رودخانه‌های یخچالی سریع‌تر از جنگل‌های استوایی کربن جذب می‌کنند



"اخبار,اخبار
کارشناسان محیط زیست در یک پژوهش تازه دریافته‌اند که رودخانه‌های یخچالی در جذب کربن از جنگل‌های استوایی سریع‌تر عمل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، این کارشناسان در بررسی روی آب‌های سرد متعلق به پهنه‌های یخ در قطب شمال مشاهده کردند که رودخانه‌های شمالی با سرعت بیشتری نسبت به جنگل‌های استوایی آمازون، کربن دی‌اکسید را از اتمسفر جذب می‌کنند.

 

یافته‌های بدست آمده در تناقض با این باور است که رودخانه‌ها به نسبت زیادی منبع اصلی انتشار گاز کربن هستند.

 

یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه بریتیش کلمبیا در این باره می‌گوید: یافته‌های بدست آمده با بررسی روی نمونه یخ‌آب حاصل از ذوب شدن پهنه‌های یخی در جزیره «الزمیر» در کانادا حاصل شده‌ است. در مورد وضعیت پهنه‌های یخ در جهان درک درستی وجود دارد اما در مورد این موضوع که یخ‌آب‌ها بعد از آنکه روانه رودخانه‌ها می‌شوند چه وضعیتی پیدا می‌کنند اطلاعات کافی وجود نداشت.

 

به گزارش روزنامه گاردین، در رودخانه‌های مناطق معتدل موجودات گیاهی و جانوری، سطح بالاتری از تجزیه را موجب می‌شوند به این مفهوم که پهنه آبی میزان بیشتری از کربن دی‌اکسید را در اتمسفر منتشر می‌کند. اما در رودخانه‌های یخچالی که شیری‌رنگ به نظر می‌آیند و برای حیات موجودات دریایی محیط چندان مناسبی نیستند، تجزیه موجودات ارگانیک بسیار کمتر رخ می‌دهد و در نتیجه تولید کربن کمتری را نیز در پی دارد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------