راه‌اندازی آینه دوم تلسکوپ فضایی جیمز وب



تلسکوپ فضایی جیمز وب،اخبار علمی،خبرهای علمی
تلسکوپ فضایی جیمز وب به سرعت به سوی مرحله بعدی گام برمی‌دارد و به زودی آینه دوم خود را می‌گشاید.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز سه‌شنبه چهارم ژانویه، باز کردن محافظ خورشیدی پنج لایه خود را به پایان رساند. این یکی از پیچیده‌ترین ماموریت‌های وب بود. اکنون تیم هدایت کننده این ماموریت می‌توانند مرحله بزرگ بعدی را آغاز کنند و آن باز  کردن آینه دوم و آینه اصلی "وب" است.

 

مقامات ناسا در روز سه‌شنبه در توییتی نوشتند: ما باز کردن محافظ‌های خورشیدی را به اتمام رساندیم اما صبر کنید هنوز چیزهای بیشتری وجود دارد. قرار است آینه دوم "وب" فردا در روز چهارشنبه پنجم ژانویه باز شود.

 

اما به نظر می‌رسد این زمان‌بندی تغییر کرده است. در طول یک نشست خبری در بعدازظهر روز سه‌شنبه اعضای این ماموریت اعلام کردند که استقرار آینه احتمالا تا چند روز دیگر آغاز نخواهد شد.

 

"آلفونسو استوارت"(Alphonso Stewart) رهبر راه‌اندازی سیستم‌های تلسکوپ جیمز وب در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا، مریلند در طول یک نشست خبری گفت: باید بگویم که ما این فرآیند را تا آخر این هفته آغاز خواهیم کرد و پس از آن نصب کامل آینه ۱۰ روز به طول خواهد انجامید.

 

آینه اصلی ۶.۵ متری "وب" از ۱۸ بخش شش ضلعی تشکیل شده است که از یک بخش مرکزی و دو بخش جانبی کوچک‌تر تشکیل شده است. دو بخش جانبی آن پیش از پرتاب به سمت پشت آینه تا شده‌اند تا بتوان این آینه را درون کپسول محافظ موشک آریان ۵ قرار داد. راه‌اندازی آینه اصلی شامل باز کردن این دو بخش جانبی و محکم کردن آن‌ها سر جایشان است.

 

نام آینه دوم وب از آن جهت انتخاب شده است که این آینه دومین سطح پس از آینه اصلی است که نور در راه رسیدن به چهار جزء علمی "وب" به آن برخورد می‌کند.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب،اخبار علمی،خبرهای علمی

این آینه ۰.۷۴ متر پهنا دارد. آینه دوم پیش از آینه اصلی باز می‌شود. پیش از انجام این فرآیند موتورهایی باید گرم شوند که ساختار آینه را تنظیم می‌کنند. به گفته‌ی استوارت این مرحله شب‌ سه‌شنبه آغاز شده است.

 

تغییرات زمانی فعالیت‌های "وب" موضوع تعجب‌آوری نیست. محققان این ماموریت بارها از زمان پرتاب این تلسکوپ در روز ۲۵ دسامبر اعلام کردند که زمان انجام بیشتر این فرآیندها انعطاف‌پذیر است. این تلسکوپ به مطالعه جهان در نور فروسرخ خواهد پرداخت. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، این تلسکوپ با گذشت یک ماه از پرتاب به پیکربندی و مدار نهایی خود می‌رسد.

 

این تلسکوپ در نقطه لاگرانژ ۲ در مدار خورشید قرار خواهد گرفت و فاصله آن از زمین ۱.۵ میلیون کیلومتر خواهد بود. راه‌اندازی و نصب همه‌ی تجهیزات "وب" حدود شش ماه به طول می‌انجامد و پس از آن باید منتظر دریافت اولین داده‌های آن باشیم.  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------