تشخیص دلیل تهاجم در سگ ها



تهاجم سگ،اخبار علمی،خبرهای علمی
انسان ‌ها می ‌توانند فقط با گوش دادن به صحبت‌های حیوانی متوجه شوند که حیوان ناراضی یا خوشحال است.

به گزارش سیناپرس، نتایج پژوهش های جدید نشان داد: انسان ها در تشخیص تعاملات تهاجمی در سگ‌ها موفق نبوده و با اینکه معاشرت و بازیگوشی را در این حیوانات تشخیص می دهند اما در درک علل پرخاشگری سگ ها ناموفق بوده اند.

 

یافته های تحقیقات جدید توضیح می دهد: اگرچه ما در تشخیص بازیگوشی در افراد و حیوانات بسیار خوب هستیم، اما در واقع در تشخیص پرخاشگری به خصوص درباره سگ ها بسیار بد عمل می کنیم. به گفته محققان، انسان‌ ها موجوداتی پذیرا هستند که می ‌توانند ریز بیان‌ها را در چهره اطرافیان تشخیص داده و خلق و خوی آن‌ها را ارزیابی کنند. این موضوع یک مهارت انطباقی است که به انسان کمک می‌ کند تا بهترین واکنش را در یک موقعیت خاص انجام دهد.

 

یک مطالعه جدید مهارت ‌های انسان را در نمایش کلیپی از تعاملات غیرکلامی بین دو کودک و دو سگ خانگی به ۹۲ بزرگسال نشان داد. در این ویدو شرکت‌ کنندگان می توانستند حالات چهره های تعامل کنندگان در تصویر را ببینند، اما ویدیو درست در لحظه شروع قطع می شد.

 

سپس شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند تا یکی از سه گزینه محتمل تر تعامل را انتخاب کرده و آن را در گروه های خنثی، بازیگوشی یا تهاجمی دسته بندی کنند. نتایج پژوهش ها نشان داد که شرکت کنندگان در شناسایی تعاملات خنثی و بازیگوش بهتر از حد انتظار بوده و در حدود ۷۰ درصد مواقع دومی را به درستی شناسایی کردند.

 

با این حال، مهارت‌های شرکت ‌کنندگان در مورد پرخاشگری به ‌ویژه در دسته‌ های ویدیویی سگ و انسان، کاهش یافت. سگ‌ ها کمترین میزان شناسایی را داشتند، نتیجه ‌ای که محققان معتقدند ممکن است با تعصب انسان ‌ها برای مثبت دیدن تعاملات سگ‌ها اتخاذ کرده باشند.

 

به گفته پژوهشگران، به دلیل احساساتی که بین انسان و سگ ها به عنوان حیوانات خانگی وجود دارد در واقع انسان ها در شناخت و تشخیص تهاجم های این حیوان ناموفق عمل می کنند.

 

جالب اینجاست که این مطالعه در حالی منتشر شد که تحقیقات مختلف ادعا می کنند انسان ‌ها می ‌توانند فقط با گوش دادن به صحبت‌های حیوانی متوجه شوند که حیوان ناراضی یا خوشحال است.

 

هنگام ارزیابی رفتار حیوانات تمام حواس درگیر ارزیابی شده و فقط به حس بینایی اکتفا نمی شود. اما این یافته هشداری ارزشمند برای صاحبان سگ ها است که اگر می ‌خواهند از گاز گرفته شدن توسط سگ ها جلوگیری کنند، بهتر است شاخص ‌های پرخاشگری را مطالعه کرده و درباره دلایل دعوای سگ ها بیشتر بدانند.

 

پژوهشگران در خاتمه به این نتیجه رسیدند که مهم است بتوانیم درباره اعمال و رفتار دیگران پیش ‌بینی انجام داده و بتوانیم واکنش بهینه نشان دهیم. انسان ها در طبقه بندی و پیش بینی موقعیت های اجتماعی با سایر انسان ها، سگ ها و میمون ها بسیار خوب هستند اما با کمال تعجب، انسان ها پرخاشگری در سگ ها را دست کم می گیرند.

 

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS ONE منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------