سگ ها هم آلزایمر می گیرند



سگ،اخبار علمی،خبرهای علمی
یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد: آلزایمر مختص انسان نبوده و سگ ها نیز ممکن است با افزایش سن دچار زوال عقل شوند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد: سگ ها نیز آلزایمر گرفته و طبق تحقیقات وسیعی که شامل بررسی وظایف حل مسئله و اندازه ‌گیری امواج مغزی بود، مشخص شد سگ‌ های مسن ‌تر زمانی که دچار این بیماری می ‌شوند، درست مانند انسان های مبتلا به بیماری آلزایمر، خواب عمیق ندارند.

 

دکتر ناتاشا اولبی، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد عصب شناسی دامپزشکی و جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، در این رابطه گفت: مطالعه ما اولین مطالعه ای است که ارتباط بین اختلال شناختی و خواب را با استفاده از پلی سومنوگرافی – همان تکنیکی که در مطالعات خواب در انسان استفاده می شود – در سگ های مسن ارزیابی می کند.

 

اولین علائم بیماری آلزایمر در انسان معمولاً شامل اختلال در ریتم خواب است. این موضوع ممکن است به دلیل آسیب به مناطق تنظیم کننده خواب مغز باشد. در این مطالعه محققان ۲۸ سگ ماده و نر از نژادهای مختلف را  که بین ۱۰ تا ۱۶ سال داشتند ارزیابی کردند.

 

در کنار بررسی های بالینی، صاحبان سگ ها به سوالاتی در مورد حیوانات خانگی خود از جمله میزان شدت علائم رفتاری مانند بی نظمی، تعاملات اجتماعی ضعیف و کثیفی پاسخ دادند. محققان همچنین به دنبال بررسی شرایط ارتوپدی، عصبی، بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی در سگ ها بودند.

 

طی این پژوهش هشت قلاده سگ به عنوان طبیعی طبقه بندی شده و مشخص شد هشت سگ دی دیگر علائم زوال عقل خفیف داشتند و در نهایت چهار سگ شرایط زوال عقل متوسط و هشت مورد نیز بیماری شدید داشتند.

 

به گفته محققان، سگ‌ هایی که نمرات زوال عقل بالاتری داشتند، و سگ‌ هایی که در تست های انجام شده، بدتر عمل کردند، زمان کمتری را در خواب سپری کردند.

 

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Veterinary Science منتشر شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------