اسپرم یخ زده راهی در برابر انقراض دوزیستان



جلوگیری از انقراض دوزیستان،اخبار علمی،خبرهای علمی
دانشمندان دریافتند که اسپرم یخ زده میتواند راهی در برابر انقراض دوزیستان باشد.

به گزارش سیناپرس، دوزیستان در بین تمام طبقات جانوران در معرض خطر انقراض هستند، اما یک روش جدید برای ذخیره طولانی مدت اسپرم می تواند برخی از گونه ها را از لبه پرتگاه انقراض نجات دهد.   

 

به گفته دانشمندان، در سرتاسر جهان، بیش از چهل درصد از گونه ‌های دوزیستان در معرض خطر انقراض هستند؛ اما دکتر ماریسا پاروت (Marissa Parrott) از باغ‌ وحش ویکتوریا معتقد است که احتمالاً این میزان بسیار کمتر از اندازه واقعی عنوان شده است. با این حال، دکتر پاروت به جای احساس درماندگی، به تازگی اسپرم هایی را جمع آوری و منجمد کرده که تنوع ژنتیکی را در سه گونه قورباغه که به شدت در معرض انقراض هستند، حفظ می کند.

 

برای چندین دهه، تعداد کمی از دانشمندان، نجات گونه‌ های در معرض خطر را با ذخیره دی ان ای پیشنهاد کرده ‌اند. گروه بسیار بزرگتری از دانشمندان به این نکته اشاره کرده اند که این ایده بعید است موفق عمل کند چراکه زمانی که گونه ای از بین رفت، موانع بسیار زیادی برای بازگرداندن آن به حیات وجود دارد.

 

با این حال، پژوهشگران می گویند: این امر بدان معنا نیست که هیچ جایی برای انجماد عمیق در حفظ بیولوژیکی وجود ندارد. یکی از کلیدهای زنده نگه داشتن گونه ها، حفظ تنوع ژنتیکی است که سازگاری را در مواجهه با تهدیداتی مانند تغییرات آب و هوایی و بیماری های جدید فراهم می کند. هنگامی که جمعیت به اندازه کافی کوچک می شوند، اغلب فاقد تنوع مورد نیاز برای بازیابی هستند.

 

برای رفع این مشکل، دکتر ایمی سیلا (Aimee Silla) از دانشگاه ولونگونگ پروتکل‌ هایی را برای منجمد کردن اسپرم قورباغه تا ۱۹۶- درجه سانتی‌گراد و گرم کردن مجدد در حالی که آن را زنده نگه می ‌دارد، توسعه داده است.

 

سیلا در بیانیه ای گفت: هدف نهایی این پروژه بازگشت جمعیت های پایدار به طبیعت است. اگر بتوانیم از این فناوری‌ها برای بهبود مدیریت ژنتیکی جمعیت‌ها و بهبود تعداد، سلامت و زنده ماندن نوزادان استفاده کنیم، بهترین فرصت برای نجات جمعیت گونه های در حال انقراض است.

 

دکتر پاروت در این باره گفت: انجماد اسپرم در ابتدا نیاز به جمع آوری آن دارد. خوشبختانه، این کار برای قورباغه ها سخت نیست. او همچنین گفت: ما فقط به آن‌ها هورمون تزریق کرده و آن‌ها اسپرم‌هایشان را با ادرارشان دفع می کنند که به آن ادرار اسپرمی می ‌گوییم و هر دو ساعت یک بار آن ها را جمع آوری می کنیم. در ادامه اسپرم از ادرار جدا شده و قبل از نگهداری در یک مرکز بیوسکور از نظر کیفیت و کمیت آنالیز می شود.

 

از آنجایی که تخمک های قورباغه ها به صورت خارجی بارور می شوند، هنگامی که زمان استفاده از اسپرم فرا برسد، فرآیند آن بسیار آسان تر از پستانداران یا پرندگان خواهد بود. این موضوع به نوبه خود این احتمال را به حداکثر می ‌رساند که برخی از بچه قورباغه ‌ها به ایفای نقش اساسی اکوسیستمی خود در کنترل حشرات ادامه دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------