حاضر در محل و معابر شهر با مانعی مواجه نشد. این گزارش می‌افزاید: تعداد محدودی از حاضران در چهلم مهسا امینی نیز در ابتدای شهر سقز با نیروهای انتظامی درگیری داشتند که پس از آن پراکنده شده و به حاشیه شهر رفتند. به گزارش «ایسنا»، به دنبال التهابات و درگیری‌های پراکنده به وجود آمده بعد از مراسم چهلم، به جهت ملاحظات امنیتی اینترنت شهر سقز قطع شد.

 

فارس نیز در گزارشی نوشت: اجتماع‌کنندگان در آرامستان آیچی شعارهایی از قبیل «آزادی، آزادی، آزادی» و «ژن، ژیان، آزادی» سردادند. «ایرنا» نیز در گزارشی از حضور برخی از شرکت‌کنندگان با پای پیاده و برخی با خودرو در آرامستان آیچی، محل دفن مهسا امینی خبر داد. بنابر گزارش «ایرنا»، برگزارکنندگان مراسم اگرچه منسجم و یکدست نبودند، اما از مردم خواسته بودند که با هدف جلوگیری از ترافیک سنگین، پیاده در این مراسم شرکت کنند.

 

دراین میان برخی خبرها حاکی از حضور علی دایی و حامد لک و وریا غفوری و برخی چهره‌های هنری در سقز برای حضور در این مراسم بود که روز گذشته این خبر ازسوی اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان تکذیب شد. استاندار کردستان در گفت‌وگو با «ایسنا» همچنین اعزام نیرو از شهرهای دیگر به سقز را نادرست خواند. ازسوی دیگر، محمد دایی برادر علی دایی نیز در گفت‌وگو با تسنیم این خبر را رد کرد و گفت که برادرش در تهران است.

 

اعتراضات دانشجویی  به کجا رسید؟

روز گذشته در چهلمین روز درگذشت مهسا امینی تجمعات دانشجویی ادامه داشت. به گزارش «ایسنا»، این تجمعات در دانشگاه‌های تهران ازجمله محوطه دانشکده‌های فنی و تربیت‌بدنی دانشگاه تهران، محوطه دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه‌های الزهرا، دانشکده ادبیات علامه طباطبایی، دانشگاه علم و صنعت، دانشجویان دانشگاه هنر و دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه‌های آزاد تهران مرکز واقع در سوهانک و مجتمع ولی‌عصر و پونک و همچنین واحد علوم و تحقیقات برگزار شده است.

 

به گزارش «ایسنا»، در سایر نقاط کشور نیز تجمعات مختلفی در دانشگاه‌ها برگزار شد که از جمله آنها دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان، دانشگاه خیام مشهد، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه اراک، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه یزد، دانشگاه تبریز، دانشگاه گیلان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه منابع طبیعی گرگان، دانشگاه شیراز و دانشگاه سمنان، دانشجویان معترض و بسیجی در قالب تجمعاتی در دانشگاه شعارهایی در تایید و رد اعتراضات اخیر سر دادند. درخبری دیگر دراین ارتباط تجمعات اعتراضی در دانشگاه شریف نیز روز گذشته ادامه داشت.

 

درهمین حال اگرچه طی روز سه‌شنبه اعلام شده بود که کلاس‌های شریف مجازی برگزار خواهد شد، اما روز گذشته محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در حاشیه جلسه هیات دولت، درباره کلاس‌های دانشگاه شریف گفت: کلاس‌های دانشگاه شریف حضوری خواهد بود. «ایسنا» همچنین خبر داده است که خیابان‌های مرکزی تهران فضای ملتهبی را پشت سر گذاشت. در بیرون از خیابان‌های دانشگاه از جمله خیابان انقلاب مردم با پوشیدن لباس مشکی حضور پررنگی داشتند و رفت‌وآمدها در پیاده‌رو‌های خیابان انقلاب از ظهر به بعد شکل ملتهبی به خود گرفت که به دنبال آن مغازه‌هایی که باز یا نیمه‌باز بودند، به‌طور کامل تعطیل شدند.

 

این گزارش می‌افزاید: عابران در پیاده‌روهای خیابان انقلاب اغلب با سکوت در رفت و آمد بودند که به‌دنبال شکسته شدن این فضا و سر دادن شعارهایی از سوی برخی از آنها ماموران انتظامی نیز با ابزارهای در اختیار خود سعی در پراکنده کردن جمعیت داشتند. بوق‌های ممتد اتومبیل‌ها در خیابان انقلاب، آتش زدن زباله‌های تجمیع شده در پیاده‌روها در نبود سطل‌های زباله و استنشاق گاز اشک‌آور از مشخصات شاخص فضای ملتهب عصر دیروز خیابان انقلاب تا چهار‌راه ولیعصر به شمار می‌رفت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------