آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

محسن غرویان: مشكلات مجلس ريشه در حضور احمدی نژادی‌ها دارد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,  محسن غرویان

 

 انتخابات مجلس یازدهم در حالی به روزهای مهم خود نزدیک می‌شود که هنوز استراتژی جریان‌های سیاسی برای حضور در انتخابات مشخص نشده است. نوعی سردرگمی در بین هر دو جریان سیاسی کشور پس از اعتراضات اخیر برای حضور در انتخابات مشاهده می‌شود. در این بین اما طیف رادیکال جریان اصولگرایی از فرصت استفاده کرده و با ثبت نام گسترده در انتخابات به‌دنبال این هستند که از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و کرسی‌های بهارستان را تصاحب کنند.

 

این در حالی است که نزدیکان و وزرای احمدی‌نژاد نیز وارد صحنه انتخابات شده‌اند و معادله انتخابات را پیچیده‌تر از گذشته کرده‌اند. این وضعیت در انتخابات مجلس خبرگان نیز وجود دارد و در فقدان آیت‌ا... هاشمی که در انتخابات گذشته در محوریت انتخابات قرار داشت و با رأی بالایی وارد مجلس خبرگان شد در شرایط کنونی برخی چهره‌های اصولگرا وارد صحنه انتخابات شده‌اند که مشی برخلاف مشی اعتدالی آیت‌ا... هاشمی دارند.

 

به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع «آرمان ملی» با آیت‌ا... محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم گفت‌وگو کرده است. آیت‌ا... غرویان معتقد است: «چهره‌های سیاسی و علمی امید خود را نسبت به گذشته از دست داده‌اند که حضور آنها در صحنه بتواند باعث تغییر رویه در مدیریت کشور شود. بدون شک این یک خطر بزرگ است که کشور را تهدید می‌کند. جهت این اتفاق نیز بیشتر معطوف به شورای نگهبان است. به همین دلیل نیز شورای نگهبان باید عدالت را در بین جریان‌های سیاسی رعایت کند و براساس قانون و مشی حضرت امام(ره) با جریان‌های سیاسی رفتار کند. شورای نگهبان باید به همه جریان‌های سیاسی به یک اندازه فرصت بدهد و اجازه بدهد چهره‌های مختلف علمی و سیاسی با سلایق مختلف در انتخابات حضور پیدا کنند. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به برگزاری یک انتخابات با شکوه امیدوار بود». در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 

با توجه به شرايط زندگي مردم و اعتراضات اخير، آيا در انتخابات مجلس آينده به جاي دوقطبي اصلاح‌طلب و اصولگرا با دوقطبي رأي دادن و رأي ندادن مواجه خواهيم بود؟

رأي دادن يا ندادن مردم و مشارکت مردم در انتخابات آينده به مديريت کشور بستگي دارد. در مرحله نخست دولت بايد با بهبود وضعيت معيشتي مردم انگيزه ايجاد کند تا مردم به‌صورت گسترده‌اي در انتخابات حضور پيدا کنند. از سوي ديگر مسئولان نظارتي نيز بايد در رويکرد گذشته خود تجديدنظر کرده و با سعه صدر بيشتري با جريان‌هاي سياسي برخورد کنند. مردم در شرايطي در پاي صندوق‌هاي رأي حضور پيدا خواهند کرد که احساس کنند رأي آنها تاثيرگذار است و نامي که از صندوق‌هاي رأي بيرون مي‌آيد خواسته آنهاست و در جهت تحقق مطالبات آنها حرکت خواهد کرد. رويکرد شوراي نگهبان درباره تاييد صلاحيت شخصيت‌هاي سياسي جريان‌هاي مختلف کشور نبايد به سمتي باشد که مردم احساس کنند انتخابات رقابتي نبوده و تنها گزينه‌هاي يک جريان سياسي در صحنه انتخابات حضور دارند.

 

واقعيت اين است که مردم به نظام و سرنوشت کشور علاقه دارند و همواره در بزنگاه‌هاي دشوار در منافع ملي دفاع کرده‌اند. بدون شک اگر زندگي معيشتي مردم تغيير نکند و برخي رويکردهاي سخت‌گيرانه گذشته ادامه داشته باشد، احتمالا ميزان مشارکت در انتخابات آينده کاهش پيدا خواهد کرد. در نتيجه مجموعه مديريت کشور در زمان باقي مانده تا انتخابات کشور بايد به‌صورت عملي در زندگي مردم تغيير ايجاد کند تا مردم نسبت به آينده اميدوار باشند. اين در حالي است که در شرايط کنوني شوراي نگهبان نقش نخست را در صحنه انتخابات بازي مي‌کند و مي‌تواند با سعه‌صدر بيشتر در تاييد چهره‌هاي سياسي ميزان مشارکت در انتخابات را افزايش بدهد.

 

با توجه به شرايط کشور، چقدر نسبت به تغيير رويکردهاي گذشته اميدوار هستيد؟

بنده معتقدم با توجه به شرايط سياسي و اجتماعي کشور و همچنين تحريم‌هاي بين‌المللي موضع شوراي نگهبان نسبت به گذشته نرم‌تر و حکيمانه‌تر خواهد شد. اين انتظاري است که مردم از شوراي نگهبان دارند. شوراي نگهبان بايد به‌دنبال حضور حداکثري مردم در انتخابات باشد. بدون شک حضور حداکثري مردم در انتخابات پشتوانه نظام است و مشروعيت نظام را افزايش مي‌دهد. حضرت امام(ره) به صراحت عنوان کردند: «ميزان رأي ملت است». اين ديدگاه به خوبي وظيفه شوراي نگهبان را روشن مي‌کند و شوراي نگهبان بايد اين جمله را سرلوحه کار خود قرار بدهد. مردم ايران همواره نشان داده‌اند که در مشکلات بزرگ به کمک مسئولان آمده‌اند و آنها بوده‌اند که موجب حل مشکلات شده‌اند. به همين دليل در شرايط کنوني همه نگاه‌ها به سمت شوراي نگهبان است و ما اميدواريم شوراي نگهبان فضاي حداکثري را براي مشارکت مردم و جريان‌هاي سياسي در کشور فراهم کند.

 

آيا با وقوع اعتراضات اخير اقناع افکار عمومي براي حضور در انتخابات براي جريان‌هاي سياسي سخت‌تر از گذشته نشده است؟

در اعتراضات اخير هم اعتراض وجود داشت هم اغتشاش. اين در حالي است که نمي‌توان در اتفاقات اخير عنصر اعتراض را ناديده گرفت. اين يک نکته بديعي است که مردم فهيم ايران و نخبگان جامعه با اغتشاش، آشوب و تخريب اموال عمومي مخالف هستند و آن را مذموم مي‌شمرند. با اين وجود نبايد صداي اعتراض مردم در سايه برخي اغتشاش‌ها گم شود و سبب بي‌توجهي مسئولان به اصل موضوع شود.

 

در چنين شرايطي مسئولان بايد جديت خود را در جهت حل مشکلات مردم بيشتر کنند تا زمينه‌هاي اعتراضات در آينده کاهش پيدا کند. مسئولان بايد به‌صورت ريشه‌هاي دلايل اعتراض مردم را بررسي کنند که چه عواملي باعث شده که مردم در خيابان‌ها اعتراض کنند. بدون شک در شرايط کنوني مهم‌ترين دغدغه‌هاي مردم مشکلات معيشتي، فقر و بيکاري است و همين عوامل نيز سبب اعتراضات اخير بود. مردم به‌دنبال پاسخ روشن و اقدام عملي مسئولان هستند تا نتيجه آن را در زندگي خود احساس کنند. گفتار صرف مسئولان مشکل مردم را حل نمي‌کند و مردم بايد به‌صورت علمي اقدام مسئولان را در زندگي خود لمس کنند. در شرايط کنوني زندگي مردم تحت تاثير فشار اقتصادي است که بخش‌هايي از آن به سوءمديريت و بخش‌هايي نيز به تحريم‌هاي بين‌المللي باز مي‌گردد. اگر مسئولان نمي‌توانند فشار زندگي را از روي دوش مردم بردارند، حداقل تلاش کنند اين فشار‌ها نسبت به گذشته کاهش پيدا کند. بدون شک اين مهم‌ترين پيام اعتراضات اخير براي مسئولان کشور بوده است.

 

چرا ميزان ثبت نام چهره‌هاي معتدل و اصلاح‌طلب در انتخابات کمتر بود و شاهد حضور پررنگ چهره‌هاي سياسي در ثبت نام انتخابات نبوديم؟

مهم‌ترين دليل اين حضور کمرنگ يأس و نااميدي است. چهره‌هاي سياسي و علمي اميد خود را نسبت به گذشته از دست داده‌اند که حضور آنها در صحنه بتواند باعث تغيير رويه در مديريت کشور شود. بدون شک اين يک خطر بزرگ است که کشور را تهديد مي‌کند. جهت اين اتفاق نيز بيشتر معطوف به مسائل مربوط به نظارت‌هاست.

 

به همين دليل نيز شوراي نگهبان بايد عدالت را در بين جريان‌هاي سياسي رعايت کند و براساس قانون و مشي حضرت امام(ره) با جريان‌هاي سياسي رفتار کند. شوراي نگهبان بايد به همه جريان‌هاي سياسي به يک اندازه فرصت بدهد و اجازه بدهد چهره‌هاي مختلف علمي و سياسي با سلايق مختلف در انتخابات حضور پيدا کنند. تنها در چنين شرايطي است که مي‌توان به برگزاري يگ انتخابات باشکوه اميدوار بود. شرايط بايد به شکلي براي مردم ترسيم شود که مردم احساس کنند کساني که مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفته‌اند همه سلايق فکري و سياسي جامعه را نمايندگي مي‌کنند. بدون شک اگر اين اتفاق رخ ندهد اين رويکرد در ميزان مشارکت در انتخابات آينده تاثير منفي خواهد گذاشت.

 

در انتخابات مجلس شوراي اسلامي مهم‌ترين اتفاقات رخ داده ثبت نام محمدباقر قاليباف و برخي وزراي دولت احمدي‌نژاد و از سوي ديگر ثبت نام نکردن علي لاريجاني و محمدرضا عارف بود. ديدگاه شما درباره اين موضوع چيست؟

بنده معتقدم علما، مراجع و شخصيت‌هاي سياسي بايد از حضور آقاي لاريجاني و عارف در انتخابات حمايت مي‌کردند و به آنها توصيه مي‌کردند که در انتخابات ثبت نام کنند. اگر اين اتفاق رخ مي‌داد اين افراد انگيزه بيشتري براي ثبت نام پيدا مي‌کردند و چه بسا اين اتفاق رخ مي‌داد. نکته ديگر اينکه اميد به تاثيرگذاري در مناسبات سياسي و اجتماعي در بين نخبگان کاهش پيدا کرده است. کاهش اميد به تاثيرگذاري در بين نخبگان نيز در نهايت به ضرر کشور تمام خواهد شد. به همين دليل مسئولان مي‌توانند با تجديدنظر در رويکرد گذشته و افزايش سعه صدر، اميد از دست رفته بين نخبگان جامعه را به آنها بازگردانند. نکته ديگر اينکه تجربه احمدي‌نژاد و نزديکان ايشان براي مردم مشخص شده و به همين دليل حضور طيف احمدي‌نژاد در مجلس و بدنه اجرايي کشور نه تنها مشکلات را حل نمي‌کند، بلکه مشکلات را بيشتر نيز خواهد کرد.

 

حضور احمدي‌نژادي‌ها در کشور تنش‌ها و درگيري‌هاي سياسي را بيشتر مي‌کند و انرژي بيشتري از کشور هدر خواهد رفت. مردم از دعواهاي سياسي خسته شده‌اند. به همين دليل دنبال افراد کارآمدي هستند که بتوانند باري را از روي دوش مردم بردارند. اين وضعيت هم درباره موضوعات سياسي و هم درباره مسائل اقتصادي وجود دارد. اگر جريان‌هاي سياسي به‌صورت منفصانه به قضيه نگاه کنند بايد بپذيرند که با دعواهاي سياسي که با يکديگر داشتند مردم را اذيت کرده‌اند. اين در حالي است که مردم در اين دعواهاي سياسي نقشي نداشته‌اند و همواره متضرر شده‌اند. به‌عنوان مثال مردم تهران سال‌هاست با چالش آلودگي هوا مواجه هستند و اين مشکل آسيب‌هاي جدي به سلامت شهروندان تهراني زده است.

 

اين در حالي است که مسئولان هنوز پس از سال‌ها براي اين مشکل راه‌حل مناسبي پيدا نکرده‌اند و روزبه‌روز آلودگي هوا آسيب‌هاي جدي‌تري به مردم تهران وارد مي‌کند. اين در حالي است دعواهاي سياسي هزينه‌هاي زيادي را براي مردم به وجود آورده است. امروز مشکل مردم آلودگي هواست نه دعواهاي سياسي. متاسفانه در سال‌هاي گذشته جريان‌هاي سياسي همه مسائل را سياسي کرده‌اند و به گردن جناح يا دولت رقيب انداخته و تلاش کردند با تخريب وجهه جريان رقيب براي خود وجهه ايجاد کنند.

 

اين در حالي است که مشکلات مردم همچنان باقي است و روزبه‌روز نيز پررنگ‌تر از گذشته مي‌شود. دولت آقاي احمدي‌نژاد يکي از کانون‌هاي اصلي منازعات در سال‌هاي اخير در کشور بوده است. بدون شک در طول دولت‌هاي نهم و دهم ما با بيشترين بداخلاقي‌هاي سياسي در کشور مواجه بوديم و اين بداخلاقي‌ها به شکل‌هاي مختلف به سطح جامعه نيز رسوخ کرده است. به همين دليل اگر نزديکان احمدي‌نژاد دوباره به صحنه سياسي کشور بازگردند دوباره اين احتمال وجود دارد که صحنه سياسي کشور درگير منازعات و بي‌اخلاقي‌هاي سياسي شود.

 

آيا در شرايطي که نخبگان جامعه احساس تاثيرگذاري بر مناسبات سياسي و اجتماعي را از دست داده‌اند فضا براي ظهور و بروز تندروها در مجلس مهيا نمي‌شود؟

عدم ثبت نام گسترده چهره‌هاي معتدل و اصلاح‌طلب نبايد سبب نااميدي شود. به هر حال اين وضعيت فرصت بيشتري در اختيار جوانان قرار مي‌دهد تا توانايي‌ها و استعدادهاي خود را بروز بدهند. با اين وجود مردم نبايد صحنه را خالي کنند و به‌صورت حداکثري در انتخابات حضور پيدا کنند. مردم نبايد صحنه را به شکلي خالي کنند که يک جريان خاص بتواند از اين وضعيت به سود خود استفاده کند و وارد مجلس شود. حضور در انتخابات يک وظيفه شرعي و عقلي است. به همين دليل بايد در بين افرادي که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند «خير الموجودين» را انتخاب کرده و از آنها حمايت کنيم تا فرصت براي تندروها براي حضور در مجلس فراهم نشود. با اين وجود مردم بايد از افرادي در انتخابات حمايت کنند که داراي تعهد و تخصص لازم در زمينه حل مشکلات کشور باشند و دغدغه‌هاي مردم را بشناسند. توصيه بنده اين است که مردم در انتخابات آينده شرکت کنند و به افرادي رأي بدهند که از توانايي لازم براي حل مشکلات مردم برخوردار باشند.

 

با فقدان آيت‌ا... هاشمي و ثبت نام مجدد آيت‌ا... مصباح يزدي، تحليل شما از آرايش سياسي مجلس خبرگان چيست؟

وضعيت در انتخابات مجلس خبرگان نيز مانند مجلس شوراي اسلامي است و در اينجا نيز شوراي نگهبان بايد با سعه‌صدر با موضوع برخورد کند و اجازه دهد شخصيت‌هاي مختلف از طيف‌هاي مختلف فکري و سياسي در مجلس حضور داشته باشند. شوراي نگهبان بايد مساله انتخاب را به مردم واگذار کند تا آنها متناسب با دغدغه‌هاي فکري و سياسي خود افراد مورد اعتماد خود را انتخاب کنند. نظام جمهوري اسلامي براساس فرمايش مقام معظم رهبري مبتني بر مردمسالاري ديني است و در چنين نظامي همه جريان‌هاي فکري و سياسي بايد در انتخابات حضور داشته باشند. حضور چهره‌هاي مختلف در انتخابات نيز يک امر طبيعي و بديعي است و شخصيت‌هاي مختلف مي‌توانند در انتخابات حضور پيدا کنند. با اين وجود انتخاب نهايي با مردم است و اين مردم هستند که مشخص خواهند کرد چه کساني بايد در صحنه تصميم‌گيري کشور حضور داشته باشند. مردم بايد احساس کنند انتخاب مي‌کنند و رأي مي‌دهند و نتيجه رأي آنها در زندگي و سرنوشت آنها مشاهده خواهد شد. حضرت امام خطاب به اعضاي اولين مجلس خبرگان عنوان مي‌کنند که شما حق نداريد براي مردم تعيين تکليف کنيد و مردم بايد انتخاب کنند که چه کساني در مديريت کشور حضور داشته باشند. حضرت امام ادامه مي‌دهند اگر مردم به ضرر خود هم رأي بدهند بايد آزاد باشند و کسي نبايد براي مردم تعيين تکليف کند. اگر اين فرموده حضرت امام ملاک قضاوت قرار داشته باشد، مي‌توان به افزايش ميزان مشارکت مردم در انتخابات آينده اميد بيشتري داشت.

 

 

 آرمان ملی/ احسان انصاری 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------