کشف کربن عامل حیات توسط مریخ‌نورد کنجکاوی/ حرکت دوقلوی مریخ‌نورد روزالیند فرانکلین



مریخ نورد،اخبار علمی،خبرهای علمی
ناسا از کشف کربن عامل حیات توسط مریخ‌نورد کنجکاوی در سطح این سیاره خبر داده است. مقدار بالای این کربن موجب توجه متخصصان شده است.

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، این کربن از نظر ویژگی‌ها مشابه با کربن موجود بر روی زمین است و لذا می‌تواند نشانه‌ای از وجود حیات در سطح این سیاره باشد.

 

هنوز مشخص نیست این کربن چگونه به سطح مریخ رسیده و البته ممکن است این انتقال از طریق راه‌های غیر بیولوژیک رخ داده باشد.

 

مریخ‌نورد کنجکاوی مدتی است در حال حفاری سطح مریخ برای شناسایی ترکیبات شیمیایی در این سیاره است. ابزار مریخ‌نورد قادر به تشخیص نسبت ایزوتوپ‌های مختلف یا به عبارت دیگر اتم‌های یک عنصر با تعداد نوترون‌های مختلف در هسته آنها هستند. انتظار می‌رفت که ایزوتوپ کربن -۱۳ رایج‌ترین ایزوتوپ در مریخ باشد، اما حدود نیمی از نمونه‌های گرفته شده در طی حفاری اخیر حاوی مقادیر شگفت انگیزی از کربن -۱۲ بودند.

 

موجودات زمینی از کربن ۱۲ برای سوخت و ساز مواد غذایی خود استفاده می‌کنند و گیاهان هم از آن برای انجام فتوسنتز استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد مریخ‌نورد کنجکاوی شواهدی از حیات باستانی در مریخ کشف کرده است، با این حال، ناسا می‌گوید ما هنوز برای اطمینان از چرخه کربن سیاره سرخ به اندازه کافی اطلاعات نداریم.

 

***

 

حرکت دوقلوی مریخ‌نورد روزالیند فرانکلین

آژانس فضایی اروپا با انتشار فیلمی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اولین مدل شبیه‌سازی شده مریخ نورد "اگزومارس" از فرودگر خود پایین آمد و یک سال آماده‌سازی باورنکردنی را به پایان رساند.

 

به گزارش ایسنا، به دنبال فرود پر تنش فرودگر کازاچوک(Kazachok) روی سطح مریخ، لحظه‌ای که مدت‌ها منتظرش بودیم در ماموریت اگزومارس(ExoMars) فرا می‌رسد و آن زمانی است که مریخ‌نورد "روزالیند فرانکلین"(Rosalind Franklin)، پلتفرم فرودگر "کازاچوک" را ترک می‌کند و برای اولین بار روی خاک مریخ به حرکت در می‌آید.

 

خروج از "کازاچوک" حرکتی است که به دقت طراحی شده و مهندسان در حال تمرین آن روی زمین هستند.

 

مریخ‌نورد دوقلوی "روزالیند فرانکلین" با موفقیت پلتفرم فرودگر خود را در طول آزمایشی که اخیرا در منطقه شبیه‌ساز مریخ در محوطه شرکت "ALTEC" در تورین انجام گرفت، ترک کرد.

 

اگرچه که حرکت آن در طول این تمرین حدود ۱۵ دقیقه به طول انجامید اما کل این فرآیند چندین روز مریخی طول خواهد کشید. پس از فرود، این مریخ‌نورد بیش از یک هفته مشغول باز کردن چرخ‌ها و راه‌اندازی دکل خود خواهد بود و وارسی‌های دیگری انجام خواهد داد.

 

دوقلوی همسان این مریخ‌نورد که تا به امروز "مدل آزمایش زمینی" نامیده می‌شد اکنون نام جدیدی پیدا کرده است: "آمالیا"(Amalia) نامی است که به افتخار پروفسور "آمالیا ارکولی فینزی" (Amalia Ercoli Finzi)، یک اخترفیزیکدان مشهور با تجربه بالا در دینامیک پرواز برای این مدل شبیه‌سازی شده انتخاب شده است.  

 

مهندسان از مریخ‌نورد آمالیا برای بازسازی سناریوهای مختلف استفاده می‌کنند که به آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ برای ایمن ماندن روزالیند فرانکلین در محیط‌ چالش‌برانگیز مریخ کمک می‌کند. این مدل به طور کامل نمایانگر کارهایی است که این مریخ‌نورد می‌تواند روی سطح سیاره سرخ به انجام برساند.

 

روزالیند فرانکلین یکی از سه مریخ نوردی است که دانشمندان برای سفر به مریخ طراحی کرده‌اند. دو مریخ نورد دیگر، مریخ نورد "استقامت"(Perseverance) ناسا و مریخ نورد "تیان ون ۱" (Tianwen-۱) چین هستند که هر دو آنها تابستان سال ۲۰۲۱ میلادی پرتاب شدند.

 

مریخ‌نورد "روزالیند فرانکلین" در چه مرحله‌ای است؟

در صورت پرتاب این مریخ‌نورد در سپتامبر ۲۰۲۲، روزالیند فرانکلین در ماه مارس ۲۰۲۳ به سیاره‌ی سرخ می‌رسد و در یک عملیات شش دقیقه‌ای یک ماژول فرود آن دو چترنجات را باز می‌کند تا سرعت آن را قبل از فرود کاهش دهد.

 

مریخ نورد،اخبار علمی،خبرهای علمی

این مریخ‌نورد به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند به مواد عالی مریخ متعلق به چهار میلیارد سال قبل دست پیدا کند.

 

روزالیند فرانکلین یکی از بخش‌های اصلی ماموریت اگزومارس(ExoMars) است که توسط آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه انجام می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------