سرطان معده شایع ترین سرطان در ایران است



 سرطان معده, سرطان, سرطان در ایران,

تهران - رییس مركز تحقیقات سرطان ایران گفت :شایع ترین سرطان در ایران سرطان معده است. سرطان به عنوان سومین علت مرگ ومیر پس از بیماری قلبی و عروقی و حوادث در ایران شناخته شده است .

دكتر محمد اسماعیل اكبری روز شنبه در گفت و گو افزود: سرطان یك بیماری قابل پیشگیری و علاج است .

وی اظهار داشت : 40 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری هستند و 40 درصد دیگر از سرطان ها قابل معالجه اند و با 20 درصد دیگر سرطان ها می توان زندگی كرد .

اكبری خاطر نشان كرد : سالانه حدود 85 هزار مورد جدید سرطان در ایران شناسایی می شود كه شایعترین سرطان در مردان معده و در زنان ایرانی سینه محسوب می شود.

به گفته وی سرطان معده ، مثانه ،پروستات ، روده ، ركتوم ، خون ، غددلنفاوی ، چشم ، مغز در مردان ایرانی به ترتیب به عنوان 10 سرطان شایع محسوب می شود.

اكبری خاطر نشان كرد : در زنان سرطان سینه ،روده ،ركتوم ، معده ، مری ، خون ، تیروئید ، تخمدان ،ریه ، و سرطان دهانه رحم نیز به عنوان 10 سرطان شایع در این گروه وجود دارد .

رییس مركز تحقیقات سرطان ایران اظهار داشت : سرطان معده قابل پیشگیری است به طوری كه رفتار غذایی و طرز پخت نامناسب در میان خانواده های ایرانی زمینه سرطان معده را بروز می دهد.

وی گفت : كشورهای شرقی الگوی غذایی شبیه به هم دارند و سرطان معده نیز در این كشورها مانند هم است در كشور ژاپن غربالگری سرطان معده اجرا شده است و این در حالی است كه این غربالگری در كشورهای دیگر اتفاق نیفتاده است . در كشورهای آمریكا و اروپا سرطان معده خوب پیشگیری شده است و در حال حاضر این نوع سرطان در این كشورها بسیار كم است .

اكبری با بیان اینكه نقش دولت ها در امر پیشگیری و غربالگری سرطان از اهمیت ویژه ای برخوردار است اظهار داشت : اجرای برنامه های غربالگری از سوی دستگاه های دولتی باید كاملا استاندارد باشد و غربالگری مساله ای حاكمیتی است .

وی گفت : سازمان های بیمه گر برای غربالگری و پیشگیری و اجرای طرح اعتبارهایی را اختصاص می دهند كه این مقدار كافی نیست و دولت ها باید دراین امر دخالت داشته باشند .

رییس مركز تحقیقات سرطان ایران گفت :سرطان در ایران سومین عامل مرگ و میر و در استانهای اصفهان و یزد به عنوان دومین عامل مرگ و میر محسوب می شود./ایرنا

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------