آغاز اولین ماموریت علمی مریخ‌نورد استقامت



مریخ‌نورد استقامت،اخبار علمی،خبرهای علمی
مریخ نورد "استقامت" (Perseverance) متعلق به ناسا که چندی پیش فرودی موفقیت آمیز بر سطح سیاره سرخ داشت، اکنون اولین ماموریت علمی خود را در دهانه "جزرو" آغاز می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیو اطلس، مریخ نورد "استقامت" ناسا پس از شروع پر سر و صدای زندگی خود در سیاره مریخ که شامل فرودی موفقیت آمیز، ضبط و ارسال اولین تصاویر و ضبط اولین صوت مریخ در تاریخ که البته هیچ صدایی ضبط نشد و این کار به چند ماه بعد موکول شد، همچنین تولید اولین اکسیژن در جهانی دیگر و پشتیبانی از نخستین بالگرد فرازمینی موسوم به "نبوغ"(Ingenuity) در طول پروازهای تاریخ ساز خود، اکنون آماده شروع ماموریت‌های علمی خود است.

 

این ربات اکنون محل فرود خود در دهانه "جزرو"(Jezero) را ترک کرده است تا ماموریت اصلی علمی خود را آغاز کند، جایی که در جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی در سیاره سرخ و در بستر یک دریاچه خشک شده قدیمی خواهد بود.

 

"استقامت" در تاریخ اول ژوئن محل فرود خود را ترک کرد و به سمت جنوب دهانه "جزرو" حرکت کرد، جایی که اولین توقف آن یک چشم انداز زیبا و دیدنی است که در تصویر خبر قابل مشاهده است. دانشمندان از اینجا قدیمی‌ترین ویژگی‌های سطح شناسی این دهانه را بررسی می‌کنند و آخرین سیستم‌های ناوبری و نمونه‌برداری باقی‌مانده را روشن می‌کنند.

مریخ‌نورد استقامت،اخبار علمی،خبرهای علمی

 

"جنیفر تروسپر" مدیر پروژه "استقامت" در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا(JPL) در جنوب کالیفرنیا می‌گوید: ما اکنون مرحله راه‌اندازی این مریخ نورد و همچنین محل فرود را پشت سر گذاشتیم و داریم به جاده می‌زنیم. "استقامت" طی چند ماه آینده به کاوش و بررسی سطح این دهانه به وسعت ۴ کیلومتر مربع خواهد پرداخت. از این محل است که اولین نمونه‌ها از یک سیاره دیگر برای بازگشت به زمین در آینده جمع‌آوری می‌شوند.

 

برای درک بهتر زمین‌شناسی یا سطح‌شناسی و قابلیت سکونت دهانه "جزرو" در گذشته، "استقامت" دو بخش از آن را که شامل عمیق‌ترین و قدیمی‌ترین لایه‌های بستر سنگی در آن است، همراه با سایر ویژگی‌های جالب آن کاوش خواهد کرد.

 

"کوین هند" از JPL می‌گوید: شروع از این منطقه به ما امکان می‌دهد اکتشافات خود را در "جزرو" آغاز کنیم. این منطقه ۳.۸ میلیارد سال پیش حداقل زیر ۱۰۰ متر آب غرق بوده است. ما نمی‌دانیم که سنگ‌ها و لایه‌های رسوبی این منطقه چه داستان‌هایی برای ما تعریف خواهند کرد و ما برای شروع این کار بسیار هیجان زده هستیم.

 

"استقامت"پس از اتمام اولین ماموریت علمی خود با پر کردن هشت لوله از ۴۳ لوله نمونه‌برداری خود از سنگ و خاک مریخ، به محل فرود خود باز خواهد گشت. سپس به سمت نقطه آغازین دومین ماموریت علمی خود حرکت خواهد کرد. "استقامت" در ماموریت دوم در منطقه دلتای دهانه جیزرو گشت و گذار خواهد کرد که انتظار می‌رود غنی از کربنات باشد که مواد معدنی هستند که می‌توانند شواهد فسیل شده مرتبط با زندگی باستانی در مریخ را حفظ کرده باشند.

 

مریخ‌نورد استقامت،اخبار علمی،خبرهای علمی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------