قطب شمال ۴ برابر سریعتر از دیگر مناطق زمین گرم می‌شود



قطب شمال،اخبار امروز،خبرهای علمی
پژوهش جدید نشان دانشمندان نشان می دهد که منطقه شمالگان طی ۴۰ سال گذشته چهار برابر سریعتر از دیگر مناطق کره زمین گرم شده است.

به گزارش ایرنا ،گرمایش منطقه شمالگان که نواحی اطراف قطب شمال را در بر می‌گیرد بر سطح آب دریاها تاثیر می‌گذارد. بررسی‌های جدید دانشمندان که نتیجه آن در نشریه «زمین و محیط» از زیرمجموعه‌های نشریه علمی و آنلاین «نیچر کامیونیکیشنز» (Nature Communications) منتشر شده است از احتمال دستکم گرفتن میزان گرمایش شمالگان در مدل‌های اقلیمی حکایت دارد. 

 

یورو نیوز گزارش داد، محققان نروژی و فنلاندی در این پژوهش چهار رشته داده از دمای هوا در مدار شمالگان را بررسی کرده‌اند. این داده‌ها از سال ۱۹۷۹ تاکنون توسط ماهواره به ثبت رسیده بود. پژوهشگران با بررسی این داده‌ها به این نتیجه رسیدند که دمای شمالگان طی هر دهه به طور میانگین ۰.۷۵ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

 

این رقم نشان می‌دهد که روند گرمایش شمالگان چهار برابر سریعتر از دیگر مناطق کره زمین است. 

 

کارگروه تخصصی سازمان ملل در امور آب و هوایی در سال ۲۰۱۹ تخمین زده بود که دمای هوا در منطقه شمالگان به دلیل ویژگی‌های اقلیمی خاص آن «بیش از دو برابر میانگین جهانی» افزایش می‌یابد. 

 

هرچند پژوهشگران بر روی گرمایش سریعتر منطقه شمالگان نسبت به دیگر نواحی جهان اتفاق نظر دارند اما تخمین آنها از این پدیده براساس دوره زمانی و منطقه جغرافیایی تحقیق در شمالگان متفاوت است.

 

کره زمین به دلیل فعالیت‌های بشر که منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای شده تاکنون ۱.۲ درجه سانتیگراد از دوران پیش از انقلاب صنعتی گرمتر شده است. 

 

کارشناسان کارگروه تخصصی سازمان ملل در امور آب و هوایی بر این باور هستند که سطح آب دریاها در مقایسه با سال ۱۹۰۰ میلادی ۲۰ سانتی‌متر افزایش یافته است. این در حالی است که سرعت روند افزایش سطح آب دریاها از سال ۱۹۹۰ تقریبا سه برابر شده است. پیش‌بینی می‌شود که سطح آب اقیانوس‌ها و دریاها تا پایان قرن جاری ۴۰ تا ۸۵ سانتی‌متر دیگر افزایش یابد. 

 

این در حالی است که کلاهک یخی گرینلند که به گفته دانشمندان به نقطه ذوب خود نزدیک می‌شود به تنهایی دارای حجمی از آب یخ‌زده است که ذوب شدن آن می‌تواند سطح آب اقیانوس‌ها را تا شش متر افزایش دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------