۲ قمر سیاره مشتری از نگاه کاوشگر ناسا



سیاره مشتری،اخبار علمی،خبرهای علمی
فضاپیمای "جونو" (Juno) ناسا در روز ۱۲ ژانویه از نزدیکی سیاره مشتری گذر کرد و نمایی جدید و خیره کننده از این سیاره و دو قمر آن با نام های آیو (Io) و اروپا به ثبت رساند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، آخرین نمای کاوشگر جونو از این دو قمر در سی و نهمین پرواز آن از کنار سیاره مشتری در ۱۲ ژانویه ثبت شد. در آن زمان، این کاوشگر در فاصله حدود ۳۸۰۰۰ مایل (۶۱۰۰۰ کیلومتر) بر فراز مشتری و در عرض جغرافیایی حدود ۵۲ درجه جنوبی قرار داشت.

 

این عکس که ناسا آن را به تازگی منتشر کرده است، نمایی خیره‌کننده از نیمکره جنوبی مشتری ارائه می‌کند که دو مورد از قمرهای آن نیز  در سمت راست تصویر قابل رویت هستند. در تصویری دیگر که این آژانس به اشتراک گذاشته است، قمرها به وضوح قابل مشاهده هستند در این تصویر "آیو" در سمت چپ و "اروپا" در سمت راست قرار دارد.

 

۲ قمر سیاره مشتری از نگاه کاوشگر ناسا

 

قمر "آیو" سیاره مشتری آتشفشانی‌ترین جرم منظومه شمسی است. صدها آتشفشان در سطح آن قرار دارد که برخی از آنها توده‌هایی از گوگرد را تا ارتفاع صدها مایل به هوا پرتاب می‌کنند.

 

در مقابل، قمر اروپا، کوچکترین قمر از چهار قمر غول پیکر مشتری است، و دارای سطحی یخی بوده که در زیر آن اقیانوسی از آب مایع قرار دارد. مشاهدات قبلی شواهدی از فوران احتمالی توده‌های آب از ناحیه قطب جنوب قمر اروپا را نشان داده است.

 

انتظار می‌رود فضاپیمای جونو اواخر سال جاری (۲۰۲۲)، نزدیک‌ترین پرواز خود از کنار قمر اروپا را به انجام برساند. در طول این پرواز، کاوشگر ناسا از چندین ابزار علمی خود برای مطالعه دقیق  این قمر و ثبت تصاویر قابل‌ توجه استفاده می‌کند.

 

طبق بیانیه ناسا، جونو در اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل سال ۲۰۲۴ از نزدیکی قمر آیو نیز گذر خواهد کرد. انتظار می‌رود ماموریت این کاوشگر در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۵ به پایان برسد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------