مریخ‌نورد 'استقامت' با موفقیت روی سطح مریخ نشست



اخبار,اخبار علمی,مریخ نورد استقامت
مریخ‌نورد "استقامت" ناسا با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، مریخ‌نورد استقامت(preserverance) که اندازه‌ای مشابه یک خودرو دارد و پیشرفته‌ترین رباتی است که تاکنون به سیاره‌ی سرخ فرستاده شده پس از هفت دقیقه ترس و اضطراب امروز در تاریخ ۱۸ فوریه ساعت ۴ بعدازظهر به وقت منطقه‌ی زمانی شرقی و ۲۱ گرینویچ(۰۰:۳۰ بامداد ایران) به آرامی در دهانه‌ی ۴۵ کیلومتری جزرو فرود آمد.

 

بعد از انجام بررسی‌های سخت‌افزاری، "استقامت" کار خود را آغاز خواهد کرد و به جستجوی مریخ برای یافتن حیات و جمع‌آوری و ذخیره‌ی نمونه سنگ‌هایی برای بازگردادن به زمین خواهد پرداخت.

 

ناسا خبر فرود مریخ‌نورد استقامت را در ساعت ۳:۵۵ دقیقه بعد از ظهر و ۲۰:۵۵ گرینویچ(۰۰:۲۵ بامداد ایران) دریافت کرد. حدود ۱۱ دقیقه بعد از فرود حقیقی زیرا مدت زمانی طول می‌کشد تا سیگنال‌ها به سطح زمین برسند.

 

این خبر باعث ایجاد جشن و سرور در آزمایشگاه پیش‌رانش جت در جنوب کالیفرنیا شد که ماموریت مریخ ۲۰۲۰ را هدایت می‌کند.

 

مقامات ناسا می‌گویند: بدون شک احساس آرامش و هیجان با هم همراه بودند، زیرا موفقیت امروز تضمین شده نبود. در طول دهه‌ها تنها نیمی از ماموریت‌های سفر به سطح مریخ به درستی فرود آمده بودند و محل فرود مریخ‌نورد استقامت سخت‌ترین منطقه‌ی فرود تاکنون بوده است زیرا دارای صخره، تپه‌های شنی و ماسه و تخته سنگ است.

 

در واقع این محل دشوار برای فرود نیازمند آن بود که مریخ‌نورد استقامت دقیق‌ترین فرود بر روی سیاره‌ی سرخ را انجام دهد.

 

این مریخ‌نورد امروز با کمک دو فناوری جدید به هدف خود رسید. فناوری‌ فرودی که مریخ نورد "Curiosity" در اختیار نداشت. یکی از آن‌ها با نام "range trigger" به این مریخ‌نورد اجازه داد تا چترش را درست در زمان مناسب باز کند و دیگری به نام "terrain-relative navigation" به آن اجازه داد تا دهانه‌ی جزرو را بررسی کند و در برابر خطرات احتمالی هنگام فرود آماده باشد.

 

این مریخ‌نورد پس از فرود بلافاصله دو عکس از سطح مریخ به زمین فرستاد.

 

اخبار,اخبار علمی,مریخ نورد استقامت
اخبار,اخبار علمی,مریخ نورد استقامت
اخبار,اخبار علمی,مریخ نورد استقامت

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------