بزرگ‌ترین و قدرتمندترین آهنربای جهان ساخته شد



بزرگ‌ترین و قدرتمندترین آهنربای جهان،اخبار علمی،خبرهای علمی
دانشمندان موفق به ساخت آهنربایی با میدان مغناطیسی ۲۸۰ هزار بار قوی‌تر از قدرت میدان مغناطیسی کره زمین شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از دیلی میل، شرکت جنرال اتومیکز ایالت کالیفرنیا موفق به ساخت قدرتمندترین آهنربای جهان که Central Solenoid نام دارد و میدان مغناطیسی 280 هزار بار قوی‌تر از قدرت میدان مغناطیسی کره زمین است. این آهنربای قدرتمند قطعه اصلی یک راکتور همجوشی هسته‌ای است که عملکردی معادل فرایند تولید انرژی خورشید را تولید می‌کند. قیمت این دستگاه در حدود 23.95 میلیارد دلار تخمین زده شده است و می‌تواند انرژی همجوشی را در سطح کره زمین ایجاد می‌کند. برای ساخت این آهنربای قدرتمند 35 کشور مختلف با یکدیگر همکاری کردند و در نهایت توانستند آن را در کشور فرانسه بسازند.

 

ساخت این آهنربای قدرتمند که از سیستم همجوشی هیدروژنی استفاده می‌کند، می‌تواند در تولید برق در مقیاس‌های بسیار بالا مورد استفاده قرار گیرد و آن را به منبعی بسیار مهم برای تولید برق تبدیل کند. گفتنی است که یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از این آهنربا برای تولید برق، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح کره زمین خواهد بود.

 

مشخصات ظاهری و توان آهنربای Central Solenoid

این آهنربا یکی از شش آهنربایی بوده که قرار است در راکتور همجوشی هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد؛ گفتنی است که قطر این آهنربا در حالتی که به طور کامل سرهم شود، 14 فوت و ارتفاع آن 59 فوت خواهد بود، وزن این آهنربا نیز حدود هزار تن است. اگر بخواهیم قدرت این آهنربا را روی اجسام نشان دهیم، باید بگوییم که این آهنربا می‌تواند یک ناو هواپیمابر 100 هزار تنی را به اندازه دو متر از روی زمین بلند کند.

 

هنوز این آهنربا در مرحله آزمایش قرار دارد اما در صورتی که امکان استفاده از آن تایید شود، این آهنربا می‌تواند تا 50 سال به شبکه فعلی توزیع برق کمک کند و با مصرف یک کیلوگرم سوخت 1500 مگاوات الکتریسیته تولید کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------